Jos sinulla olisi/on poika niin tykkäisitkö että harrastaa lätkää?

  • Viestiketjun aloittaja "valo"
  • Ensimmäinen viesti
"valo"
Itsellä ei poikia mutta en tykkäisi. Ensinnäkin vammariski ja toisekseen mielikuva jotenkin sosiaalisesti kovasta lajista.
Asia alkoi mietityttää, kun leijonanluolassa oli esittelyssä kapine, joka kiinnitetään jääkiekkokypärään ja se analysoi päähän kohdistuneiden vammojen asteen ja tiheyden. Ja oli siis tarkoitettu jo ihan junnutasollakin käytettäväksi. Siis sinänsä ihan ok keksintö mutta en haluaisi altistaa lastani lajille, jossa väistämättä tason noustessa altistutaan enenevissä määrin iskuille ja kolhuille päähän. Arvostan suuresti älyllistä kapasiteettia, enkä haluaisi toistuvien mikrotraumojen ja isompienkin kolhujen olevan tätä kapasiteettia alentamassa.
Tuo sosiaalinen puoli on ihan luuloa. Olisikin mielenkiintoista kuulla lätkäpoikien vanhemmilta onko mielikuvissani mitään perää?
 
Lapset saa kyllä ihan itse valita harrastuksensa ihan minun tykkäämisistä riippumatta.Toki taloudelliset resurssit on ainoa mikä voi vaikuttaa.Muuten siis LAPSET,tytötkin hararstaa jääkiekkoa...
 
Mulla on poika, ei harrasta lätkää, saisi kyllä harrastaa jos haluaisi. Mitä itse tunnen kiekkopoikia niin ovat aika hulivilejä mutta säntillisiä. Varsinkin yläasteella jos vähänkään ovat kunnianhimoisempia niin hoitavat koulunkin koska urheilulukioon on kovat vaatimukset muutenkin kuin urheilullisesti. Tosin tämä pätee kaikkiin urheilijoihin. Oma poika harrastaa futista ja olen tyytyväinen että halusi joukkuelajiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Noh..en ainakaan olisi valmis kuskailemaan enkä muutenkaan panostamaan itse yhtään lapsen harrastukseen.
En myöskään katsoisi hyvällä, jos lapsi olisi jatkuvasti illat jossain kaukalossa hiki päässä kolistelemassa ja ölisemässä.
Muutenkaan en ole yhtään kiinnostunut lätkästä, lähinnä päinvastoin.

En siis ainakaan kannustaisi kyseiseen lajiin. :D
 
Vieras,
2/4 harrastaa kyseistä lajia ihan omasta tahdostaan. En ole kieltänyt, vaikka en itse lajista tuon taivaallista perusta lapsi saa harrastaa mitä haluaa JOS on taloudellisesti mahdollista. Ja toinen on siis tyttö, joka vielä pelaa poikien joukkueessa.
 
Jos lapset haluaisivat ehdottomasti lajia harrastaa niin kai se olisi pakko lupa antaa. En kyllä olisi lainkaan innostunut, loukkaantuminen pelottaisi paljon. Lisäksi on kovin kallis laji harrastaa, kisamatkat ja treenit vaatisi kuskausta jne. En siis itse ainakaan lähtisi lajia lapsille ehdottamaan.
 
[QUOTE="valo";30325934]Eikö muita vanhempia pelota ihan realistiset vammariskit? Kun moni on todennut, että saa harrastaa ihan mitä haluaa talouden rajoissa.[/QUOTE]

Vammautumisriski on olemassa lähes joka lajissa. Kaikki kontaktilajit ylipäätään ovat riskialttiita. Voimistelussa on realistinen riski pudota vaikka puomilta ja saada pernan repeämä kuten kävi kaverilleni. Tai tippua päälleen rekiltä. Jalkapalloilijoilla on jatkuvasti polvet tai nilkat vinksallaan. Pyöräilijöillä puolestaan kivekset hautuvat niin että ovat lapsettomia tai saavat kivessyövän. Viimeksi eilen loukkaantui autourheilija.

Mitään lajia ei voi harrastaa jos alkaa pelkäämään liikaa loukkaantumismahdollisuutta. Toki riskit pitää tiedostaa, siksi on kehitetty erilaisia sääntöjä lajeiss ja suojavarusteita. Mutta ihan sen takia että lajissa SAATTAA loukkaantua en lähtisi kieltämään (paitsi ehkä nyrkkeilyä) jos lapsi tosissaan haluaa lajia harrastaa.
 
exkiekkoilija
no itseasiassa haluisin että harrastaisi juurikin kiekkoa koska sitä itsekkin olen pelannut junnuna,harrastaa nyt siis muuta mutta säästyypähän rahaa :)
junnut ei saa taklata joten päähän kohdistuvat vammat ovat todella minimaalisia.
 
En tykkäisi, koska minulla on muutakin tekemistä kuutena päivänä viikossa kuin kuskata treeneihin, pestä pyykkiä, seistä kaukalon laidalla, leipoa pullaa johinkin perähikiän ystävyysturnauksiin ja myydä vitutustaan peitteleville työkavereille väkipakolla vessapaperia. Vielä vähemmän haluan maksaa tästä ilosta tuhansia euroja vuodessa.

Mitä loukkaantumiseen tulee, niin oikein hyvin tuo näyttää sujuvan ilman harjoitteluakin. Se ei siis ole minulle mikään syy kieltää mitään lajia.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
terettu
Loukkaantumiset, onnettomuudet on eri asia kuin lajiin kuuluvat aivotärähdykset, eli juurikin ne aivovauriot josta Ap sanoi.
Ja miksei voisi kieltää, lapsille saa laittaa rajoja, kuten ettei myöskään aleta harrastaa syöksylaskua, vapaapainia, nyrkkeilyä, tatuointeja, lävistyksiä, tulisoihtujen heittelyä...
Jääpalloa saisi harrastaa. Samoin jalkapalloa, koska siinä ei hakata päätä. Ja tyttö saisi heti pelata jääkiekkoa, koska tytöt ei taklaa.
 
terettu
Mutta kyllähän se kaikista vaarallisin laji oikeesti taitaa olla ratsastus. Se on varmaan kuitenkin se ainut lasten harrastus jossa säännöllisesti oikeesti tapahtuu lapsen hengen vaativia onnettomuuksia..

Että no oikeestaan, saisi se poika sittenkin pelata sitä jääkiekkoa.
 
Pin
Olisi hienoa jos löytäisi jonkun oman jutun mistä oikeasti on kiinnostunut ja mihin panostaa. Oli se sitten tyttöjen balettia/cheerleadingia tai poikien futista/lätkää.

Ainoa mikä voisi haitata, on se kuskaus. Haluan tehdä muutakin kuin elää lapseni harrastuksessa.
 
aöksdf
Muuten ei mitään jääkiekkoa vastaan, mutta se on ensinnäkin liian kallista, ei mulla ole varaa kustantaa sitä ja toisekseen ei mulla ole myöskään aikaa kuskata lasta joka päivä jonnekin harrastamaan.
 
Oisi saanut halutessaan harrastaa kyllä mutta valitsi enduron ja salibandyn. Jäbä on nyt 23 eikä kummassakaan lajissa ole vielä aivot tärisseet eikä muutenkaan tullut vakavia loukkaantumisia. Sen sijaan on ollut käsi poikki ja aivotärähdys kun putosi kotipihalla omenapuusta eli ei se aina vaadi harrastusta että saa ittensä rikki
 
vierassss
Mutta kyllähän se kaikista vaarallisin laji oikeesti taitaa olla ratsastus. Se on varmaan kuitenkin se ainut lasten harrastus jossa säännöllisesti oikeesti tapahtuu lapsen hengen vaativia onnettomuuksia..

Että no oikeestaan, saisi se poika sittenkin pelata sitä jääkiekkoa.
Kenttäratsastus on lajina se kaikkein vaarallisin ihan jo tutkitustikin.

Iselläni on 2 tyttöä jotka molemmat harrastaa ratsastusta (tosin tää on enemmänkin elämäntapa) ja poika joka kokeili kiekkoa mutta ei tykännyt pelaa nyt "sählyä"
sattuu ja tapahtuu siinäkin.

Ovat itse saaneet päättää lajinsa ja kokeiltu on, sen olen rajana pitänyt että kokeilun pitää kestää kauemmin kuin sen kerran - kaksi
 
Mekin toivoimme, että poika ei innostuisi jääkiekosta. Mutta turha toivo! Ihan pienestä, 1-vuotiaasta, hän ei muuten telkkarista innostunut, mutta kun tuli lätkää, jätkä liimaantui telkkariin. Puolitoistavuotiaana mieluisin ulkoleikki oli maila ja pallo. 2-vuotiaana isosiskojen luistellessa sai jäätävät kilarit, kun hänellä ei ollut mukana kiekkoa ja mailaa vaan sählyvehkeet... Pojan oma kiinnostus vei lajiin. Pikku-ukko on nyt 7v ja pelaa vuotta vanhempien kanssa eli nyt alkoi kolmas vuosi joukkueessa. Olemme olleet äärimmäisen tyytyväisiä valmennukseen, jonka tavoite ei ole voittaa pelejä (toki niitä myös voitetaan) tai tehdä pojista änäritähtiä. Valmennuksen tavoite on opettaa pojille liikunnallinen elämäntapa. Ei siis ole tasojoukkueita tms. Ja tämä on Suomen parhaaksi mainittua juniorivalmennusta. Toki turnauksia kiertäneenä näkee muutakin - toivottavasti muutosta tapahtuisi muuallakin.
 
viiras
Meillä poika harrastaa, ikää 6 vuotta (eskari). Kolmas kausi menossa, ensin naperoluistelussa ja nyt toinen Leijona kiekkokoulussa :) Tyttö, 9 V, harrastaa taitoluistelua neljättä vuotta.
Ei pelota!
 

Yhteistyössä