Jos sinulla olisi alle ½v vauva ja alle 2v taapero, molemmat kipeänä, pyytäisitkö miestäsi jäämään yövuorosta kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fds:
En pyytäis. Eikä se kyllä onnistukkaan nii vain jäädä!!! Sellainenkin tapaus kysisestä tehtaasta, että työntekijän vaimo synnytti pariskunnalle toisen lapsen ja oli sairaalassa tieten ja esikoinen oli sairastunut ja tää mies soitti sitten töihin ettei tuu lapsi kipeä. Tää tehdas vaatii saada tietää mikä työvuoro vaimolla oli kun mies jäi pois töistä. Synnyttämässä ei riitä. No sitä selvitellään ja siltä ajalta ei saa toistaiseksi palkkaa.
Tää tehdas myös olettaa automaattisesti jos puoliso ei ole töissä samassa tehtaassa, että hän on päivävuorossa ja näin ollen jää hoitamaan sairasta lasta. Siitä on toimitettava lappu tehtaalle, että on ollut estyvä hoitamaan lasta. Monesti ei sitten riitä ja palkka jää saamatta kun ei ollutkaan töissä toisella paikkakunnalla.
Toi koskee ainoastana jos on paperiliiton sopimus ja molemmat samalla työnantajalla ja paperiliiton sopimuksella töissä. Normaalisti kummalla tahansa lapsen vanhemmistä on mahdollisuus olla 1-3 päivää palkallisesti kotona sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten. Poikkeuksen tekee tietysti se, jos jompikumpi on jo hoitovapaalla tai äitiyslomalla, niin useimmniten katsotaan että tämä jo kotona oleva hoitaa kotona olevat sairaat lapset.

Taitaa mennä vielä niin että jos kotona oleva puoliso itse sairastuu, niin hänen lääkärintodistuksen perusteella on miehen mahdollisuus jäädä hoitamaan kotona olevaa sairasta lasta. Ei siis tervettä.

Mutta tossa ap:n kyssärissä ei kyllä ole mitään perustetta miksi miehen pitäisi jäädä töistä pois. Jos kerran toinen vahemmista on kotona niin sen pitäisi riittää, jos ei riitä sitten jotain ulkopuolista maksullista hoitoapua. Tai neuvolan kautta perhetyöstä apua jos äiti on väsynyt eikä jaksa hoitaa lapsiaan.

Onko teillä ketään sukulaista joka voisi tulla auttamaan? Muutamaksi tunniksi edes?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Selvästi kirjotustyylini antoi ymmärtää, että itse pyytäisin miestä jäämään kotiin. Pahoittelut. En pyytäisi. Enkä siis pyydä. Ihan puhtaasti huvikseni kysyin.

Silti olen vauvasta huolissani, mutta kai se nyt on ihan luonnollista. En minä silti hysteerinen ole.

Kysyin anopilta, josko voisi jättää kännykän yöksi päälle ja tulla lapsenvahdiksi, jos on tarvis. Ei sopinut. Olkoot.

Mieheni tekee 14h vuoroja.

En saa nukkua, koska mies ei usko pärjäävänsä kahden kipeän kanssa. Ja imetän, joten en voi mihinkään jemmaankaan mennä nukkumaan.

Niin ja mies ihan oikeasti pääsee nukkumaan useita tunteja töissä.
No sä vaikutit hysteeriseltä. Välillä todella mietityttää ihmisten avuttomuus tms. Kai 1 yö nyt menis vaikka valvoessa kokonaan? Yksinhuoltajana niin tulikin tehtyä..
 
miksi
äiti ei saisi olla joskus avuton? Miksi äidin pitäisi olla marttyyri ja kestää kaikki asiat yksin hampaat irvessä? En nyt ehkä suoraan tarkoita ap:n tapausta, mutta yleisestikkin tuntuu että tälläisissa asioissa ei jousteta koska olet äiti ja olet päävastuussa. Mitä hiton väliä loppujen lopuksi sillä yhdellä yöllä edes on, jos mies itse haluaa olla pois töistä ja on siihen varaa? Ei se maailma varmaan siihen kaadu, jos molemmat vanhemmat ovat sen yhden yön yhtäaikaa kotona?
 
miukumauku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä minä ite pärjään kipeitten lasten kans jos vaan ite terveenä olen! Kerran olen joutunut miehen kutsumaan töistä lapsia hoitamaan kun olin itse oksennustaudissa... Lapset olivat silloin 2kk ja 1 1/2 vuotias ja mulla siis voimat aivan lopussa, jaksoin vaan makoilla wc:n lattialla..Onneksi isännän työmatka vaan 2 kilsaa eli oli hetkessä kotona, kun sain soitettua:)
Juu mullakin kävi keväällä näin, kolme lasta, joista kaksi mahataudissa ja sit se iski muhunkin. Ainoo joka ei ollut kipee, oli vuoden ikäinen jokapaikkaan ehtivä riiviö=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei minua oma jaksamiseni huoleta, pakon edessä seisoo vaikka päällään.

Mitä sitten jos vauva menee oikein huonoksi?
Miten osaan yksin arvioida tilanteen vakavuuden?
Pysynkö hereillä/heräänkö siihen, jos vauvan tila heikkenee?
Ja minne lykkään taaperon, jos pitää lähteä sairaalaan? Mukaan?
Ja ambulanssilako minä vauvaa lähden kuskaamaan?
Jos ei miehesi ole lääkäri tai sairaanhoitaja, ei hän osaa arvioida tilanteen vakavuutta sen paremmin kuin sinäkään.
Miksi pelkäät, että vauva menisi erityisen huonoksi, onko hänellä joku perussairaus?
Miksi et heräisi siihen, jos hänen vointinsa huononee, kai sinä muulloinkin heräät jos hän itkee tms?
Jos pitää mennä sairaalaan, niin sinne pääsee taksilla, taapero mukaan tietenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
äiti ei saisi olla joskus avuton? Miksi äidin pitäisi olla marttyyri ja kestää kaikki asiat yksin hampaat irvessä? En nyt ehkä suoraan tarkoita ap:n tapausta, mutta yleisestikkin tuntuu että tälläisissa asioissa ei jousteta koska olet äiti ja olet päävastuussa. Mitä hiton väliä loppujen lopuksi sillä yhdellä yöllä edes on, jos mies itse haluaa olla pois töistä ja on siihen varaa? Ei se maailma varmaan siihen kaadu, jos molemmat vanhemmat ovat sen yhden yön yhtäaikaa kotona?
Mun mielestä se pointti ei ole mikään äidin marttyyrius, vaan se, että se vanhempi, joka sattuu olemaan kotona, hoitaa lapsen. Jos on rahaa siihen, niin voihan molemmat vanhemmat jättää työnsä ja hoitaa vauvaa 24/7 kahdestaan, mutta käytännössä varmaan mahdotonta aika monelle. Mutta totta puhut, että jos varaa ja halua on, niin siitä vaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei minua oma jaksamiseni huoleta, pakon edessä seisoo vaikka päällään.

Mitä sitten jos vauva menee oikein huonoksi?
Miten osaan yksin arvioida tilanteen vakavuuden?
Pysynkö hereillä/heräänkö siihen, jos vauvan tila heikkenee?
Ja minne lykkään taaperon, jos pitää lähteä sairaalaan? Mukaan?
Ja ambulanssilako minä vauvaa lähden kuskaamaan?
Jos ei miehesi ole lääkäri tai sairaanhoitaja, ei hän osaa arvioida tilanteen vakavuutta sen paremmin kuin sinäkään.
Miksi pelkäät, että vauva menisi erityisen huonoksi, onko hänellä joku perussairaus?
Miksi et heräisi siihen, jos hänen vointinsa huononee, kai sinä muulloinkin heräät jos hän itkee tms?
Jos pitää mennä sairaalaan, niin sinne pääsee taksilla, taapero mukaan tietenkin.
No eihän vauva välttämättä itke, jos vointi huononee. Voi mennä niin voimattomaksi ja huonovointiseksi, ettei jaksa edes ääniä päästää.

 
En pyytäisi.

Miksi pitäisi?

Pärjään itsekin, ja pärjäsin. Paljon nuo sairasti silloin kun esikoinen oli 2 v ja kuopus vauva.

Kun piti lähteä sairaalaan, soitin miehelle ja hän tuli töistä kotiin toisen lapsen seuraksi. Tietty!
 
miksi
äiti ei saisi olla joskus avuton? Miksi äidin pitäisi olla marttyyri ja kestää kaikki asiat yksin hampaat irvessä? En nyt ehkä suoraan tarkoita ap:n tapausta, mutta yleisestikkin tuntuu että tälläisissa asioissa ei jousteta koska olet äiti ja olet päävastuussa. Mitä hiton väliä loppujen lopuksi sillä yhdellä yöllä edes on, jos mies itse haluaa olla pois töistä ja on siihen varaa? Ei se maailma varmaan siihen kaadu, jos molemmat vanhemmat ovat sen yhden yön yhtäaikaa kotona?
 
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
äiti ei saisi olla joskus avuton? Miksi äidin pitäisi olla marttyyri ja kestää kaikki asiat yksin hampaat irvessä? En nyt ehkä suoraan tarkoita ap:n tapausta, mutta yleisestikkin tuntuu että tälläisissa asioissa ei jousteta koska olet äiti ja olet päävastuussa. Mitä hiton väliä loppujen lopuksi sillä yhdellä yöllä edes on, jos mies itse haluaa olla pois töistä ja on siihen varaa? Ei se maailma varmaan siihen kaadu, jos molemmat vanhemmat ovat sen yhden yön yhtäaikaa kotona?
Ei varmasti kaikki kaadu yhteen yöhön, mutta tuolla taktiikalla mun mieheni ei olisi montaa työpäivää tehnyt loka-maaliskuun välissä. :/ Onneksi nyt ollaan oltu terveempinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
äiti ei saisi olla joskus avuton? Miksi äidin pitäisi olla marttyyri ja kestää kaikki asiat yksin hampaat irvessä? En nyt ehkä suoraan tarkoita ap:n tapausta, mutta yleisestikkin tuntuu että tälläisissa asioissa ei jousteta koska olet äiti ja olet päävastuussa. Mitä hiton väliä loppujen lopuksi sillä yhdellä yöllä edes on, jos mies itse haluaa olla pois töistä ja on siihen varaa? Ei se maailma varmaan siihen kaadu, jos molemmat vanhemmat ovat sen yhden yön yhtäaikaa kotona?
Miksi pitäisi olla avuton?
Mulla ei ainakaan ollut tarvetta. Mies oli suureksi avuksi kotona ollessaan, ja kun hän oli töissä niin pärjäsin itse tai sain apua vanhemmiltani.
Pärjäsin ihan hyvin. Ei mitään marttyyrijuttuja.
 
TilkkuTyttö
Mulle tulee tästä ketjusta mieleen eräs viimeaikainen keskustelu miespuolisen tuttavani kanssa. Hän matkustaa työn takia paljon Suomeen ja kysyi minulta että "joko olet oppinut ottamaan apua vastaan ilman vastaan taistelua, suomalaiset naiset kun eivät hyväksy apua itselleen". :whistle:
Ja kyllä, olen oppinut. Kun nää kaksi oli muutaman viikon sairaana enkä nukkunut useaan yöhön peräkkäin, niin appivanhemmille tuli pari puhelua soitettua... Ja he tulivat sitten auttamaan. Miestä en voi hälyttää töistä pois, paitsi jos on ambulanssi asia tms vakava, mutta mun unenpuutteen takia se ei sieltä voi lähteä.
 
En pyytäisi, ellei sitten olisi tarkoitus vuorotella lastenhoidon kanssa ts. että pääsen itse töihin menemään.

Jos vauva menee oikein huonoksi soitat ambulanmssin/taksin ja otat sen isomman mukaan, vaikka keskellä yötä. Itsekin olen pari kertaa joutunut ottamaan koko katraan mukaan keskellä yötä ambulanssiin, kun yksi lapsista sai kuumekouristuksen. Yksi ipana vielä karkasi pihalla ja ambulanssisetien kanssa juostiin kiinni :whistle:

Kummallista, että nuo on aina sattuneet yöllä ja vielä niin, että mies on ollut yövuorossa :/
 

Yhteistyössä