Jos tulee hiusmurtuma, tarviiko sen takia lähtee lääkärissä käymään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PinkLily

Aktiivinen jäsen
25.04.2010
10 166
0
36
primalucecats.blogspot.com
Mulla rysähti jalkapöydän päälle metallinen portti ja laps vielä pyllähti istumaan siihen portin päälle.

Päivällä se oli vaan hiukan kipeä, mutta nyt ei voi koskea, ei laittaa edes sukkaa jalkaan tai sattuu ihan helveti**i. :(
Astumaan kyllä pystyy eikä se ole kuin vähän turvoksissa.

En edes tiedä onko minkään muotonen murtuma, mutta kannattaisko se käydä näyttämässä, vai odotellakko mihin päin lähtee menemään (paraneeko vai paheneeko)

Joo tyhmiä kyselen, mutta kun ite en osaa päättää.

Kyllähän se pitäis kuvata. Lääkäri sitten sanoo, onko kyseessä murtuma vai ei, ja jos on, nii mitenkä iso. Paha sitä on mennä itse arvioimaan. Laita nyt 3K:n ensiapu siihen, eli kylmä-koho-kompressio, ja aamulla lääkäriin.

Käväise vaan lääkärissä. Jalkapöytään voi kyllä tulla kipua aiheuttamaan myös ruhje ja sisäinen verenvuoto, eli iso mustelma. MUlle lukioaikana tuli sellainen kun pesäpallo etukentällä tömähti suoraan jalkaani. Ensin oli ok, sit muuttui niin he...in kipeäksi. Murtumaa ei ollut, mutta luiden alla iso mustelma.

Kannattaa. Mä kitkuttelin teininä muutaman kuukauden hiusmurtuman kanssa, ei ollut heti alkuun niin kipeä, enkä tiennyt mikä siinä on (aiheutu huonoista kengistä). Sit kipu meni niin rajuks et huomaamattani olin alkanut astuunkin sillä jalalla väärin, piti opetella taas käveleen ns. oikein sillä jalalla. Oli hiusmurtuma jalkapöydässä ja olis pitänyt mennä aiemmin näyttään... Onneks ei sen pahemmin käyny.

Pahalta vaikuttaa... ja tuollainen trauma olisi kai saatava tarkastukseen 24 vai oliko se viimeist. 48 tunnin sisällä. Et voi jättää sitä tarkastamatta.
Olen maallikko itse, mutta eräänlainen supertohelo joten kokemusta löytyy itseni vahingoittamisesta, vaikka en ole itsetuhoinen luonne :D

• Tykkää
Reactions: PinkLily
Joo mulla on tässä samassa jalassa tammikuisen/helmikuisen enterorokon jäljiltä yks irtoava varpaankynsi ja vielä kynsinauhassa roikkuu, potkasin sen eilen pöydänkulmaan ja kynsi repi kynsinauhan ja seki särkee koko aika :ashamed:

Mut juu, näillä infoilla on ehkä parempi että käyn näyttämässä, jos ei yön aikana mysteerisesti parane. :O

:D :D aivan, vaikka en sais hymyillä, nuo kynsinauhajututkin voi aiheuttaa kamalia kamaluuksia, eli se jo olisi aihe hoitoon..

No täällä on ollu muillakin hymy herkässä ku mun kimee ääni kuuluu aina sillon tällön mistä sattuu ku joku kissa tai koira meinaa astua jalan päälle. Ihme tyyppejä :laugh:

Mitä kamaluuksia se sitten voi aiheuttaa? *Miettii jo kamaluuksia* :O

Mulla rysähti jalkapöydän päälle metallinen portti ja laps vielä pyllähti istumaan siihen portin päälle.

Päivällä se oli vaan hiukan kipeä, mutta nyt ei voi koskea, ei laittaa edes sukkaa jalkaan tai sattuu ihan helveti**i. :(
Astumaan kyllä pystyy eikä se ole kuin vähän turvoksissa.

En edes tiedä onko minkään muotonen murtuma, mutta kannattaisko se käydä näyttämässä, vai odotellakko mihin päin lähtee menemään (paraneeko vai paheneeko)

Joo tyhmiä kyselen, mutta kun ite en osaa päättää.

Mistäs sinä tiedät että se on pelkkä hiusmurtuma? Vai onko sulla röntgen näkö?
Itellä ollut hiusmurtumaa jalkaterässä ja pohjeluussa, net ei tarvinnu mitään muuta hoitoo kuin varomista juoksemisesta.
Siis kannattee käydä lääkärissä.

Tulehdus, ja oikein pahaksi voi edetaä, ikäänkuin niiinkuin sisäpulelle raajaa, kudokseen. Tulee pitkä kärzimys, eli ehkä tuo kannattais näyttää lekurille.

Itse revin - kaikkien muiden itseaiheuttamieni toheloesitysten lisäksi - (muakin kyllä nauretaan, ja itse en edes usko, että maan päältä tällaista voi löytyä) - revin noita kynsinauhoja desperaatin vimmaisesti sormista siis.
Ja ostin tuollaisen pihkavoiteen kokeeksi, kun se desinfioi pöpöjä, pitäs auttaa jopa sieneen.

Uskon että vois tehotakin, sillä itsellä on etikkajalkakylpy ollut tosiaan ainut, joka tepsi jotenkin kynsisieneen niin, että iho lakkasi kutisemasta ja oireet hävis. (Taisin joka pvä kylvettää).

Ja siihen mennessä oli käytetty kaikki pitkät kalliit lääkärin määräämät sienilääkekuurit sisäisesti.
Vaan tuo piru sieni tuli takaisin. Siihen tepsi etikkakylpy.

Tarkennus, minulla ollu t kynsisientä jaloissa joskus, ja olen saanut sen kuriin noilla etikkakylvyillä niin, että ei enää levinnyt jne.

Käsissä ei mitään sientä koskaan ollut (ei niihin niin helposti tulekaan), mutta ajattelin tota pihkavoidetta varm. vuoksi käyttää just estämään kynsinauhan tulehdusta, kun noita rakastan repiä kaikin voimin joka päivä :ashamed: Siihen kyllä aika näyttäis riittävän :(

Mistäs sinä tiedät että se on pelkkä hiusmurtuma? Vai onko sulla röntgen näkö?
Itellä ollut hiusmurtumaa jalkaterässä ja pohjeluussa, net ei tarvinnu mitään muuta hoitoo kuin varomista juoksemisesta.
Siis kannattee käydä lääkärissä.

Ihan siks ajattelin, kun astumaan silti pysty.

Ja nyt nousin sohvalta, ni nyt sen huomaa kävellessä, eli pahenee... Kyllä se lääkäriin on matka aamulla.

"""Alentunut D-vitamiinipitoisuus on keskeinen riskitekijä rasitusmurtumissa. Asia selviää Tampereen yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta, jossa selvitettiin varusmiesten D-vitamiinivajeen yleisyyttä ja vaikutuksia.

Tutkimuksen mukaan riski saada rasitusmurtuma kasvaa jopa nelinkertaiseksi, kun D-vitamiinipitoisuus on alhainen. Tutkimukseen osallistui 756 tervettä varusmiestä, joiden rasitusmurtumat kirjattiin kolmen kuukauden aikana.

Tutkimuksessa ilmeni myös, että D-vitamiinin vajeesta kärsivillä varusmiehillä on tilastollisesti merkittävästi enemmän hengitystieinfektioista johtuvia poissaoloja. Tutkimuksen mukaan D-vitamiinivalmisteen käyttö saattaa vähentää hengitystieinfektioita.

Ilkka Laaksin solubiologian alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin perjantaina Tampereen yliopistossa."""
Aamulehti

"The doses of sunshine or oral vitamin D3 used in healthy children should be designed to maintain 25(OH)D levels above 50 ng/mL. As a rule, in the absence of significant sun exposure, we believe that most healthy children need about 1,000 IU of vitamin D3 daily per 11 kg (25 lb) of body weight to obtain levels greater than 50 ng/mL. Some will need more, and others less. In our opinion, children with chronic illnesses such as autism, diabetes, and/or frequent infections should be supplemented with higher doses of sunshine or vitamin D3, doses adequate to maintain their 25(OH)D levels in the mid-normal of the reference range (65 ng/mL) — and should be so supplemented year-round (p. 868)."

- Cannell JJ, Vieth R, Willett W, Zasloff M, Hathcock JN, White JH, Tanumihardjo SA, Larson-Meyer DE, Bischoff-Ferrari HA, Lamberg-Allardt CJ, Lappe JM, Norman AW, Zittermann A, Whiting SJ, Grant WB, Hollis BW, Giovannucci E. Cod liver oil, vitamin A toxicity, frequent respiratory infections, and the vitamin D deficiency epidemic. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2008 Nov;117(11):864–70.

1000 IU jokaista lapsen 11 painokiloa kohden ympäri vuoden, allekirjoittajana mm. Christel Lamberg-Allardt. Tavoitetaso artikkelin mukaan olisi 65 ng/ml eli noin 160 nmol/l.
.: Christel Lamberg-Allardt siirtynyt Sauber-talliin?

Suomalaisten keskiarvo on n. 43 nmo/l nykyisillä virallisella saantisuosituksilla.

HYKSin lasten ja nuorten sairaalan dosentti Outi Mäkitie tuomitsee Duodecimin pääkirjoituksessa valtion ravitsemusneuvottelukunnan päätöksen lykätä D-vitamiinin saantisuosituksen nostamista. Mäkitien syyttävä sormi osoittaa suoraan Pekka Puskaan, joka johtaa neuvottelukuntaa. Sen toiminta on vastuutonta, sillä suosituksen välitön nosto voisi vaikuttaa merkittävästi suomalaislasten terveyteen, kirjoittaa lastenlääkäri Mäkitie.
Lastenlääkäri vaatii D-vitamiinisuosituksen nostoa - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Muuttuiko mikään uusien D-vitamiinisuositusten myötä?
Lastenlääkäri vaatii D-vitamiinisuosituksen nostoa - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Yhteistyössä