Jos toi päivähoito-oikeus eskarin jälkeen poistuu...

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää opiskella samalla kun on pieniä lapsia? Eikö kannattaisi opiskella ensin ja hankkia lapset sen jälkeen? Tai hankkia lapset ja opiskella kun ovat jo kouluikäisiä?

Mä valitsin näistä vaihtoehdoista tuon ensimmäisen eikä ollut mitään hankaluuksia.
No, jos pystyy hyvin yhdistämään pikkulapsivaiheen ja opiskelun, niin miksi ei? Jos tuntuu siltä, että se sopii itselle ja omalle perheelle. Se vie opintoja eteenpäin ja nopeuttaa valmistumista, se pitää aivot vireessä ja toimii samalla tavoin mieltä virkistävänä kuin harrastukset, on hyvä että pikkulapsiaikanakin tapaa muitakin kuin perhekerhon mammoja ja miettii muutakin kuin talvihaalareita ja muiden perheiden lastenhoitoratkaisuja (esimerkiksi...). Ja koska elämä on mukavaa, ja siihen kuuluu monia ihania asioita, kuten lapset ja opiskelu. Hienoa, että nykyisin äidit (ja isät) voivat saada molemmat!
 
Viimeksi muokattu:
nojoo
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790062:
No, jos pystyy hyvin yhdistämäänpikkulapsivaiheen ja opiskelun, niin miksi ei? Jos tuntuu siltä, että se sopii itselle ja omalle perheelle.!
Tässä ollaan asian ytimessä! Jos on isompia lapsia, niin pitää vaan ottaa huomioon heidänkin hoitokuviot eikä olettaa, että heidät saa hoitoon aina kun itselleen sopii ;)
 
[QUOTE="meh";29790046]Olen todellakin samaa mieltä. Mua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt ne esim. Mörköäidin latelemat jossitus-tilanteen joihin kaikkiin on tasan yksi ratkaisu: päivähoito! Ta-ta-tatataa :D

Itse käytän lasten 8h hoitopäivät töissä käyntiin. Opiskelen iltaisin yliopistossa, perheen ja lasten ehdoilla. Kysyin jo aiemmin, että olisinkohan oikeutettu vuoropäiväkotiin, kun päikky menee kiinni klo 17 ja mulla on luennot yleensä klo 16-20 ;) Ja kun se yrittäjämieskään ei aina ole iltaisin kotona......
Ja ei meidän perhe ole mitenkään poikkeuksellinen. Tiedän kymmenittäin lapsiperheitä, jossa lapset ovat päivähoidossa sen ajan kun vanhemmat ovat töissä. Siitä huolimatta niissäkin perheissä lisäksi opsikellaan, harrastellaan ja tehdään kaikkea muutakin eikä elämä vaikuttaa ollenkaan niin vaikealta ja mahdottomalta, kun noilla kotiäiteillä, joilta viedään mahdollisuus laittaa isompi kokopäivähoitoon....[/QUOTE]

Ei ole välttämättä kyse kokopäivähoidosta. Ja toiseksi, esim. opiskelijaäiti ei ole kotiäiti. Miten sinä muuten käytännössä opiskelet iltaisin siellä yliopistossa - teetkö verkkokursseja vai suoritatko lähinnä kirjatenttejä ja esseitä?

Onko oikeasti niin kamala asia, jos esimerkiksi opiskelevan äidin lapsi on vaikka parina päivänä viikossa pari tuntia pitempään päiväkodissa, jotta se äiti voi käydä luennoilla??? Esim. eskarilaisen kohdalla tarkoittaisi paria pitempää hoitopäivää viikossa.

Kokopäiväistä opiskelua en usko kenenkään tekevän vauvan kanssa, se lienee aika mahdotonta. Lähinnä kyse on varmaan siitä, että opintoja suoritetaan oman jaksamisen mukaan ja perhe-elämän ehdoilla, eli hyvin sivutoimisesti kuitenkin. Silti nekin opinnot voivat merkittävästi jouduttaa omaa valmistumista.
 
vieraana.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790062:
No, jos pystyy hyvin yhdistämään pikkulapsivaiheen ja opiskelun, niin miksi ei? Jos tuntuu siltä, että se sopii itselle ja omalle perheelle. Se vie opintoja eteenpäin ja nopeuttaa valmistumista, se pitää aivot vireessä ja toimii samalla tavoin mieltä virkistävänä kuin harrastukset, on hyvä että pikkulapsiaikanakin tapaa muitakin kuin perhekerhon mammoja ja miettii muutakin kuin talvihaalareita ja muiden perheiden lastenhoitoratkaisuja (esimerkiksi...). Ja koska elämä on mukavaa, ja siihen kuuluu monia ihania asioita, kuten lapset ja opiskelu. Hienoa, että nykyisin äidit (ja isät) voivat saada molemmat!
Miksi jonkun muun eli veronmaksajien pitäisi tämä sitten kustantaa, että sulla on vapaat iltapäivät? Jos olet lapset itse tehnyt niin itse hoidat jos kyse ei ole siitä että lapsi on erityislapsi tai että lapsi on hoidossa sun työpäiväsi ajan.

Minusta virikepaikoista pitäisi veloittaa toteutuneiden kustannusten mukaan eikä kuten nyt että kun äiti on kotihoidontuella ja perheen tulot pienet ei päivähoitopaikka isommasta lapsesta maksa mitään.
 
"Huokaus"
En minä tiedä, mitä hienoa siinä on, että pystyy yhdistämään elämässään ihan mitä vain paitsi omia isompia lapsiaan, edes yhteiskunnan tukeman puolipäivähoidon avulla.
 
Tässä ollaan asian ytimessä! Jos on isompia lapsia, niin pitää vaan ottaa huomioon heidänkin hoitokuviot eikä olettaa, että heidät saa hoitoon aina kun itselleen sopii ;)
Siinä on vaan se ristiriita, että kun se päivähoito on olemassa nimenomaan mahdollistaakseen vanhempien työssäkäynnin ja opiskelun, niin kyllä heidät silloin pitäisi saada hoitoon työ- ja opiskeluaikojen puitteissa. Muutenhan tämä menee ihan naurettavaksi, että päivähoidon tarkoitus olisikin heidän kohdallaan pitää naiset kotiäiteinä!
 
"Hanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790103:
Siinä on vaan se ristiriita, että kun se päivähoito on olemassa nimenomaan mahdollistaakseen vanhempien työssäkäynnin ja opiskelun, niin kyllä heidät silloin pitäisi saada hoitoon työ- ja opiskeluaikojen puitteissa. Muutenhan tämä menee ihan naurettavaksi, että päivähoidon tarkoitus olisikin heidän kohdallaan pitää naiset kotiäiteinä!
Juuri näin.

Kaiken huipuksi tässä uudistustuksessa ei mainittu työttömiä sanallakaan. Jatkuuko työttömillä siis kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus entiseen tapaan?
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790050:
Ei se lapsiparkki ilmainen ole. Mutta joo, tottakai opiskelijalle kuuluu kotihoidontuki samoin perustein kuin muilllekin, eli jos hänen alle 3-vuotias lapsensa ei ole päivähoidossa. Opintotukea voi nostaa samaan aikaan kun kotihoidontukea, kunhan pitää huolen, että opintotuen tulorajat eivät täyty.

Ja jos mietitään yhteiskunnan resursseja, niin enemmänhän niitä kuluisi, jos se opiskelijan nuorempikin lapsi olisi päiväkodissa, ja kun silloin pitäisi varmaan opiskella kokopäiväisesti, niin molemmat olisivat varmaan aika pitkää päivää siellä. Sen takiahan tuo kotihoidontuki on pysynnyt, koska se tulee halvemmaksi kuin päiväkotipaikka - etenkin, jos ei edes maksa päivähoidosta.
Eihän se silloin tule yhteiskunnalle halvemmaksi, kun perheen muut lapset ovat päivähoidossa - siksi tätä systeemiä ollaan muuttamassa, jollet ole havainnut ;)

Kokopäiväinen opiskelija myös valmistuu aika lailla nopeammin kuin vauvan päiväunien aikana muutaman tunnin hutaiseva. Nykyään yliopistossa opiskeluaikaa on rajoitettu, eli hirmu monen vauvan päikkäriaikoina muutaman opintopisteen suorittava lentää sieltä yliopistosta pihalle. Mutta whatever, selvästi kokopäiväinen, yhteiskunnan kustantama päivähoito on ainoa ratkaisu perheen kuin perheen lapsenhoito-ongelmiin, olivat vanhemmat kotona tai ei :D
 
Miksi jonkun muun eli veronmaksajien pitäisi tämä sitten kustantaa, että sulla on vapaat iltapäivät? Jos olet lapset itse tehnyt niin itse hoidat jos kyse ei ole siitä että lapsi on erityislapsi tai että lapsi on hoidossa sun työpäiväsi ajan.

Minusta virikepaikoista pitäisi veloittaa toteutuneiden kustannusten mukaan eikä kuten nyt että kun äiti on kotihoidontuella ja perheen tulot pienet ei päivähoitopaikka isommasta lapsesta maksa mitään.
Puhutko nyt minusta vai käytätkö muuten sä-sanaa...? Jos ensimmäinen, niin palattaisko yleiselle tasolle, koska en ole tässä kirjoitellut omasta tilanteestani. Oma lapsenihan on aina ollutkin vain osa-aikahoidossa ja minulla on ollut aina paljon vapaa-aikaa, koska olemme lasten isän kanssa jakaneet lapsenhoidon tasapuolisesti, ja mm. isäkin on hoitanut lapsia kotona. Olen tosin tehnyt myös töitäni vanhempainvapaiden aikana, mutta se ei ole edellyttänyt esikoiselle kokopäivähoitoa.

Mistä vapaista iltapäivistä puhut? Tarkoitatko, että silloin on vapaa iltapäivä, jos on vaikka luennolla?
 
"jepulis"
[QUOTE="meh";29790046]Olen todellakin samaa mieltä. Mua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt ne esim. Mörköäidin latelemat jossitus-tilanteen joihin kaikkiin on tasan yksi ratkaisu: päivähoito! Ta-ta-tatataa :D

Itse käytän lasten 8h hoitopäivät töissä käyntiin. Opiskelen iltaisin yliopistossa, perheen ja lasten ehdoilla. Kysyin jo aiemmin, että olisinkohan oikeutettu vuoropäiväkotiin, kun päikky menee kiinni klo 17 ja mulla on luennot yleensä klo 16-20 ;) Ja kun se yrittäjämieskään ei aina ole iltaisin kotona......
Ja ei meidän perhe ole mitenkään poikkeuksellinen. Tiedän kymmenittäin lapsiperheitä, jossa lapset ovat päivähoidossa sen ajan kun vanhemmat ovat töissä. Siitä huolimatta niissäkin perheissä lisäksi opsikellaan, harrastellaan ja tehdään kaikkea muutakin eikä elämä vaikuttaa ollenkaan niin vaikealta ja mahdottomalta, kun noilla kotiäiteillä, joilta viedään mahdollisuus laittaa isompi kokopäivähoitoon....[/QUOTE]

Samaa mieltä! Yhteiskunnan tuet ei ole sitä varten, että saa viettää juuri sellaista elämää kuin haluaa. Lasten saamisen jälkeen se elämä pitää ITSE järjestää sellaiseksi kun haluaa. Harrastukset ja opiskelut niihin aikoihin, kun se PERHEELLE sopii. Miten jotkut äidit on edelleen niin itsekkäitä? Että pitää saada kaikki ja heti? Jos tekee lapsen, ja haluaa hoitaa sitä lasta kotona, niin kyllä silloin se opiskelu voi hetken odottaa, varsinkin jos niitä lapsia on enemmän kuin yksi- kyllä ne lapsetKIN tarvitsee huomiota. Eikä äiti voi vaan ajatella, että miten se kotona olo olisi jotenkin mielekkäämpää, että aivot pysyvät virkeinä jne. Eli jos isompi lapsi raahataan hoitoon äidin opiskelun takia, mutta pienempi on kotona, niin siinä ollaan tehty päätös joko itsekkyydestä käsin, tai laiskuudesta. Onhan se helpompaa istua kotona ja vähän "opiskella" kun pikkuvauva nukkuu, ja isompi saa kavereita hoitopaikasta. Näin juuri käytetään hoitopaikkoja täysin väärin, pelkästään lapsiparkkeina, kun kotimammat ei jaksa hoitaa isompaa lasta, koska hän kaipaa seuraa ja huomiota!! JA valtio maksaa hoidon. Voi hyvät hyssykät sentään missä junttivaltiossa me asumme! Valtio maksaa laiskojen kotiäitien lasten hoidon, vaikka se lapsi voisi hyvin olla kotona, ja äiti vaivautuisi etsimään sille lapselle naapurustosta tai puistoista/kerhoista seuraa. Ja sitten vielä nää lässytykset, niinkuin yksi tässä ketjussa joka valittaa että perheen päikkärirytmi menee sekaisin, jos joutuu hakemaan lapsen eskarista. Voi luoja!
 
[QUOTE="Jenis";29790115]Eihän se silloin tule yhteiskunnalle halvemmaksi, kun perheen muut lapset ovat päivähoidossa - siksi tätä systeemiä ollaan muuttamassa, jollet ole havainnut ;)

Kokopäiväinen opiskelija myös valmistuu aika lailla nopeammin kuin vauvan päiväunien aikana muutaman tunnin hutaiseva. Nykyään yliopistossa opiskeluaikaa on rajoitettu, eli hirmu monen vauvan päikkäriaikoina muutaman opintopisteen suorittava lentää sieltä yliopistosta pihalle. Mutta whatever, selvästi kokopäiväinen, yhteiskunnan kustantama päivähoito on ainoa ratkaisu perheen kuin perheen lapsenhoito-ongelmiin, olivat vanhemmat kotona tai ei :D[/QUOTE]

Ei yliopistosta kukaan lennä pihalle, vaan tuollaisessa tapauksessa lisäaikaa saa hyvinkin helposti. Ja muutenkin sitä lisäaikaa kyllä saa, jos selvästi aikoo suorittaa niitä opintojaan ja valmistua. Joskus joutuu vaan tekemään selvityksiä opintojen hitaammasta etenemisestä ja esittämään opintosuunnitelmia.

Kuten aiemmin kirjoitin, suurin osa vanhempainvapailla olevien lapsista ovat päiväkodissa osa-aikaisesti, joten nuo kärjistykset lasten kokopäivähoidosta voisi lopettaa. On totta, että kokopäiväisesti opiskelija valmistuu nopeimmin. Mutta toiseksi nopeammin valmistuu se, joka ei pidä parin vuoden taukoja - pahimmillaan vaikka kaksi kertaa opiskeluaikana, jos lapsia tulee kaksi - vaan suorittaa niinäkin aikoina edes jotain.
 
vieraana.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790116:
Puhutko nyt minusta vai käytätkö muuten sä-sanaa...? Jos ensimmäinen, niin palattaisko yleiselle tasolle, koska en ole tässä kirjoitellut omasta tilanteestani. Oma lapsenihan on aina ollutkin vain osa-aikahoidossa ja minulla on ollut aina paljon vapaa-aikaa, koska olemme lasten isän kanssa jakaneet lapsenhoidon tasapuolisesti, ja mm. isäkin on hoitanut lapsia kotona. Olen tosin tehnyt myös töitäni vanhempainvapaiden aikana, mutta se ei ole edellyttänyt esikoiselle kokopäivähoitoa.

Mistä vapaista iltapäivistä puhut? Tarkoitatko, että silloin on vapaa iltapäivä, jos on vaikka luennolla?
Minä en nyt oikeasti ymmärrä mikä opiskelija se sellainen äiti on joka on vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella kotona? Joko ei nosta kotihoidontukea, ja ryhtyy kokopäiväiseksi opiskelijaksi tai sitten on vanhempainvapaalla ja hoitaa myös sen lapsensa. Yhteiskunnan tuet kuten kotihoidontuki ovat olemassa siksi että vanhempi voisi hoitaa lapsensa itse ja näin kunta säästää päivähoitokuluissa. Jos sitä säästöä ei tulekaan kun toinen lapsi on kokopäivähoidossa niin minusta toi kotihoidontuki joutaa näiltä perheiltä pois.

314e/kk on tavallaan pieni summa mutta sitä ei makseta siksi että äiti voisi olla kotona tai opiskella vaan siksi että lapsi hoidetaan kotona.
 
"jepulis"
Minä en nyt oikeasti ymmärrä mikä opiskelija se sellainen äiti on joka on vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella kotona? Joko ei nosta kotihoidontukea, ja ryhtyy kokopäiväiseksi opiskelijaksi tai sitten on vanhempainvapaalla ja hoitaa myös sen lapsensa. Yhteiskunnan tuet kuten kotihoidontuki ovat olemassa siksi että vanhempi voisi hoitaa lapsensa itse ja näin kunta säästää päivähoitokuluissa. Jos sitä säästöä ei tulekaan kun toinen lapsi on kokopäivähoidossa niin minusta toi kotihoidontuki joutaa näiltä perheiltä pois.

314e/kk on tavallaan pieni summa mutta sitä ei makseta siksi että äiti voisi olla kotona tai opiskella vaan siksi että lapsi hoidetaan kotona.
Just näin!
 
"jepp"
[QUOTE="jepulis";29790124]Samaa mieltä! Yhteiskunnan tuet ei ole sitä varten, että saa viettää juuri sellaista elämää kuin haluaa. Lasten saamisen jälkeen se elämä pitää ITSE järjestää sellaiseksi kun haluaa. Harrastukset ja opiskelut niihin aikoihin, kun se PERHEELLE sopii. Miten jotkut äidit on edelleen niin itsekkäitä? Että pitää saada kaikki ja heti? Jos tekee lapsen, ja haluaa hoitaa sitä lasta kotona, niin kyllä silloin se opiskelu voi hetken odottaa, varsinkin jos niitä lapsia on enemmän kuin yksi- kyllä ne lapsetKIN tarvitsee huomiota. Eikä äiti voi vaan ajatella, että miten se kotona olo olisi jotenkin mielekkäämpää, että aivot pysyvät virkeinä jne. Eli jos isompi lapsi raahataan hoitoon äidin opiskelun takia, mutta pienempi on kotona, niin siinä ollaan tehty päätös joko itsekkyydestä käsin, tai laiskuudesta. Onhan se helpompaa istua kotona ja vähän "opiskella" kun pikkuvauva nukkuu, ja isompi saa kavereita hoitopaikasta. Näin juuri käytetään hoitopaikkoja täysin väärin, pelkästään lapsiparkkeina, kun kotimammat ei jaksa hoitaa isompaa lasta, koska hän kaipaa seuraa ja huomiota!! JA valtio maksaa hoidon. Voi hyvät hyssykät sentään missä junttivaltiossa me asumme! Valtio maksaa laiskojen kotiäitien lasten hoidon, vaikka se lapsi voisi hyvin olla kotona, ja äiti vaivautuisi etsimään sille lapselle naapurustosta tai puistoista/kerhoista seuraa. Ja sitten vielä nää lässytykset, niinkuin yksi tässä ketjussa joka valittaa että perheen päikkärirytmi menee sekaisin, jos joutuu hakemaan lapsen eskarista. Voi luoja![/QUOTE]

Vähän kärjistetysti näin. Ne kerhot tuntuvat monen mielestä olevan huono vaihtoehto. Itse huomasin kotona ollessa, että lapset löysi sieltä niitä kotona olevia kavereita. Äkkiä tulivat myös vanhemmat tutuiksi ja sieltä löytyikin puolin ja toisin sitä tukiverkkoa. Saatettiin soittaa,että otatko esikoisen leikkimään, kun mulla on lääkäriaika/työhaastattelu/kampaaja tms. Ei siihen tarvinnut yhteiskuntaa. Mutta nyt lapset viedään hoitoon ja valitetaan, ettei siellä voi pitää lasta yhteiskunnan tuella aina kun se itselle sopii.
 
"jepulis"
Minä en nyt oikeasti ymmärrä mikä opiskelija se sellainen äiti on joka on vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella kotona? Joko ei nosta kotihoidontukea, ja ryhtyy kokopäiväiseksi opiskelijaksi tai sitten on vanhempainvapaalla ja hoitaa myös sen lapsensa. Yhteiskunnan tuet kuten kotihoidontuki ovat olemassa siksi että vanhempi voisi hoitaa lapsensa itse ja näin kunta säästää päivähoitokuluissa. Jos sitä säästöä ei tulekaan kun toinen lapsi on kokopäivähoidossa niin minusta toi kotihoidontuki joutaa näiltä perheiltä pois.

314e/kk on tavallaan pieni summa mutta sitä ei makseta siksi että äiti voisi olla kotona tai opiskella vaan siksi että lapsi hoidetaan kotona.
Suomalaiset ovat tottuneet näihin avokätisiin "avustuksiin" ihan väärällä asenteella.
Ei oikeasti ymmärretä mikä se kotihoidontuki oikeasti on. Mun mielestä päivähoito voisi maksaa perheille sen mitä se todellisuudessakin maksaa kunnalle, eli lähes 1000e kuussa. Siinä voisi sitten äidit OIKEESTI punnita haluuko laittaa lapsen hoitoon vai ei. Tällä hetkellä tätä oikeutta laittaa lapsi hoitoon tilanteessa kuin tilanteessa, käytetään TÄYSIN VÄÄRIN. Ja kehdataan vielä mussuttaa, jos muutoksia on tulossa.
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790128:
Ei yliopistosta kukaan lennä pihalle, vaan tuollaisessa tapauksessa lisäaikaa saa hyvinkin helposti. Ja muutenkin sitä lisäaikaa kyllä saa, jos selvästi aikoo suorittaa niitä opintojaan ja valmistua. Joskus joutuu vaan tekemään selvityksiä opintojen hitaammasta etenemisestä ja esittämään opintosuunnitelmia.

Kuten aiemmin kirjoitin, suurin osa vanhempainvapailla olevien lapsista ovat päiväkodissa osa-aikaisesti, joten nuo kärjistykset lasten kokopäivähoidosta voisi lopettaa. On totta, että kokopäiväisesti opiskelija valmistuu nopeimmin. Mutta toiseksi nopeammin valmistuu se, joka ei pidä parin vuoden taukoja - pahimmillaan vaikka kaksi kertaa opiskeluaikana, jos lapsia tulee kaksi - vaan suorittaa niinäkin aikoina edes jotain.
Vielä nopeammin valmistuu jos tekee lapset vasta sitten kun on opiskellut, tai opiskelee vasta sitten kun lapset on isompia.

Mun on hyvin vaikea ymmärtää edelleenkään sitä että miksi yhteiskunnan pitäisi se äidin opiskelu mahdollistaa silloin kun äiti on vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella. Jos haluaa opiskella niin sehän onnistuu kun järjestää ja maksaa itse hoitopaikan.

Mutta tuplakulut tulee siitä että maksetaan äidille ensin vanhempainpäiväraha ja sen lisäksi lapselle päivähoitopaikan kustannukset noin 1000e/kk per lapsi. Se tonni on minusta aika paljon ja perhe maksaa tuosta maksimissaan 254e/kk itse.

Tilapäisiä tilanteita ja työhaastatteluja yms varten voisi hyvin olla jokin avoin päiväkotiryhmä johon voisi viedä lapsen vaikka päiväksi per kuukausi etukäteen sopimalla ne ajankohdat. Vähän kuin tällä hetkellä on päiväkodeissa perhepäivähoidon varahoito järjestetty. Tämä ratkaisisi tosi monen perheen lastenhoito-ongelmat äidin lääkärikäyntien yms aikana ja sen lisäksi riittäisi pari kertaa viikossa oleva kerhotoiminta, jossa lapsi tapaa muita samanikäisiä lapsia.

Varsinaista päivähoitopaikkaa en ymmärrä miksi näille lapsille pitäisi järjestää, jos vanhempi on kerran toista lasta hoitamassa kotoa.
 
"jepulis"
[QUOTE="vieraana";29790168]Vielä nopeammin valmistuu jos tekee lapset vasta sitten kun on opiskellut, tai opiskelee vasta sitten kun lapset on isompia.

Mun on hyvin vaikea ymmärtää edelleenkään sitä että miksi yhteiskunnan pitäisi se äidin opiskelu mahdollistaa silloin kun äiti on vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella. Jos haluaa opiskella niin sehän onnistuu kun järjestää ja maksaa itse hoitopaikan.

Mutta tuplakulut tulee siitä että maksetaan äidille ensin vanhempainpäiväraha ja sen lisäksi lapselle päivähoitopaikan kustannukset noin 1000e/kk per lapsi. Se tonni on minusta aika paljon ja perhe maksaa tuosta maksimissaan 254e/kk itse.

Tilapäisiä tilanteita ja työhaastatteluja yms varten voisi hyvin olla jokin avoin päiväkotiryhmä johon voisi viedä lapsen vaikka päiväksi per kuukausi etukäteen sopimalla ne ajankohdat. Vähän kuin tällä hetkellä on päiväkodeissa perhepäivähoidon varahoito järjestetty. Tämä ratkaisisi tosi monen perheen lastenhoito-ongelmat äidin lääkärikäyntien yms aikana ja sen lisäksi riittäisi pari kertaa viikossa oleva kerhotoiminta, jossa lapsi tapaa muita samanikäisiä lapsia.

Varsinaista päivähoitopaikkaa en ymmärrä miksi näille lapsille pitäisi järjestää, jos vanhempi on kerran toista lasta hoitamassa kotoa.[/QUOTE]

Puhut täyttä asiaa. Miksi muuten Suomessa päivähoito maksaa vain sen 254e maksimissaan? Miksi aikuisten ihmisten lasten päivähoito kustannetaan ilmaiseksi? Kyllähän ne aikuiset kuitenkin käyvät töissä, joten luulisi olevan varaa itse kustantaa lapsen päivähoito. Tässä asiassa Suomi on tehnyt päätöksiä perse päin puuta. Ja sitten huomataan yhtäkkiä olevamme vaikeuksissa, niin että pitää napata lapsilisistä pois. Eikö olisi järkevämpää,että vihdoin se subjektiivinen oikeus päivähoitoon loppuisi, ja sinne hoitoon vietäisiin ainoastaan ne lapset, jotka ihan OIKEASTI tarvitsevat hoitoa. Ei virikelapset, eikä kotona istuvien opiskelijaäitien lapset.
Tai sitten päivähoito kustannettaisiin itse, eli se 1000e kuussa, niinkuin esim Briteissä päivähoito maksaa. Siinä erottuisi jyvät akanoista, ja ne jotka OIKEASTI haluaa hoitaa itse lapsensa, todella ansaitsevat sen kotihoidontuen, joka saisikin olla korkeampi. Mitä mieltä itse olet?
 
nojoo
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790103:
Siinä on vaan se ristiriita, että kun se päivähoito on olemassa nimenomaan mahdollistaakseen vanhempien työssäkäynnin ja opiskelun, niin kyllä heidät silloin pitäisi saada hoitoon työ- ja opiskeluaikojen puitteissa. Muutenhan tämä menee ihan naurettavaksi, että päivähoidon tarkoitus olisikin heidän kohdallaan pitää naiset kotiäiteinä!
Onko päivähoito olemassa sitä varten, että se mahdollistaisi vanhempien töissäkäynnin ja opiskelun perhevapaiden aikana?
 
juuu
[QUOTE="jepp";29790150]Vähän kärjistetysti näin. Ne kerhot tuntuvat monen mielestä olevan huono vaihtoehto. Itse huomasin kotona ollessa, että lapset löysi sieltä niitä kotona olevia kavereita. Äkkiä tulivat myös vanhemmat tutuiksi ja sieltä löytyikin puolin ja toisin sitä tukiverkkoa. Saatettiin soittaa,että otatko esikoisen leikkimään, kun mulla on lääkäriaika/työhaastattelu/kampaaja tms. Ei siihen tarvinnut yhteiskuntaa. Mutta nyt lapset viedään hoitoon ja valitetaan, ettei siellä voi pitää lasta yhteiskunnan tuella aina kun se itselle sopii.[/QUOTE]

Niinpä. Sitten jaksetaan itkeä että eihän puistoissakaan ole enää ketää päivisin. TADAA ei niin kun ne kersat on raahattu sinne virikehoitoon. Mutta kun se etuus toivottavasti loppuu - niin johan alkaa taas puistot täyttyä lapsista (ja naama norsunv-llä olevista äideistä jotka JOUTUU oman lapsen kanssa tekemäänkin jotain, tai ainakin lähtemään ulos). Siellä on sitä ikäistä seuraa. Ihan niin kuin joskus ennen muinoin. Oma äitini oli kotiäiti/perhepäivähoitaja. Muistan edelleen miten täynä lähi puisto oli joka päivä, saman ikäisistä lapsista. Ja suuri osa oli niitä oikeita kotiäitejä JOTKA HOITI KAIKKI lapsensa kotona. Ja takasivat lapsille ikäisen seuran viemällä puistoihin ja kerhoihin. Vaikka kainalossa oli vauvakin...
 
"Jenis"
[QUOTE="jepulis";29790200]
Tai sitten päivähoito kustannettaisiin itse, eli se 1000e kuussa, niinkuin esim Briteissä päivähoito maksaa. Siinä erottuisi jyvät akanoista, ja ne jotka OIKEASTI haluaa hoitaa itse lapsensa, todella ansaitsevat sen kotihoidontuen, joka saisikin olla korkeampi. Mitä mieltä itse olet?[/QUOTE]

Briteissä tuo on johtanut käytännössä siihen, että perheen toisen vanhemman on jäätävä vuosikausiksi kotiin. Suomessa taas suht halpaa päivähoitoa on pidetty tasa-arvokysymyksenä, siis että se vähemmän ansaitsevakin (edelleen yleensä äiti) pääsisi töihin. Laskettu varmaan, että yhteiskunnan kannalta korkea työllisyysprosentti on tärkeämpää kuin laskuttaa päivähoidon todelliset kustannukset. Toisaalta taas, jos jokaisesta lapsesta joutuisi maksamaan sen 1000 euroa päiväkotihoidosta, aika moni useamman lapsen perhe palkkaisi varmaan hoitajan kotiin.

Siitä olen samaa mieltä, että subjektiivisen (koko)päivähoito-oikeuden voisi tässä rytäkässä poistaa, se ei palvele tarkoitustaan.
 
"Huokaus"
[QUOTE="jepulis";29790200]Puhut täyttä asiaa. Miksi muuten Suomessa päivähoito maksaa vain sen 254e maksimissaan? Miksi aikuisten ihmisten lasten päivähoito kustannetaan ilmaiseksi? Kyllähän ne aikuiset kuitenkin käyvät töissä, joten luulisi olevan varaa itse kustantaa lapsen päivähoito. Tässä asiassa Suomi on tehnyt päätöksiä perse päin puuta. Ja sitten huomataan yhtäkkiä olevamme vaikeuksissa, niin että pitää napata lapsilisistä pois. Eikö olisi järkevämpää,että vihdoin se subjektiivinen oikeus päivähoitoon loppuisi, ja sinne hoitoon vietäisiin ainoastaan ne lapset, jotka ihan OIKEASTI tarvitsevat hoitoa. Ei virikelapset, eikä kotona istuvien opiskelijaäitien lapset.
Tai sitten päivähoito kustannettaisiin itse, eli se 1000e kuussa, niinkuin esim Briteissä päivähoito maksaa. Siinä erottuisi jyvät akanoista, ja ne jotka OIKEASTI haluaa hoitaa itse lapsensa, todella ansaitsevat sen kotihoidontuen, joka saisikin olla korkeampi. Mitä mieltä itse olet?[/QUOTE]

Nykyinen päivähoitosysteemi on yli 20 vuotta vanha. Silloin ajatuksena oli, että jokainen pikkulasten äiti pääsisi halutessaan töihin, pienipalkkainenkin. Ei syntyisi Englannin tilannetta, että päivähoito maksaa enemmän kuin palkkaa jää käteen. Haluttiin auttaa äitejä, jotka etsiskelivät lastenhoitajia päivän varoitusajalla kauppojen ilmoitustauluilta ja ties mistä, kun edellinen lopetti hommansa.

Ei silloin osattu kuvitella, että joku kuskaa lapsilauman päiväkotiin ja jää itse kotiin vauvan kanssa tärkeänä opiskelemaan tai tekemään taidetta.

No, maailma muuttuu ja lait mukana.
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29790103:
Siinä on vaan se ristiriita, että kun se päivähoito on olemassa nimenomaan mahdollistaakseen vanhempien työssäkäynnin ja opiskelun, niin kyllä heidät silloin pitäisi saada hoitoon työ- ja opiskeluaikojen puitteissa. Muutenhan tämä menee ihan naurettavaksi, että päivähoidon tarkoitus olisikin heidän kohdallaan pitää naiset kotiäiteinä!
Entäs kun minä olen töissä 8-16 arkisin ja opiskelen AMK tutkintoa perjantai-iltaisin + lauantaina ja sunnuntaina niin pitäisikö kunnan sun mielestä nyt järjestää sitten tuohon viikonloppuun mun lapsille vuorohoito?
 
Minä en nyt oikeasti ymmärrä mikä opiskelija se sellainen äiti on joka on vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella kotona?
No mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää? Se on vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla opintoja suorittava vanhempi. Opiskelija on opiskelija, mikäli hän opiskelee, eikö vaan?

Joko ei nosta kotihoidontukea, ja ryhtyy kokopäiväiseksi opiskelijaksi tai sitten on vanhempainvapaalla ja hoitaa myös sen lapsensa. Yhteiskunnan tuet kuten kotihoidontuki ovat olemassa siksi että vanhempi voisi hoitaa lapsensa itse ja näin kunta säästää päivähoitokuluissa. Jos sitä säästöä ei tulekaan kun toinen lapsi on kokopäivähoidossa niin minusta toi kotihoidontuki joutaa näiltä perheiltä pois.

314e/kk on tavallaan pieni summa mutta sitä ei makseta siksi että äiti voisi olla kotona tai opiskella vaan siksi että lapsi hoidetaan kotona.
Ei ei, nyt sekoitat kaksi asiaa keskenään. Se kotihoidontuki maksetaan siksi, että se nuorempi lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Siihen ei siis vaikuta se, mitä vanhemmat muuten tekevät tai missä vanhempi lapsi on. Sisaruskorotuksen saa kotihoidontukeen, jos vanhempikin lapsi on kotona. Kunnalle tulee säästöä siitä, jos nuorempi lapsi ei ole päivähoidossa - siksi kotihoidontuki. Säästöä tulee toki, jos isomopikaan ei ole - siksi sisaruskorotus.
 
"jepulis"
[QUOTE="Huokaus";29790233]Nykyinen päivähoitosysteemi on yli 20 vuotta vanha. Silloin ajatuksena oli, että jokainen pikkulasten äiti pääsisi halutessaan töihin, pienipalkkainenkin. Ei syntyisi Englannin tilannetta, että päivähoito maksaa enemmän kuin palkkaa jää käteen. Haluttiin auttaa äitejä, jotka etsiskelivät lastenhoitajia päivän varoitusajalla kauppojen ilmoitustauluilta ja ties mistä, kun edellinen lopetti hommansa.

Ei silloin osattu kuvitella, että joku kuskaa lapsilauman päiväkotiin ja jää itse kotiin vauvan kanssa tärkeänä opiskelemaan tai tekemään taidetta.

No, maailma muuttuu ja lait mukana.[/QUOTE]

Niin, maailma muuttuu, mutta... Mitä ne meidän poliitikot tekevät yötä päivää, kun eivät ole vielä heränneet tähän epäkohtaan? Ihmettelen vaan. Täähän olisi pitänyt muuttua jo aikapäiviä sitten. Nyt ihmiset suoranaisesti hyväksikäyttää systeemiä. Ja kehtaa tosiaan vielä mussuttaa päälle.
 

Yhteistyössä