jos vauva syntyy viikolla 29

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sattuuneesta syystä tää aihe on nyt lähellä sydäntä...

Luin just yhdestä vuonna 1990 kirjoitetusta kirjasta ruotsalaistutkimuksesta. Siinä katsottiin minkälainen % ennenaikaisesti syntyneistä selviytyi.

Mä en muista niistä nyt muita kuin että viikolla 25 selviytymisprosentti oli 33 ja viikolla 26 prosentti oli 49.

Noilla viikoilla on jo varmasti kohtalaisen hyvät mahkut selvitä.

mulla ei ole vaaraa (ainankaa vielä) että syntyisi liian aikaisin mutta pelko on kun mulla on tässä raskaudessa nyt todettu diabetes ja kilpirauhasten vajaatoiminta.. mutta hyvä tietää että voi jo selvitä hengissä jos jotain tapahtuu

Serkku sai nuorimmaisensa rv29 ja nyt on niin touhukas muksu että!! Alle 1v oppi kävelemäänkin ja kohta perässä tuli ekat sanat! On nyt 2v eikä kukaan, siis lääkäri, ole löytänyt mitään "vikaa" lapsesta!

Pitkäänhän oli sairaalassa mutta ongelmia ei tullut.

mun esikoinen on syntyny v 29 kaikki meni alussa hyvin paitsi syöminen oli vaikeeta mitä on kyllä ollu ihan aina hankalampaa kehitys ollu hitaampaa kun normaaliaikasilla lapsilla. nyt poika on 7v ekaluokkalainen käy erityisluokkaa mut muuten normaalin näkönen ja ei vammaa ainoostaan ei ymmärrä kaikkea yhtä nopeesti mitä muut ikäsensä ja tarvii tukea oppimiseen.

Meitin esikoinen synty rv 26+5. Laskettuun aikaan asti oltiin sairaalassa ja kehitys aluks pikkasen myöhässä, mut hyvin on ottanu ikätoverinsa kiinni :heart: Tällä hetkellä ei mitään "vikaa" oo löytyny, muutakun vilkas on keskosille tyypilliseen tapaan B)

Hyvät on mahollisuudet selviytyä rv29 ilman ongelmia :heart:

Yhteistyössä