Jos sormenpäässä on mätää niin kuuluuko se päästää pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mies oli pari päivää sitten astianpesukonetta tyhjentäessään tökännyt haarukan piikin peukalon kynnen alle ja se oli alkuun vain tosi kipeä, mutta viime yönä sitä oli tykyttänyt oikein kunnolla ja aamulla mies totesi, että sormessa on mätää. Koko peukalonpää on siis sellainen kellertävä siitä mädästä ja kynnen allakin sitä näkyy.

Saako sen puhkaista vai mitä tollasen kans kuuluu tehdä?

Kipu ja paine helpottavat kun märkäinen erite tulee pois, mutta suosittelisin kyllä menemään lääkäriin. Saattaa tarvita antibiootit, märkäpaiseen puhkaisun jälkeen voi tulla pahempikin tulehdus.
Itse jouduin syömään antibiootit kynsivallin tulehduksen jälkeen, lääkäri poisti märkäisen eritteen. Kipu helpotti heti, mutta antibiootit tarvittiin tulehduksen hoitoon, ja ne kyllä mieleläni söin, oli sormi kyllä niin kipeä. En ollut edes satuttanut sormea mitenkään, ja todellakin huolehdin käsien pesusta, mutta niin vain sain kunnon tulehduksen.

Mulla oli kynsivallin tulehdus mätää tuli,antoivat antibioottikuurin se syöty,mutta mätää tulee vieläkin,jotain pitäis tehdälääkärin eikä vaan katsoa ja määrätä tabuja jotka eivät mitään auta,tämä Uudenkaupungin terv keskuksessa,taidan varata ajan Mehiläiseen siellä hoitavat paremmin.

Lapsilla ollut yhteensä 3 kertaa ja oon heti painanut sen mädän pois sieltä eli en tehnyt reikää, painanut vaan aika kovaa siitä paiseen päältä ja mätä on tullut reunasta ulos. Heti on parantunut seuraavana päivänä ollut kuin normaali. Toki kivuliasta tuollainen painaminen on, isompi lapsi itki ihan kunnolla mutta tuo keino toiminut ja ei ole vaatinut lääkärikäyntiä.

Lapsilla ollut yhteensä 3 kertaa ja oon heti painanut sen mädän pois sieltä eli en tehnyt reikää, painanut vaan aika kovaa siitä paiseen päältä ja mätä on tullut reunasta ulos. Heti on parantunut seuraavana päivänä ollut kuin normaali. Toki kivuliasta tuollainen painaminen on, isompi lapsi itki ihan kunnolla mutta tuo keino toiminut ja ei ole vaatinut lääkärikäyntiä.
Mulla myös kynsivallintulehdus nyt, vaikea saada unta kun sattuu sormeen niin paljon. Puhkaisin jo paiseen, mutta sen jälkeen mätää kertyikin lisää ja nyt koko sormi ihan ääriään myöten täynnä mätää. Niin kipeä, etten itse saa neulalla enää reikää tehtyä. Saas nähdä millon pitää lääkäriin lähteä…

Yhteistyössä