Jos vauva on kokonaan korvikkeella, ni eikös silti tarvi

Alaston lohikäärme

Aktiivinen jäsen
09.12.2007
16 436
3
36
antaa niitä D-vitamiinitippoja?

Kun kaveri sanoi, että neuvolan täti oli sanonut, ettei tarvi antaa D-vitamiinia kun on korvikkeella. Eikös se annos vaan oo pienempi kuin imetetyillä, mut silti tarvii antaa.
Omasta pullosta oon heittänyt roskiin sen pakkauksen ja käyttöohjeen, ni en voi siitä luntata, muistan vaan oman annoksen (ja imetän, ni ei voi verrata).

joo, mutta jos korviketta menee yli1,5l päivässä niin silloin ei muistaakseni tarvinnut antaa. varmista neuvolasta.

Ja huom. pelkällä korvikkeella niin 3tippaa, ja rintamaidolla 5tippaa.

Riippuu maidon määrästä. Mulle sanottiin etät jos juo yli litran päivässä ei tarviis d-tippoja, muuten annetaan 3 tippaa.

Silloin kun vielä pumppasin omaa maitoa ja osaksi korviketta annoin neuvolan ohjeen mukaan 4 tippaa päivässä.

Tuokin on neuvolakohtaista miten ohjeistaavat - ja jopa neuvolantätikohtaista...

Meille sanoi 1 täti että ei tarvitsisi jos korvikkeen määrä ylittää litran/vrk, mutta toinen sanoi että 3 tippaa/päivä ja sillä 3 tipalla mennään edelleen vaikka nyt jo tavalliseen maitoon siirrytty.

D-vitamiinipurkeissa lukee se annostus ja se on (kuten joku jo sanoikin) korvikevauvoilla pienempi. Jos en ihan väärin muista niin tippoja ei tarvita jos maitoa menee yli litra päivässä (mutta tässäkin saattaa olla talvisaikaan poikkeus).

Alkuperäinen kirjoittaja eikös:
se ole että jos menee yli litra korviketta päivässä, ei tarvitse antaa? :)

Se vaan, että jos korviketta menee jatkuvasti yli litra päivässä, on aika siirtyä kiinteään ruokaan. Vauvan munuaiset ei kestä rasitusta, mikä tulee noin suuresta korvikemäärästä.

Mulla lapsi on ollut aikanaan täysin korvikkeella ja olen kyllä aina antanut sen 5 tippaa per pvä. Kaikki tutkimuksetkin sanoo että Suomessa saadaan/syödään liian vähän d-vitamiiniäja että on parempi ottaa vaikka hieman liikaa d-vitamiiniä varsinkin syksy, talvi ja kevät aikaan

Devitolin käyttöohjeesta:

- yksinomaan tai osittain rintaruokituille lapsille: 5 tippaa vuorokaudessa.
- äidinmaidonkorviketta, lasten erityisvalmistetta ja/tai vitaminoitua lastenvelliä ainoana
maitonaan saaville lapsille: 3 tippaa vuorokaudessa.

Ja yli 1-3v:lle 3 tippaa päivittäin ympäri vuoden, paitsi jos käyttää luomumaitoa (d-vitaminoimaton) niin sillon 5 tippaa.

Yhteistyössä