Jos ryhdyn pph:ksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pph:ksiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pph:ksiko?

Vieras
Olemme naapurin kanssa pähkäilleet, että voisin ryhtyä pph:ksi heidän lapsilleen. Itselläni on kaksi lasta (2,5- ja 4,5-vuotiaat) ja heillä kaksi (2- ja 4,5-vuotiaat), joten lapsiluku olisi neljä. Onko tuon lisäksi otettava tai saako tuon lisäksi vielä ottaa yhden? Koulutukseni olisi sopiva, lähihoitaja, mutta olisiko vielä käytävä jokin kurssi eli pätevöidyttävä pph:ksi? Miten pitkiä päiviä pph tekee? Maksetaanko omistakin lapsista jotakin, saisinko edelleen esim. kotihoidontukea nuoremmasta? Paljonko vieraista lapsista eli naapurin lapsista maksetaan? Mikä on oikea virallinen taho kysellä pph:n työstä?

et tarvitse muita kursseja ja lapsilukusi on täynnä. ellet sitten ota puolikasta. virallinen taho on kaupungin päivähoitotoimisto. maksua saat sen mukaan oletko yksityinen vai kunnallinen ja tässä tapauksessa varmaan yksityinen. päivänmittahan on tietysti se minkä nuo naapurin lapset on hoidossa.

Ota yhteyttä paikkakunnan pph:n ohjaajan, luulisi hänen osaavan neuvoa tai jos sellaista on liian vaikea löytää, niin soita jonkin päiväkodin johtajalle, hän osaa varmaan auttaa eteen päin.

saisisit kotihoidontukea samaan aikaan, paitsi että hoitolisä huomioidaan tulojen mukaan. ite olen pph ja nyt äippälomalla :) jään hoitovapaalle siihen saakka kunnes lapsi on 3v.

Nostan vielä, sillä en tavoittanut kaupungin pph:sta vastaavaa henkilöä, joten on vielä paljon asioita, jotka ovat vailla vastausta ja jotka kiinnostaa :)
Paljon huonommaksi ei taloudellinen tilanne tästä voi mennä, joten kaikki mitä hoitolapsista maksettaisiin olisi kotiinpäin. Toisaalta, kyllähän siinä sitoutuu kun hoidettavia on 5 pv/vko noin klo 7-17 eli omat menot täytyy alkaa hoitaa muulla ajalla. Omien lasten kanssa kotona ollessa on ollut helppoa käydä esim. pankissa keskellä päivää tai kutsua ystäviä kylään päivisin. Voiko muuten hoitolasten kanssa käydä kerhoissa? Onko jotain säädöksiä mm. ulkoilusta, askartelusta tmv. viriketoiminnasta, ruokailuista, liikkumisesta, jne.?
Mitäs vielä kyselisin... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:ksiko?:
Omien lasten kanssa kotona ollessa on ollut helppoa käydä esim. pankissa keskellä päivää tai kutsua ystäviä kylään päivisin. Voiko muuten hoitolasten kanssa käydä kerhoissa? Onko jotain säädöksiä mm. ulkoilusta, askartelusta tmv. viriketoiminnasta, ruokailuista, liikkumisesta, jne.?

En tiedä onko mitään säädöksiä varsinaisesti, mutta itse ainakin haluaisin että lasten kanssa touhutaan. Täällä pph:t ainakin askartelee lapsien kanssa, käy kerran viikossa seurakunnan/kaupungin järjestämässä pph:lle tarkoitetussa kerhossa/liikuntatuokiossa, ulkoilevat kaksi kertaa päivässä (aamupäivisin yhdessä samassa puistossa, iltapäivisin omalla pihalla oman porukan kesken). Joskus käyvät myös kaupassa tms. työajalla.

minä tuota hommaa pohtineena tulin tuloksiin että ei kannata.työaika voi olla yli pitkä ja perhepäivähoitajan viikkotunnit suhteutettuna palkkaan on tosi epäreilu.viikkotunnit on yli 84 tuntia 2 viikossa...huh.ei kiitos.työttömyyspäiväraha ajaa saman asian ja itse asiassa vielä parempikin,yksityisenä on paremmat palkkaukset ja jos lapsetkin on tiedossa niin suosittelen sitä ennemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:ksiko?:
Nostan vielä, sillä en tavoittanut kaupungin pph:sta vastaavaa henkilöä, joten on vielä paljon asioita, jotka ovat vailla vastausta ja jotka kiinnostaa :)
Paljon huonommaksi ei taloudellinen tilanne tästä voi mennä, joten kaikki mitä hoitolapsista maksettaisiin olisi kotiinpäin. Toisaalta, kyllähän siinä sitoutuu kun hoidettavia on 5 pv/vko noin klo 7-17 eli omat menot täytyy alkaa hoitaa muulla ajalla. Omien lasten kanssa kotona ollessa on ollut helppoa käydä esim. pankissa keskellä päivää tai kutsua ystäviä kylään päivisin. Voiko muuten hoitolasten kanssa käydä kerhoissa? Onko jotain säädöksiä mm. ulkoilusta, askartelusta tmv. viriketoiminnasta, ruokailuista, liikkumisesta, jne.?

Eipä siitä kai mitään säädöksiä ole. Voit naapurin kanssa sopia, mitä heidän lasten kanssa "saa" tehdä, eli voisitteko käydä kerhossa ja vaikka joskus kaupassakin. Ja kirjastossa, tai torilla ihmettelemässä (joulun aikaan ja kesällä lähinnä). Sellasta normaalia elämää mä ainakin kannattaisin.

Mä oon tuota kanssa miettinyt...voisi kuopuksen pitää 3veeksi kotona. Ja oon kans ens keväänä valmistumassa lh:ksi, voisin tehdä viimeisen työssäoppimisen kotona..

Kyllä kannattaa! Älä nyt usko kaikkia juttuja pitkistä päivistä ja työn raskaudesta yms. Mikä työ ei olisi raskasta? Ja palkka on pieni, mutta säästät 2 lapsen hoitomaksut, työmatkakulut, työvaatekulut, työpaikkalounaan.... Eli monessa asiassa säästät kuitenkin :) Itse teen tätä työtä ja minulla on 1 alle kouluikäinen lapsi. Hoitolapsia on 3. Palkkaa saan noin 1300 euroa kuussa + kulukorvaukset.

Suosittelen myös! Tämä on huippuduuni! Niin paljon etuja, että peittoaa kyllä monetkin työpaikat tullen mennen! Tärkeää on kyllä tykätä lapsista ja olla kotona viihtyvää sorttia!

sitä ohjelmaa nyt niin kauhiasti tarvii pph:ssa olla. Riittää normaalit askartelut, ulkoilut ja pienet teemahetket silloin tällöin. Pph on kodinomaista hoitoa ei hampaat irvessä väännettävää virikettä aamusta iltaan kuten pk:eissa...

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
meinaisitko jatkaa kuitenkin sitten tuota pph:n hommaa senkin jälkeen kun naapurisi lapset eivät enää tarvitse hoitajaa ?

Näillä näkymin en jatkaisi hommaa, tekisin tuota työtä vuoden verran.
Miten yksityiseksi pph:ksi ryhdytään? Saman tahon kautta kuin kaupungin pph:ksi? Kuka määrittelee, paljonko saan palkkaa eli paljonko naapureiden lapsista "kehtaa" ottaa hoitorahaa?