Jos puoliso on ollut monella tapaa inhottava vuosikausia ja sitten muuttuu, niin onko toivoa vielä tulevaisuudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleinen avioliitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sirpaleinen avioliitto

Vieras
15- vuotinen suhde, jossa viimeiset 5 vuotta mies ollut hyvin ikävä käytökseltään. Hänellä on koko suhteen ajan ollut ongelmia alkoholin kanssa, juo todella järkyttäviä umpikännejä toisinaan ja silloin häntä saa odottaa putkasta, soittaa poliiseja perään, karata itse kotoa... Näitä on onneksi harvoin, mutta jokainen on liikaa.

Hän ei ole koskaan osallistunut kotitöihin. Olen siivonnut yksin, pyykännyt yksin, kokannut yksin, hoitanut lapset yksin. Enkä tietenkään ole koskaan saanut kiitosta asiasta. Päinvastoin. Milloin on valitettu yksitoikkoisista ruoista, milloin huonosti siivotusta kodista ja milloin mistäkin.

Rahajako meillä on mennyt niin, että minä pienempituloinen olen euromääräisesti maksanut saman verran kuluja kuin mies isompituloisena. Tämän seurauksena minä olen kituuttanut pienillä tuloilla ja mies on ostellut kalliita harrastevälineitä ja vaikka mitä mukavaa itselleen. Lisäksi hän on pelannut paljon ja isoja summia pelikoneisiin.

Hän on aina ollut vähän ilkeä minulle. Pitänyt yksinkertaisena ja ylenkatsonut monessa asiassa. Kehuja ei ole tullut, mutta arvostelua on kyllä piisannut ja paljon. Lisäksi mies loukkaantuu helposti ja suuttuu milloin mistäkin.

Olen itse vuosien varrella miehen käytöksen vuoksi alkanut inhoamaan itseäni ja menettänyt itsevarmuuteni. Olen jotenkin turtunut kaikkeen, vaikkakin salaa mielessäni haaveillut erosta. En ole kuitenkaan uskaltanut viedä asioita ajatusta pidemmälle.

Kunnes nyt tämän vuoden puolella yhtäkkiä huomasin, että olenkin oikeasti ihan hyvä tyyppi ja minun ei tarvitse hyväksyä miehen käytöstä. Olen tottakai hänelle aiemmin jo asioista sanonut. Sanonut, pyytänyt, itkenyt, huutanut, raivonnut, uhkaillut, anellut... ilman tulosta.

Nyt kuitenkin sain voimavarat ja ilmoitin, että haluan erota. Että en enää jaksa. En tunne enää rakkautta miestäni kohtaan. Nyt kävi kuitenkin niin, että mies ensimmäistä kertaa otti tosissaan puheeni ja ymmärsi että hänen täytyy muuttua. Sen jälkeen hän on ollut kuin toinen mies.

Nyt hän osallistuu kotitöihin, laittaa ruokaa, huomioi minut ihan eri tavalla, kehuukin jopa kauniiksi, hoitaa lasten kuskaamista ja on kaikin puolin kelpo mies. Kaiken pitäisi tietysti olla hyvin. Tätähän olen toivonut viimeiset 15 vuotta tapahtuvaksi. Mutta kun silloin kun ilmoitin haluavani erota, tunteeni olivat jo kuolleet. Ja lukuisista yrityksistäni huolimatta en löydä uudelleen niitä. En rakasta miestäni ja yhdessäolo ahdistaa valtavasti. Haluaisin kuitenkin suoda mahdollisuuden sekä miehelleni, että toki myös lapsillemme. Mahtaakohan se tässä vaiheessa vielä onnistua?

Huh huh, suoraan sanottuna, olet kauan jaksanut. Joten etköhän voi antaa 15 vuoden odottamiseen jälkeen miehellesi mshdollisuuden. Mut jos sua ei oikeesti nappaa, elä odota enää toista 15 vuotta. Tsemppiä!

[QUOTE="Kahden äiti";30357590]Huh huh, suoraan sanottuna, olet kauan jaksanut. Joten etköhän voi antaa 15 vuoden odottamiseen jälkeen miehellesi mshdollisuuden. Mut jos sua ei oikeesti nappaa, elä odota enää toista 15 vuotta. Tsemppiä![/QUOTE]

En taitaisi pystyä odottamaan enää niin kauaa. Lähinnä mietin onko tässä enää mitään tehtävissä ja kauanko on riittävän kauan odottaa.

Kuinka kauan tämä muutos on kestänyt? En usko, että mies kovin kauan jaksaa esittää parempaa kuin onkaan. En itse olisi sietänyt ikävää käytöstä mieheltä noin kauan kuin sinä.

Anna miehellesi mahdollisuus! Jos olet 15 vuotta ollut todella huonossa suhteessa, esim. puoli vuotta ei ole pitkä aika katsoa, mitä tapahtuu! Olen aika varma, että reilusti alle vuodessa huomaat, että miehesi ei pysty muuttumaan TAI tunteesi saattavat hetätä uudelleen :)

Just. Naiset tekee juuri näin. Pohtivat ja pähkäilevät eron valmiiksi mielessään ja kun päätös on valmis niin ilmoittavat miehelle että tämä oli tässä nyt.

Oikeasti mitä vittua?
Ps. En voi muuttaa ketään muuta ihmistä kuin itseäni. Pätee kaikkiin muihinkin. Mutta sen itsensä muuttaminen saattaa muuttaa muitakin.

Ei muuta, haistakaa horot paskat.

Katkeruus myrkyttää suhteen, jos ei pysty antamaan menneitä anteeksi ja jättämään menneitä taakse ei kannata odottaa että suhde parantuu, vaikka toinen osapuoli ehkä pystyisi muuttumaan.

Haluaisitko sä edes jatkaa? Pystyisitkö antamaan anteeksi kaiken mitä mies on tehnyt vai onko hänen käytöksensä jo aiheuttanut niin paljon vahinkoa ettei siinä auta se vaikka hän jatkossa olisikin kuin enkeli?
Eikä se 'kunnon mies'-vaihe välttämättä kestä. Alkoholistit tekevät monesti niin että kun saavat ukaasin niin käyttäytyvät hyvin sen aikaa että saavat tilanteen ennalleen. Ja sitten taas jatkuu juominen ym., kenties pahempanakin kuin ennen. Ovat mestareita manipuloimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja abc kissa kävelee;30357844:
Just. Naiset tekee juuri näin. Pohtivat ja pähkäilevät eron valmiiksi mielessään ja kun päätös on valmis niin ilmoittavat miehelle että tämä oli tässä nyt.

Oikeasti mitä vittua?
Ps. En voi muuttaa ketään muuta ihmistä kuin itseäni. Pätee kaikkiin muihinkin. Mutta sen itsensä muuttaminen saattaa muuttaa muitakin.

Ei muuta, haistakaa horot paskat.

En ole halunnut miehen muuttavan persoonaansa, vaan ymmärtävän, arvostavan ja huomioivan minut kuten tasa-arvoisen kumppanin pitäisi.

Kirjoitin myös, että olen kyllä monta kertaa saattanut näitä asioita miehen tietoon monin eri tavoin. Lisäksi olen kertonut, että joskus saattaa seinä tulla vastaan. Mies ei ole ottanut tosissaan. Sitten tuli seinä vastaan ja mies ymmärsi että olen tosissani.

No, jos haluat jatkaa miehen kanssa, niin jatka ihmeessä niin kauan kuin "muutos" jatkuu. Jos mies on kiva vielä 15 vuoden kuluttua, niin varmaan teit oikean valinnan. Itse huomasin juuri, ettei mikään muutos saa katkeroitunutta mieltäni enää jatkamaan mieheni kanssa kaiken sen paskan jälkeen, vaikka mies yrittää tosissaan. Mutta minä olenkin aina ollut meistä se isotuloinen ja itsenäinen, mies on ollut se siipeilijä, lusmuilija ja petturi.

Haluaisitko sä edes jatkaa? Pystyisitkö antamaan anteeksi kaiken mitä mies on tehnyt vai onko hänen käytöksensä jo aiheuttanut niin paljon vahinkoa ettei siinä auta se vaikka hän jatkossa olisikin kuin enkeli?
Eikä se 'kunnon mies'-vaihe välttämättä kestä. Alkoholistit tekevät monesti niin että kun saavat ukaasin niin käyttäytyvät hyvin sen aikaa että saavat tilanteen ennalleen. Ja sitten taas jatkuu juominen ym., kenties pahempanakin kuin ennen. Ovat mestareita manipuloimaan.

Avioero pelottaa, eikä vähiten lasten vuoksi. Siksi haluaisin yrittää kaikkeni. Mutta totta on, että vaikka miten yritän unohtaa vanhat, niin ei se onnistu. Mies on aina ollut usein pahantuulinen ja nalkuttava. Nyt huomaan, että jokainen huono päivä, turhasta suuttuminen ja nalkutus tuo mieleen vanhat asiat ja alan ottamaan taas lisää miehestä etäisyyttä.

No, jos haluat jatkaa miehen kanssa, niin jatka ihmeessä niin kauan kuin "muutos" jatkuu. Jos mies on kiva vielä 15 vuoden kuluttua, niin varmaan teit oikean valinnan. Itse huomasin juuri, ettei mikään muutos saa katkeroitunutta mieltäni enää jatkamaan mieheni kanssa kaiken sen paskan jälkeen, vaikka mies yrittää tosissaan. Mutta minä olenkin aina ollut meistä se isotuloinen ja itsenäinen, mies on ollut se siipeilijä, lusmuilija ja petturi.

Meillä ei kumpikaan siipeile, mutta minä olen meistä se itsenäisempi. Mies heittäytyy mielellään kolmanneksi lapseksi. Tai siis heittäytyi. Nythän hän on muuttunut. Mies ei petä, enkä usko että tulisi koskaan pettämäänkään. Siinä suhteessa hän on ehdottoman luotettava.

Kuulostaa tutulta, ei tosin omakohtaista kokemusta mutta läheltä seurannut ystävän täysin vastaavaa tilannetta.Rakkauden tilalle tullut tapa olla yhdessä. Arki pyörii, joo, mutta onko parisuhde edes tyydyttävää? Sinulla on vain yksi elämä, ansaitset arvostusta ja rakkauttakin..

Avioero pelottaa, eikä vähiten lasten vuoksi. Siksi haluaisin yrittää kaikkeni. Mutta totta on, että vaikka miten yritän unohtaa vanhat, niin ei se onnistu. Mies on aina ollut usein pahantuulinen ja nalkuttava. Nyt huomaan, että jokainen huono päivä, turhasta suuttuminen ja nalkutus tuo mieleen vanhat asiat ja alan ottamaan taas lisää miehestä etäisyyttä.

Sanonpahan vaan, että huh huh. Turhan kauan olet kestänyt. Mulle olisi riittänyt 1-2 vuotta. On erittäin vaikea muuttaa itseään. En usko, että muutos on pysyvä. Vain niin kauan kuin mies on varma, että sinä et lähde.

Ala vaan tekemään plan B valmiiksi. Et sitten jää tyhjän päälle. Lasten kanssa pärjäät ihan varmasti, jopa paremmin kuin mies samassa huushollissa.

On ihan normaalia että pelottaa tuleva. Mutta alkoholistin puolisot tekevät tyypillisesti niin että psyykkaavat itsensä ihan sairaaseen pelkoon, jossittelevat ihan kaikesta loputtomiin, niin etteivät sitten uskalla tehdä minkäänlaisia päätöksiä. Ja huomaavat olleensa 15 vuotta suhteessa jossa ovat aina olleet onnettomia ja mies ei muuttunut vaikka niin monesti lupasikin...
Vika ei oo sussa, en tarkoita sitä. Aivan normaalia reagointia sellaiseen kamaluuteen kuin alkoholisti puolisona. Mutta te varmasti pärjäätte ilman miestä! Jos saisit käsiisi kirjoja tai muuta kirjallisuutta läheisriippuvuudesta, siitä saisi hyviä neuvoja elämään.

http://juhakemppinen.fi/index.php?id=d4q3d7p6i93do5

Tuossa olisi juttua jos kiinnostaa. Kannattaisi lukea erityisesti nuo kysymykset sivun puolivälin tienoilla niin tietäisit koskeeko ko. asia sua.

Kiitos ssfs viestistäsi ja linkistä. Käyn lukemassa kun pääsen koneen ääreen.
En osaa pitää miestä alkoholistina kun ei kuitenkaan juo jatkuvasti. Mutta nuo kännit on kyllä todella raskaita.
Tunnistan itsestäni tuon pelkotilaan lietsomisen. Näen mahdottomia kauhukuvia miten eletään sillan alla ilman ruokaa ja lapset totaalisen traumatisoituneina elämänsä pilaamisesta eron myötä.

Mulla on vähän samantapainen ongelma. Mies on menneisyydessä ollut tosi ilkeä mulle. Väkivaltainen, alistava, haukkunut, pitänyt hereillä yöllä, vahtinut rahojen käyttöä. Välillä ottanut puhelimen ja auton avaimen etten voi lähteä kotoa. On saanut mun itsetunnon maan rakoon. Sitten kun "voimaannuin" ja lakkasin pelkäämästä miestä ja annoin samalla mitalla takaisin, hänen käytös muuttui. Nykyään hän on jopa vähän nössykkä ja tekee kaiken mitä pyydän. Silti on vaikea päästä katkeruudesta yli. En haluaisi erota ja hajottaa lasten kotia. Nää on vaikeita päätöksiä. Mut jos rakkautta ei ole jäljellä niin vaikea on liittoa enää korjata. :/

Loppuelämäsi on onneton, jos jatkat tuollaisessa liitossa. Lastesikin vuoksi kannattaa erota, lapset kärsivät, ja heihin jää syvemmät arvet kuin arvaatkaan, kun he elävät rakkaudettomassa perheessä, jossa ylimielisyys, nälviminen, ilkeys ja pahansuopaisuus ovat korvanneet välittämisen, tukemisen, arvostamisen ja kannustamisen. Olen itse tuollaisen perheen lapsi, ja tuskin koskaan omia lapsia tulee, mutta jos tulee, tuollaista elämisen mallia eivät saa, lapset eivät sitä ansaitse.

Silloin, kun sinulla on vahvempi hetki, hyödynnä se ja lähde. Heikompana hetkenäsi sinusta ei ole lähtijäksi, elämäsi muuttuu vain surullisemmaksi vuosien myötä, kun yrität tuollaisessa sinnitellä.

Yhteistyössä