Jos synnytys on niin nopea ettei kivunlievitystä ole enää keritty antaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla kesti eka synnytys 2 h 5 min. Eikä kivunlievityksestä puhettakaan. Tosin oltiin miehen kanssa kahdestaan huoneessa ekat 1 h 45min. Ei ensikertalaisena tiennyt, kuinka kovat ne kivut 'kuuluu' olla/tulee olemaan. Tuskaa oli ja odotin koko ajan pahempaa, koska synnytys oli kestänyt vasta niin vähän aikaa...

sairaalassa olin noin 3 tuntia kun ykkönen syntyi ja samoin kakkoselta. siinä vaiheessa kun ehkä olisi ite kaivannut lievitystä ei ollut enää mahdollista. näin ainakin mulla.

Ei omakohtasta kokemusta, yks kaveri ku meni kolmen tunnin supistelun jälkeen sairaalaan ja kyseli epiduraalin perään ni kätilö sano et tutkitaas ekana, no paikat 7cm auki ja lääkärin tulo kesti sen verran et oli jo ponnistamassa ku tohtori tuli.
Toiselle kaverille kävi vähä samanlailla eli sit ku ois tultu pistämään moinen ni alettiinki jo ponnistamaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
...niin kuinka nopea se on silloin ollut???
Siis kyselen ihan mielenkiinnosta ja kun huomasin tuosta toisesta ketjusta että sellaisia on ollut aika usealla täälä...

Kaveri ehti olla 45min synnärillä kun poika oli jo maailmassa, eikä saanu kivunlievitystä.

Kolmosen sytyessä kävelin sairaalaan, sain vaatteet päälleni, kävin vessassa, kipusin pöydälle, kätilö totesi että olen kuusi senttiä auki, saman tien synnytyshuoneeseen, odotin kymmenisen supistusta ja sitten ponnistamaan.

Alle tunnissa siis sairaalaa tulosta.

En mä kyllä mitään olisi halunnutkaan, että sinänsä sama.

2h40min. olin sairaalassa koko ajan mut silti en kivunlievitystä kerennyt saada...tai siis tehokasta sellaista, kyllä mä ammeeseen pääsin ja se auttoi jonkin verran, sit salissa sain ilokaasua mut ei se auttanut... päivystävä anestesialääkäri ei kerennyt ajoissa paikalla kun oli yö ja se oli nukkumassa...siinä vaiheessa kun olin niin kipeä et olisin lääkitystä tarvinnut soitettiin lääkäriä. tämä on pienten sairaalojen huono (ja vaiettu) puoli.

Mulla kolme lasta 3.525-4.280 kg, kaikki "nopeasti" maailmaan lävähtäneet,
- eka 1 h 55 min,
- toka 55 min ja
- tämä kolmas taas 1 h 35 min:)
Ei ole ehtinyt koskaan ehtinyt muuta kuin esikoisesta kuumaan suihkuun (kivunlievitystä ), kahden viimeisen kohdalla ei sinnekään, meinasivat syntyä autoon :) Nuo ajat ensimmäisestä kovasta supistuksesta laskettuna, ovat alkaneet aina "yhtäkkiä", ja sitten on jo kiire. Ponnistusvaihe on ollut jotain 10 minuutin luokkaa muistaakseni, eli hyväosaisena olen itseäni tästä näkökulmasta pitänyt. Äitilläni yhtä nopeita synnytykset myös.

Minä olin ekassa synnytyksessä suoraan sairaalassa auki jo 5 cm ja 7 cm kohdalla kätilö kysyi että otanko epiduraalia. Otin, koska se "kuului" ottaa. Tässä toisessa mieti jo etukäteen, etten ota mitään ja kun menin sairaalaan tarkistukselle olin jo valmiiksi 6 cm auki. Eli ei varmaan olisi ehditty antaakaan, vaikka olisin halunnut. Varma en ole, mutta näin luulen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä olin ekassa synnytyksessä suoraan sairaalassa auki jo 5 cm ja 7 cm kohdalla kätilö kysyi että otanko epiduraalia. Otin, koska se "kuului" ottaa. Tässä toisessa mieti jo etukäteen, etten ota mitään ja kun menin sairaalaan tarkistukselle olin jo valmiiksi 6 cm auki. Eli ei varmaan olisi ehditty antaakaan, vaikka olisin halunnut. Varma en ole, mutta näin luulen.

Hmm, nyt kun mietin niin kätilö kyllä kysäisi että haluanko jotain mutta en sitten tiedä että olisko voinut esimerkiksi epiduraalia antaa.

Ensimmäinen synnytys kesti 2, 5 tuntia. Puoltuntie ennen syntymää kysyin, jos voisin jotain puudutusta saaha ni kätilö totes, ettei enää oikeastaan voi antaa ku kohta syntyy. Ilokaasun voimin syntyi se. Toisaalta mun synnytyksissä (5 kpl) ponnistusvaiheet on tyyliin- 1-työntö, etten haluakkaan kovin tujuja lääkkeitä ku menee niin nopsaan kuitenki.Onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Siis kyselen ihan mielenkiinnosta ja kun huomasin tuosta toisesta ketjusta että sellaisia on ollut aika usealla täälä...

Kaveri ehti olla 45min synnärillä kun poika oli jo maailmassa, eikä saanu kivunlievitystä.

Mulla sama homma. Kesken epiduraalin laiton piti alkaa ponnistamaan..

Alkuperäinen kirjoittaja kiukku harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Mulla sama homma. Kesken epiduraalin laiton piti alkaa ponnistamaan..

siis sama aika synnärillä.

Mä olen kanssa ollut kaikissa 3:ssa synnytyksessä jo niin paljon auki sairaalaan mennessä (1. synnytyksessä 6cm, 2.synnytyksessä 5-6cm, 3. synnytyksessä 7 cm) ja synnytykset ovat edenneet niin nopeasti, että mitään puudutteita ei ole ehditty/uskallettu laittaa. Ilokaasu on ollut ainoa apuni. Olisin kyllä mieluusti ottanut epiduraalin/spinaalin :( kivut oli aika sietämättömät, mutta ei nämä synnytkset ole musta tehneet yhtään jalompaa tai parempaa äitiä ;)

No ite olin toisesta sairaalassa vajaa 4h ennen kun tyttö syntyi.
Kysyivät kivunlievitystä että minkä haluan ja sanoin että epiduraalin.
Sanoivat että nyt jos jaksat vielä hetken odottaa niin laitetaan se sitten.
No sit olin ihan tarpeeks kärvistellyt ja soitin kelloa, kätilö katsoi kohdun suun tilanteen ja sanoi että olen 9cm auki ettei enää voi antaa epiduraalia.

Kolmannesta olin 1h50min sairaalassa ennen kuin tyttö oli ulkona.
Olin 7,5cm auki kun sinne pääsin ja pyysin epiduraalia niin snaoivat ettei ehdi saamaan, ponnistamaan saman tien.

Yhteistyössä