Jos tarkoitus on syödä kohtuudella herkkuja, niin onko tämä mielestänne sitä?

merenneitonen

Aktiivinen jäsen
05.05.2006
5 086
3
36
Jos siis päivittäin saatan syödä jätskin/korvapuustin/jälkiruoan/suklaapatukan tms, niin onko se mielestänne kohtuudella.

Jäin vain miettimään kun luin Vau-kirjan raskausviikkokirjaa, jossa luki sokerivauvoista.
Mulle tuo on ihan normaalia, että SAATAN syödä esim viikon verran joka päivä jonkun herkun...tai olla syömättä.

Minusta on ok syödä yks tuollanen herkku päivässä, jos kokonaiskalorimäärä ei kasva hurjaksi. Jos syöt muuten normaalisti, terveellisiä säännöllisiä aterioita, ja sitten joku pulla, niin ei minusta mitenkään liiallista.

Ei ne sokerivauvat tuosta vain tule. Terve äiti saa mättää herkkuja vaikka kuinka paljon eikä tule sokerivauvaa. Diabetestä sairastava joutuu miettimään ruisleipänsä kanssa syödäkö vai ei ettei sokerit nouse ja vauva kasva :(

jos joka päivä 9kk:n ajan syöt jonkun noista niin aika paljon. Yksittäisinä määrinä ei tietenkään siltä kuulosta. Ja riippuu toki eniten sun muista elintavoista, ruokavaliosta ja liikkumisesta.

Ei nyt kannata kuitenkaan liikaa stressata :) Sekin on pahasta :)

Joo ei tule sokerivauvoja noin, ei.

Itselläni on kaksi lasta. Molempien raskausaikana olen mättänyt urakalla herkkuja, kuten muutoinkin :shamed: ja kaksi ihan normaalia vauvaa tuloksena, alle 3,5-kiloisia molemmat. Paino nousi mulla ekassa raskaudessa 14kg ja tokassa 9.

No jälkiruokahan voi olla myös esim. rahkaa, hedelmäsalaattia, kiisseliä tms... Mutta jätskiä ja suklaata en kyllä söis joka päivä. Tai joskus syön, mutta en kyllä pidä sitä kohtuullisena määränä. Pulla päivässä on ihan ok jos ei ole viineri tai puolen kilon korvapuusti.

Jollei sinulla diabeetesta ole niin et sokerivauvaa saa vaikka yrittaisit.

Mina olen aina lihonut rutkasti raskaana ja loppuraskaudesta varsinkin herkkuihin ja hedelmiin ollut valtava himo ja olen herkutellut. Kuitenkin kaikki kolme on olleet vain n 2,5kg taysiaikaisena.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
jos joka päivä 9kk:n ajan syöt jonkun noista niin aika paljon. Yksittäisinä määrinä ei tietenkään siltä kuulosta. Ja riippuu toki eniten sun muista elintavoista, ruokavaliosta ja liikkumisesta.

Ei nyt kannata kuitenkaan liikaa stressata :) Sekin on pahasta :)

Juu en mä stressaakaan, ja ruokapuoli ja elintavat muuten ovat varsin kunnossa, samoin mittani.

Kunhan kiinnosti mikä muiden näkemys asiaan on, =)

...ja tosiaan, en mä varmastikaan 9kk:n aikan tule joka päivä herkuttelemaan kuitenkaan. :D

Omasta mielestäni päivittäinen herkkujen syönti ei ole kohtuullista, oli sitten raskaana tai ei.
Tai en oikein ymmärrä, miksi niitä pitäisi syödä? Kovin moni potee niistä huonoa omaatuntoa ja kärsii liikakiloista, niin luulisi olevan helpompaa jättää ne syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
^ Kyllä joka päivä pitää nauttia. Jos herkut tekevät hyvän mielen, niin toki niitä tarvitaan joka päivä.

Usein siinä tuppaa käymään niin, että sokeripiikin tuoma mielihyvän tunne kestää 15 min, verensokerin heilahtelun aiheuttamat mielialanvaihtelut 1,5h ja ylipaino 24h.

On kohtuutta.

Mutta tiedän kokemuksesta, että minun omat linjat ei kestäis pitkään tuommosta kohtuutta! Ei nimittäin jäis tuohon "yhteen" päivässä, sillä jäätelöstä tulis hiljalleen isompi annos, yhden pullan sijasta ottaisin toisenkin tai ainakin pari keksiä päälle... Minulla toimii ainoastaan se, että kotona ei ole herkkuja lainkaan!
(olen vielä bmi:n mukaan normaalipainoinen)

Yhteistyössä