Alkuperäinen kirjoittaja anuuu81:
Musta se oli ihana kokemus. Epparihaavan takia sairaalassa kävelin ehkä hieman varoen, mutta istuin jo salissa et ei se sitä häirinnyt.. Ja ehkä kävelyynkin vaikutti epparihaavaan enemmän alapään turvotus joka varmaan vaivaa kaikkia päivän-kaks synnytyksen jälkeen tehtiin eppari tai ei.
Mut joo, palautuminen oli nopeaa. Jälkivuoto kesti viikon ja 3 päivää synnytyksestä pystyin jo liikkumaan normaalisti... En usko että sektiosta noin nopeaa paranee ikinä. Eiks sillon oon nostokieltokin jonku aikaa? Kyl mä ainaki haluisin voida hoitaa vauvaa heti kunnolla itse.
Mut mut, jos tämä tuleva vauva on tulossa maailmaan niin et sektio on tarpeen niin sit se on. Ei alatiesynnytys tee kenestäkään parempaa tai muuta... Mut jos saa valita niin kyl mä perinteisesti haluisin uuden tulokkaanki maailmaan saattaa. On se lapsellekki hellävaraisempaa syntyä hitaasti alakautta, ku sektiolla heittämällä maailmaan.
Riippuu varmaan tilanteesta kumpi lapselle on hellävaraisempaa tulla maailmaan, "heittämällä" tai alateitse kovan puristuksen kautta. Sen voin kuitenkin sanoa,e ttä sektovauvat ovat jotenkin kauniimman näköisiä, kun eivät ole olleet purisuksessa, pään muoto jne. Monet alteitse synnytetyt ystävani vauvat ovat olleet syntyessään sinisiä ja napanuuora kaulan ympäri, tuo kyllä pelottaa
Eiköhän se todellakin ole paras tapa syntyä mikä kulloinkin on tilanne. Ehkä tällä kertaa itse pääsen vertaamaan... Ja siitä jopa selviän niin voin sitten myös sanoa mielipiteeni.
Se vielä, että kyllä sektiosta voi, ainakin oman kokemukseni mukaan toipua nopeasti. Itse oli varautunut pahempaan, mutta en kokenut olleeni leikkausken jälkeen edes kovin kipeä, kotona en lääkeitä en enää tarvinnut. Tiistaina päivällä oli leikkaus ja torstaina kävin jo huonetoverini kanssa sairaalan alakerran kaupassa. Sängystä ylösnouusu oli pari päivää hankalaa.
Nostelukielto ei koske vauva, vaikka sitä en alussa tiennyt ja hätyytin hoitajia =) Itse vauvan hoidin alusta asti vierihoidossa, yllättävän paljon äidit pitivät öisin vauvoja kätilöiden huoneessa ja nukkuivat itse, vaikka osasto vierihoito-osasto, istellä poika oli siellä huoneessa kerran päivällä, kun kävin syömässä.
Kuukauden nostelukielto oli kaikkea vauvaa raskaampaa kohtaan, mutta kunnon puolesta olisin voinut. Mutta mielelläni jätin imuroinnin ja kauppakassien kannon miehelleni
Tuon halusin kertoa siksi, että usein sektioon joutuvia pelotellaan hitaalla toipumisella, aina se ei ole näin.