Jos pk:sta lasta hakeva (äiti) tuoksahtaa oluelle, niin onko hoitajilla oikeus kieltää antamasta lasta hakijalle?

• Viestiketjun aloittaja Miettii hän
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
kyllä on. jos kävellen liikkeellä eikä vaikuta humalaiselta niin sitten voisin antaa lapsen vanhemman mukaan vaikka tuoksahtaisikin.
Kyllä Suomen lain mukaan voi ottaa oluen vaikka olisi autolla liikkeellä...

ap
Siis jos äiti vaikka käy yhdellä oluella töiden jälkeen (yhdenhän saa ottaa vaikka olis autolla!!) ja tietysti sekin tuoksuu jonkun aikaa ja pk.sta ei annetakaan lasta mukaan..=O

vieras
Eipä ole tapana haistella ihmisten hengityksiä, mutta tuli mieleen miten hengityksessä tuoksuu eri tavalla kalja ja kotikalja? Ja toisaalta, jos on esim. töissä ollut joku tilaisuus, jossa on ollut tarjolla kuoharia/olutta tms, niin eikö voi ottaa yhtä, jos aikoo mennä lapsensa hakemaan.

Ei ole vielä lapsia, mutta aiemmassa työpaikassani, jossa noita tilaisuuksia oli joskus, niin kyllä melkein kaikki sen yhden kuoharilasin ottivat. Olisi outoa, jos tuosta määrästä ei voisi lapsiaan hoitaa.

No ei jos ei muuten vaikuta humalaiselta ja aina muuten ok. Siis selkeesti humalainen pitää olla. Onhan se äippä voinu ottaa vaikka alkottoman oluen tai juoda lasin kotikaljaa ja sitte tuoksahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä on. jos kävellen liikkeellä eikä vaikuta humalaiselta niin sitten voisin antaa lapsen vanhemman mukaan vaikka tuoksahtaisikin.
Kyllä Suomen lain mukaan voi ottaa oluen vaikka olisi autolla liikkeellä...
mistä sä siellä päiväkodissa tiedät onko se äiti juonu yhden vai kolme jne????Järki käteen. jos haisee oluelle, viinalle niin lasta ei mukaan saa autoon!

ap
Mietin vain tätä (ei siis omakohtaista kokemusta), kun kuulin kauttarantain, että sukulaisnaiseni olisi kieltäytynyt antamasta lasta äidille, kun äiti haisi hieman...tuo nainen on vasta työt aloittanut, liekö virkaintoinenkin ;)

Erottaako muka joku alkoholittoman oluen ja alkoholillisen oluen eron?

Alkoholitontakin oluttakun voi myös juoda ja kuinka paljon tahansa eikä se vaikuta käyttäytymiseen taikka arviointikyyn millään lailla.

Aika heikoilla olisi hoitaja jos kieltäytyisi lasta antamasta pelkästään oluen tuoksun perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietin vain tätä (ei siis omakohtaista kokemusta), kun kuulin kauttarantain, että sukulaisnaiseni olisi kieltäytynyt antamasta lasta äidille, kun äiti haisi hieman...tuo nainen on vasta työt aloittanut, liekö virkaintoinenkin ;)
ei vaan fiksu. Jotkut voi olla tosi humalassa vaikka sitä ei heistä huomaisikaan. alkoholi ja autot ja lapset ei kuulu samaan yhtälöön.

vieras
Eihän tässä ap:n tapauksessa ollut edes tiedossa oliko hakija autolla liikkeellä. Ja kuten sanottua alkoholiton olut ei ole alkoholia. Eikä meillä ole tiedossa tästä tapauksesta oliko juotu alkoholillista vai alkoholitonta ja kuinka paljon.

ap
ei vaan fiksu. Jotkut voi olla tosi humalassa vaikka sitä ei heistä huomaisikaan. alkoholi ja autot ja lapset ei kuulu samaan yhtälöön.
Mutta jos äiti ei oikeasti ollut edes humalassa! Voiko toisen tuomita pelkän hajun perusteella?

Mutta jos äiti ei oikeasti ollut edes humalassa! Voiko toisen tuomita pelkän hajun perusteella?
Mä oon sitä mieltä, et periaatteessa voi. Eihän sitä todellakaan voi tietää onko juonut yhden vai 5. Voihan sitä itse sanoa mitä vaan, mutta mä en anna alkolle haisevalle lasta. Ennemmin ottaa varman päälle, kun kuulee siitä sitten myöhemmin. Sen yhden oluen voi ottaa sitten kotona, jos pitää ottaa.

kyllä! Jos on autolla liikkeellä ja haisee alkoholille on meillä oikeus ja velvollisuus olla antamatta lasta hakijalle ellei hänellä ole kuskia. tai jos hän liikkuu jalkaisin ja on kykenevä huolehtimaan lapsesta.

ap
kyllä! Jos on autolla liikkeellä ja haisee alkoholille on meillä oikeus ja velvollisuus olla antamatta lasta hakijalle ellei hänellä ole kuskia. tai jos hän liikkuu jalkaisin ja on kykenevä huolehtimaan lapsesta.

Jos minä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen syyttä, niin...huhhuh...

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kumkvatti:
Periaatteessa joo.
Väärin!
Ensinnäkään sitä ei päättäisi hoitaja vaan sosiaaliviranomainen eikä tuo todellakaan ole pätevä syy ottaa lasta huostaan edes väliaikaisesti.
ei tässä ollut puhe huostaan otosta.
No jos lasta ei anneta vanhemmalle, niin on se kyllä jonkin asteinen huostaanotto...

vieras
Entä kun äiti haisee kuin "rankkitynnyri", mutta tulee ihan selvinpäin autolla lasta hakemaan? Ei meillä ole ikinä kieltäydytty antamasta lapsia, vaikka saatetaan miehen kanssa haista aikamoiselle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kumkvatti:
Mä oon sitä mieltä, et periaatteessa voi. Eihän sitä todellakaan voi tietää onko juonut yhden vai 5. Voihan sitä itse sanoa mitä vaan, mutta mä en anna alkolle haisevalle lasta. Ennemmin ottaa varman päälle, kun kuulee siitä sitten myöhemmin. Sen yhden oluen voi ottaa sitten kotona, jos pitää ottaa.

Mä soittaisin poliisit välittömästi paikalle jos mulle ei annettais lapsia sen takia kun haisen kaljalle. Meillä on usein palavereja illalla ja saatan hyvinkin ottaa ruoan kanssa oluen ja sitten hakea lapset päiväkodista. Varmasti se olut silloin haisee vaikka en humalassa olekkaan.

Yhteistyössä