Jos postin täti laittaa kirjeeseen tarralapun 1,40e ja se ei olekkaan alle 3cm

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja postitusasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

postitusasiaa

Vieras
niin mitäs sitten? Onko se silloin minun vikani ja vastaanottaja joutuu maksamaan lunastuksen vai miten tää toimii? Kun monestihan mennään vaan tiskille ja sanotaan et "tällainen kirje" eikä välttämättä ole edes hajua että pitää mennä alle 3cm, luotetaan että postin täti laittaa siihen oikean hinnan.

Mitä siis jos tuo kirje ei olekkaan alle 3cm ja olisi pitänyt olla maxikirjemaksulla???

Minä olen vastaanottajana joutunut kerran lunastamaan, mutta saman lähettäjän kaksi muuta lähetystä (samaan aikaan lähetetty) tuli niin että oli kulmaan merkitty mitä olisi oikeasti maksanut mutta tuotiin silti normaalisti laatikkoon.

Mulle sanottiin, että kun on postin tulostettu "postimerkki" niin pitää mennä sellasena perille. Jos on tavallisilla postimerkeillä maksettu saa posti vielä tarkistaa ja mahdollisessa liian pienessä maksussa periä lisähintaa vastaanottajalta. Ja tämä ohje tuli Hesan pääpostista. En sitten tiedä noudattaako kaikki tätä...

Juuri näin kuten nr. 5 sanoo.
Jos kuoressa lämpökirjoitin leima, on se sitten ok vaikka ei oikea taksa olisikaan.
Tavallisilla postareilla varustettuihin kirjeisiin voidaan sitten laittaa lunastettava merkintä.
Vaikka varsinaisesti postin tädin tehtävä olekaan jokaista kuorta tarkistaa niin kyllä se on hänen vastuulla että oikean taksan mukaisen lämppärimerkin siihen laittaa. ja nopeasti siihen rutinoituu ja näkee mikä on alle 3 cm ja mikä yli.

Yhteistyössä