jos saisit tietää odottavasi down lasta, niin tekisitkö abortin?

• Viestiketjun aloittaja :|
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos olisin alussa saanut tietää niin olisin tehnyt, nyt enään en tietenkään voisi kuvitellakkaan tekeväni, kun on raskausviikkoja miltei 30. Mutta luulen että myös seuraavassa raskaudessa toimisin samoin.

"Joops"
Tämänhetkisessä elämäntilanteessa tekisin, koska meillä on vammainen esikoinen. Ei riittäisi voimavarat kahteen erityislapseen.... =(

Maailmassa on "miljoonia" pahempiakin synnynnäisiä vammoja kuin down, taitaa olla sieltä lievimmästä päästä.

"nanna"
en tehnyt. Korjaan kuitenkin sen verran että down ei ole aina lievä vamma. Meidän lapsi on ollut viidesti sydämen korjausleikkauksessa ja puhe ei suju vieläkään hyvin, ekaa luokkaa tässä käydään. Tämän sanon siksi että usein maalaillaan ruusuisia kuvia hymyilevistä down lapsista. Sitähän se parhaina päivinä on. Hymyn lisäksi löytyy kyllä ihan yhtä paljon tempperamenttisuutta ja paljon on jouduttu itkemäänkin kaikenlaisten sairauksien ja infektioiden aiheuttaman hengenvaaran takia. Kuitenkaan aborttiin en edelleenkään ryhtyisi. En pystyis ikimaailmassa selittämään tolle pienelle et miks jotkut ei halua että hänen kaltaisensa saavat syntyä. Hänellä paljon down kavereita ja meidän perheessä on jo ihan normaalia että ei oo ihan normaalia kaikki.

Realismin ääni
[QUOTE="Joops";26314727]Tämänhetkisessä elämäntilanteessa tekisin, koska meillä on vammainen esikoinen. Ei riittäisi voimavarat kahteen erityislapseen.... =(

Maailmassa on "miljoonia" pahempiakin synnynnäisiä vammoja kuin down, taitaa olla sieltä lievimmästä päästä.[/QUOTE]

Tyypillisillään tosiaan niin lievä vamma, että lähes neljä viidestä down-raskaudesta menee kesken jo ihan alkuunsa, kun alkio ei pysty kunnolla ees kehittymään...

"vieras"
Tekisin.

Itseasiassa mä tekisin abortin myös siinä tapauksessa että saisin tietää odottavani tervettä lasta. Minun lapsilukuni on täysi ja käytössä ehkäisynä sekä kortsu että pillerit.

"vieras"
Down on kuitenkin niin lievä vamma?

Siis häh? minkä mukaan?
Olen ollut mm. kehitysvammaisten asuntolassa töissä, jossa oli useita downeja joiden tilaa en tosiaan kuvaisi sanalla "lievä". Eikä siihen liity pelkästään se jälkeenjääneisyys, vaan osa voi olla fyysisesti todella sairaita. Mistä sitä tietää minkälainen downvamma omalle lapselle tulee... rehellisesti sanottuna se olisi todella rankkaa, tietysti sitä omaa lastaan rakastaa aina, joka varmaan tekee asiasta usein vieläkin kipeämmän.

Yhteistyössä