Jos suunnittelette hankkivanne kaksi lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvo

Vieras
niin paras ikäero lapsille on ilman muuta sellainen, että kakkonen syntyy sen vuoden aikana, kun esikoinen täyttää kuusi vuotta. Pystyt olla kotona kun esikoinen aloittaa eskarin ja koulun ja muutaman vuoden päästä hänestä on jo apua nuoremman lapsen hoidossa.

Siis ei mustasukkaista rääkyvää esikoista, kun imetät nuorempaa vaan ihana rauha päivisin:)

Mun isoveli on 6 vuotta mua vanhempi ja pikkuveli 6 vuotta mua nuorempi. Olemme olleet väleissä, myös leikkineet yhdessä pienestä pitäen. Toki meillä on erilainen suhde kuin omilla tyttärilläni, joilla on pienempi ikäero.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
mites tää kuopus alottaa koulun?
lapsista ei tule olemaan seuraa toisilleen..

enpä kehus

No onko pakko väkisin olla seurana? Voi olla pieni ikäero ja lapset ei vaan tule toimeen keskenään.

Niitä lapsia ei aina vaan 'hankita' nappia painamalla omiin aikatauluihin sopien ja mun mielestä pikkusen pienempi ikäero on lasten kannalta kivempi, noinniinkun loppuelämän kannalta. Kuulostaa siltä, että toi kuvailemasi ikäero on paras nimenomaan sulle...

Meillä oli sattumalta juuri noin, ja oli kyllä loistava tilanne. Olin kotona, kun esikoinen meni ja tuli kouluun.

Lapsista on ollut toisilleen paljon iloa. Eivät ole koskaan tapelleet, koska ovat olleet eri sukupuolta ja niin eri ikäisiä, että koskaan ei ole ollut keskinäistä kilpailutilannetta. Isompi on leikkinyt pienen kanssa ja huolehtinut, opettanut, höpsöttänyt. Pienempi on aina ihaillut ja nauttinut suuremman seurasta. Edelleen, kun ovat 13 ja 6, välit mainiot, ja yhteistä tekemistäkin löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvo:
niin paras ikäero lapsille on ilman muuta sellainen, että kakkonen syntyy sen vuoden aikana, kun esikoinen täyttää kuusi vuotta. Pystyt olla kotona kun esikoinen aloittaa eskarin ja koulun ja muutaman vuoden päästä hänestä on jo apua nuoremman lapsen hoidossa.

Siis ei mustasukkaista rääkyvää esikoista, kun imetät nuorempaa vaan ihana rauha päivisin:)

Varmaan ihanteellinen ikäero, jos kaipaa sitä kuuluisaa omaa aikaa...
Mun mielestä tuo ikäero on liian pitkä. Nuorempi ei saa olla kunnolla lapsi, kun pitää kokoajan matkia ja ihailla vanhempaa sisarusta, varsinkin jos ovat samaa sukupuolta. Lisäksi tarvikkeita ja vaatteita ei pysty kierrättämään kunnolla noin pitkällä ikäerolla. Lisäksi heistä ei ole kunnon seuraa toisitaan.

Mun läheisellä ja sen veljellä 6 vuotta ikäeroa ja en kyllä pidä sitä kaverisuhteen kannalta hyvänä. Nyt aikuisena ovat vasta samoissa piireissä. Mutta mun mielestä on hyvä jos itse koet sen teillä hyväksi asiaksi.

Hoitoapua en usko tarvitsevani kun mulla mies ja läheiset. Ikäeroa lapsille tulee 1v ja 3,5kk. Uskon myös siihen että se on luonteesta ja kasvatuksesta kiinni onko lapset toistensa kurkussa vai ei. Kasvatuksella on 80% ainakin vaikutusta. ( ellei lapsilla ole joku käytöshäiriö päässä ).

Lisäksi koen että lapsenteko ikä on hyvä vasta kun on 30 vuotta ja risat.. Joten en kyllä odottaisi toisen lapsen tekoa vajaa nelikymppiseksi :D. Mutta tästä en lähde tuomitsemaan ketään iän perusteella milloin perheensä miehensä kanssa perustaa. Kunhan se mies vaan on ja pysyy :)

Hmm... meillä se esikoinen on juurikin mustasukkaisin pikkusisaruksistaan :D Ja ikäeroa esikoisella kakkoseen 6,5v. Kakkosella kolmoseen ja neloseen 1,5v, ja toimivat yhteen tosi hyvin.

Siispä romutan sun ihenneikäeron täysin :D

Odotan ensimmäistäni ja ikää reilut 30-vee. Raskaus antoi odotella itseään vuosia, joten en voi suositella kenellekkään odottelua. Sitä lasta kun ei välttämättä niin vain saakaan.

Olen itse keskimmäinen lapsi, isosiskoni 5 v vanhempi ja pikkusiskoni vajaa 5 vuotta nuorempi kuin minä. Me sisarukset olemme aina kokeneet että on ollut liian isot ikäerot, koskaan ei ole ollut sellaista yhteistä kivaa tekemistä. Jotenkin meidän välit on sitten jäänyt vähän etäisiksi..
Tämän takia itse ajattelin että olisi kiva jos saisimme kaksi lasta vähän pienemmällä ikäerolla ja näin kävi. Meillä kahdella lapsella ikäeroa 2 v 1 kk ja ihan hyvin ovat keskenään pärjänneet, rauhaa ei päivisin ole mutta ei tarvitsekaan.

Uusimmat

Yhteistyössä