Jos vastasyntyneelle nousee kuume, menenkö suoraan lääkäriin vai yritänkö hoitaa ensin itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shaggy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hei!:
ei noin pienelle panadolia suun kautta,suppo on parempi ettei tule maha kipeeksi! suppoa korkeintaan! ja seki kannattaa lääkärin kautta kysyä.

Kyllä toi lääkäri tarkoitti sitä suun kautta annettavaa. Mainitsi myös et sitä pronaxeniakin kannattaa antaa ärsyyntyneisyys muuttuu todella pahaksi. Mä vähän totakin ihmettelin kun vauva ei ole lainkaan ärsyyntynyt vaan ongelma on et vauva vaan nukkuu. Jäi vaan niin epävarma olo koko reissusta. Kai mä vaan oon ylihysteerinen. Onneksi oma olo on jo vähän parempi, ei enää kuumetta, ja esikoinenkin ihan reipas niin voin keskittyä nyt vaan vauvan hoitoon :)

Mie veisin vauvan uudelleen näytille. Ihan omien kokemusten pohjalta. Ja pronaxenia kuukauden ikäiselle???? :O Hei, polilla voivat ainakin imeä röörit tyhjäksi, joka ihan varmasti helpottaa vauvan oloa. Omani oli lasten kotisairaalan potilaana tuon ikäisenä, vaikkei kuume kunnolla edes noussut.

Mee nyt vaan takaisin lääkäriin vauvan kanssa. Et kuulosta ylihysteeriseltä vaan lääkäri oli ennemminkin minusta outo. Minä menisin suoraan terveyskeskuksen päivystykseen (lastenpolille ei ainakaan Tampereella pääse ilman lähetettä) ja painottaisin tuota lapsen voimattomuutta. Siis kerro nimenomaan niillä sanoilla, että lapsi on normaalia veltompi ja levoton eikä jaksa olla hereillä. Ja jos syö huonosti, mainitse siitäkin. Meillä ei yleislääkäri saanut määrätä tuon ikäiselle edes särky-/kuumelääkettä! Noin pienelle siihen tarvittiin lastenlääkäri.

Voihan olla, ettei tuo ole mitään vakavaa, mutta kyllä tuossa tapauksessa kannattaa tarkastaa asia ja mieluummin ylihuolehtia.

Tule kertomaan kuulumisia taas kun ehdit.

t. vti-vauvan äiti

Tuli pikaisesti kertomaan jos joku vielä jaksaa tätä seurata. Otan nyt vauvan kainaloon ja lähden sairaalaan päivystykseen. Mä en yksinkertaisesti uskalla enää olla kotona. Yritin eilen saada lääkäriaikaa, en saanut, hoitaja suostui ottamaan crp:n uudelleen. Hän totesi vaan et laskussa tämä on ja ei muuta kun kotiin. Mulle on ihan sama mitä se crp näyttää kun toi vauva ei voi yhtään paremmin! Itse asiassa huonompaan suuntaan mennään ja muutenkin mun mielestä viikon kestänyt nuha on noin pienellä jo liian rankka. Yöllä vauva ei voinut nukkua enää ollenkaan, heti kun laskin makuulle, vaikka sänkyn pääty on koholla, alkoi yksän puuska mikä ei loppunut ennen kuin nostin vauvan pystyasentoon olkapäätä vasten. Siinä asennossa sai sitten vähän torkuttua. Hereillä toi ei ole enää ollenkaan, lukuunottamatta pieniä hetkiä, esimerkiksi kun vaihdan vaippaa, jolloin huutaa ihan kurkku suorana. Nenästä valuu vihreetä limaa ja suusta kirkasta limaa. Vauva tuntuu kuumalta ja mittari näytti taas 38.0 Tosin se lukema ei ole ihan luotettava koska joudun pitämään vauvaa koko ajan sylissä joten kai se nostaa vähän lämpöä. Eniten pelästyin kun vauva hengittää jotenkin ihan oudosti. En osaa selittää. Hengitysliike on kauheen väkinäinen eikä lainkaan sellainen tasainen tai rauhallinen. Vauvan pääkin nytkähtää joka kerta kun yrittää vetää henkeä ja sen kyljet menee ihan ihmeellisesti kuopalle. En ole sellaista ennen nähnyt. Välillä pitää muutaman sekunnin taukoja jollon tosissaan pelästyn et alkaako uudestaan hengittämään vai ei. Ja teille jotka ihmettelette miksi kirjoitan täällä, niin odotan kyytiä sairaalaan ja jotain mun on pakko tehdä tällä välin kun muuten olen aivan hysteerinen...

Hyvä, että lähdit. Kuulostaa todellakin pahalta, varsinkin tuo hengittäminen. Ihmettelen terveyskeskuksenne toimintaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Tule kertomaan taas kuulumisia, minua ainakin kiinnostaa.

t. vti-vauvan äiti

Hyi kamala. Eikö ne terkkarin tollot ole oppineet niistä vauvojen kuolemantapauksista mitään?! Noin pieni tuossa kunnossa ja vielä vähän terveempänäkin välittömästi lastenlääkärin tarkastettavaksi ja tarkkailuun! En edes ole ammatti-ihminen tässä asiassa ja silti tuo on päivänselvää..huhhuh. Toivottavasti tämä tarina päättyy hyvin.

Kuulostaa aivan rs-virukselta noi hengitys vaikeudet :(
oiskohan ap:n vauva otettu osastolle? Todennäköisesti noilla oireilla!

Meillä on vähän isompi pieni, nyt 10viikkoinen, ollut 3viikkoa kipeenä ja rankkaa on ollut seurata sivusta. Lämpöä on nostanut jatkuvasti mutta max 37,5. On ollut tosi räkäinen mutta hengitys muuten hyvä. Syönyt on onneksi hyvin koko aika! Mutta kyllä on tullut oltua huolissaan :( samaan aikaan tietysti 1,5v isosisko myös kipeenä. Nyt alkaa jo kai pikkuhiljaa helpottaa...

Kovasti paranemisia pikku potilaalle!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuli pikaisesti kertomaan jos joku vielä jaksaa tätä seurata. Otan nyt vauvan kainaloon ja lähden sairaalaan päivystykseen. Mä en yksinkertaisesti uskalla enää olla kotona. Yritin eilen saada lääkäriaikaa, en saanut, hoitaja suostui ottamaan crp:n uudelleen. Hän totesi vaan et laskussa tämä on ja ei muuta kun kotiin. Mulle on ihan sama mitä se crp näyttää kun toi vauva ei voi yhtään paremmin! Itse asiassa huonompaan suuntaan mennään ja muutenkin mun mielestä viikon kestänyt nuha on noin pienellä jo liian rankka. Yöllä vauva ei voinut nukkua enää ollenkaan, heti kun laskin makuulle, vaikka sänkyn pääty on koholla, alkoi yksän puuska mikä ei loppunut ennen kuin nostin vauvan pystyasentoon olkapäätä vasten. Siinä asennossa sai sitten vähän torkuttua. Hereillä toi ei ole enää ollenkaan, lukuunottamatta pieniä hetkiä, esimerkiksi kun vaihdan vaippaa, jolloin huutaa ihan kurkku suorana. Nenästä valuu vihreetä limaa ja suusta kirkasta limaa. Vauva tuntuu kuumalta ja mittari näytti taas 38.0 Tosin se lukema ei ole ihan luotettava koska joudun pitämään vauvaa koko ajan sylissä joten kai se nostaa vähän lämpöä. Eniten pelästyin kun vauva hengittää jotenkin ihan oudosti. En osaa selittää. Hengitysliike on kauheen väkinäinen eikä lainkaan sellainen tasainen tai rauhallinen. Vauvan pääkin nytkähtää joka kerta kun yrittää vetää henkeä ja sen kyljet menee ihan ihmeellisesti kuopalle. En ole sellaista ennen nähnyt. Välillä pitää muutaman sekunnin taukoja jollon tosissaan pelästyn et alkaako uudestaan hengittämään vai ei. Ja teille jotka ihmettelette miksi kirjoitan täällä, niin odotan kyytiä sairaalaan ja jotain mun on pakko tehdä tällä välin kun muuten olen aivan hysteerinen...

Onkohan pikkuinen joutunut jäämään sairaalaan?

Ap:n terveyskeskuslääkäri ei ole ilmeisesti aiemmin hoitanut pieniä vauvoja... Sun pitää ap panna jotain noottia, vaikka kunnan nettisivujen kautta, sen "hoidosta". Ei vauvoja tutkita noin!

Hui!oma pikkuiseni oli nuhassa ja yskässä vko verran ja olin tosi huolestunut että saako riittävästi ruokaa,ettei kuivu ja pitääkö lähteä lääkäriin...vauvalla ikää 1.5kk,mutta se parani ja kaikki päättyi hyvin!voimia äitille ja toivottavasti pikkuinen on paranemaan päin!kuullostaa just tk-hoitajilta,tuskin on hoitanut noin pieniä ennen.itse en vie juuri tuon takia ikinä tk;n koska se on arvauskeskus eikä ne aina osaa sanoa mikä on!

Yhteistyössä