Jos pihlajanmarjat ja marja-aronian marjat ovat syötäviä, niin miksi niitä ei syödä? Onko ne pahoja?

Meillä kasvaa ihan mielettömän suuria pihlajia, jotka ovat marjoja pullollan. Pihalla on myös useita marja-aronioita, joissa on suuria tummia marjoja. Kuulemani mukaan sekä pihlajan-, että aronian marjat ovat syötävä. Mutta en ole koskaan niitä syönyt. Eikä kukaan ystävä/tuttava/kaveripiiristäkään ole kertonut niitä syöneensä.

Miksi niitä ei syödä, jos ne ovat kerran syötäviä? Mustikoita poimitaan selkä vääränä...pihlajanmarjat saisi näppärästi puusta. En ymmärrä.

Googletin tuota aroniaa ja sen marjoissa on korkea c-vitamiinipitoisuus. Mutta siltikään niitä ei ruokapöydistä löydy.

Miksi nin?

Jälleen kerran mulla on yksi asia enemmän ihmeteltävää tässä elämässä :D
 
Ja sitten toinen juttu, liitten sekin marjoihin. Tällä kertaa punaviinimarjoihin. Herkät, ÄLKÄÄ lukeko tästä eteenpäin. Ja jos syöt parhaillaan, vaikka et olisi järin herkkä, niin älä silti lue tästä pidemmälle...paitsi jos haluat menettää ruokahalusi.

Laitan vauvan aamupuuroon punaviinirajoja...ja mitä sitten tapahtuukaan joidenkin tuntien kuluttua. Vauva paskoo. Kokonaisia punaviinimarjoja. WTF!? Miten se niistä mitään vitamiinejä saa, kun ne tulee ihan samannäköisinä ulos, kuin mitä ovat menneet sisäänkin. En tajua.

Niin vaan on elämä täynnä ihmeellisiä asioita.
 
[QUOTE="Jenis";30261379]Siis kyllähän niitä molempia syödään? Pihlajanmarjoista voi tehdä mm. hyytelöä liharuokien kaveriksi ja marja-aroniasta vaikka mehua.[/QUOTE]

Kuka muka syö? En tunne ketään, joka söisi :D

Mutta mä siis ajattelin kyllä nyt ruveta syömään :D Ja toivon, etten ole ihan ainoa. Ja etten saa mitään myrkytystä....nimimerkillä: Epäluuloinen :D
 
marjamyyjä
meillä oli marja-aronian marjoja myynnissä. ne maistuu oikeesti aivan kauheille, samallalailla kun pihlajanmarjatkin. sellaselle karvaalle, vähän kun jollekin lääkkeelle. mutta aronioista tulee hyvää kotiviiniä esimerkiksi. ja esim. vaikka omenahillon sekaan kannattaa laittaa jonkun verran aronioita, on terveellisiä (paitsi tietenkään C-vitamiini ei kuumentaessa säily) mutta ei maistu niin kauheelle siellä joukossa.
 
"Jenis"
Kuka muka syö? En tunne ketään, joka söisi :D

Mutta mä siis ajattelin kyllä nyt ruveta syömään :D Ja toivon, etten ole ihan ainoa. Ja etten saa mitään myrkytystä....nimimerkillä: Epäluuloinen :D
No en mäkään niitä syö, mutta kyllä mä muutaman mummon tunnen jotka tekee noita em. juttuja niistä :D Karvaitahan noi on molemmat, eli sokeria saa kulumaan ihan kiitettävästi. Siks niitä ei varmaan yleisesti syödä, kun oikeasti hyvänmakuisiakin marjoja on ;)
 
"käyttäjä"
Mä oon tehnyt marja-aroniasta ja omenasta maukasta hilloa. Sitä voi laittaa myös muiden marjojen sekaan mehuun. Pihlajanmarjoja oon heittänyt mukaan smoothieen (tarttee reippaasti sokeria tms makeeta kaveriksi) ja keittänyt makoisaa hilloa ja hyytelöä, joka sopii tumman lihan ja riistan kaveriksi, ja myös mun hapanta rakastavaan suuhun ihan jogurtinkin mausteeksi.
 
vierass
Ei kai noita tuollaisenaan syödäkään. Yleensä ne pitää jotenkin säilöä ja laittaa. Pihlajanmarjat ovat kuulema makeampia pakkasen puremina, jotkut kuulema pistävät pakkaseen ennenkun jatkojalostavat niitä.

Pihlajanmarjahyytelö on ihan hyvää, samaten aroniamehu.

Jos joku löytää jossain iltapäivälehdessä olleen ohjeen, missä kaadettiin lientä pihlajanmarjojen päälle puolen litran purkkiin, niin antakaa linkki, en enää löydä sitä mistään, suunnittelin kokeilla sitä.
 
meillä tyttö kiskoo aronioamarjoja pensaasta naamariinsa, ei ainakaan vielä ole kuollut tai sylkenyt suustaan. ehkä luja usko siihen, että ne ON MUSTIKOITA, VAIKKA ÄITI KUINKA SANOO MUUTA, auttaa asiaa :D
 
Viereas
Marja-aronia ei ole kovin hyvänmakuinen minusta. Vanhempani ovat käyttäneet sitä kotiviinin tekoon. Kai siitä siis mehuakin voisi tehdä
Pihlajanmarjat taas on aika happamia.. Onhan ruusunmarjatkin syötäviä, eikä niitä paljon käytetä.
Varmaan jos suomessa olisi joku oikea nälänhätä tms nikn kelpais nuo marjat ja voikukanlehdet jne myös syötäväksi.

Jos marjan nielaisee kokonaisena niin se ei sula. Marjan kuori on sulamatonta kuitua(ja siksi terveellistä..) kyllä varmaan chef vauvasi osan marjoista hajoittaa suussaan ei ne kaikki tule kokonaisina läpi.. Mutta osa tietty tulee kun ei vauvat osaa vielä niin hyvin pureskella.
 
Marja-aronia ei ole kovin hyvänmakuinen minusta. Vanhempani ovat käyttäneet sitä kotiviinin tekoon. Kai siitä siis mehuakin voisi tehdä
Pihlajanmarjat taas on aika happamia.. Onhan ruusunmarjatkin syötäviä, eikä niitä paljon käytetä.
Varmaan jos suomessa olisi joku oikea nälänhätä tms nikn kelpais nuo marjat ja voikukanlehdet jne myös syötäväksi.

Jos marjan nielaisee kokonaisena niin se ei sula. Marjan kuori on sulamatonta kuitua(ja siksi terveellistä..) kyllä varmaan chef vauvasi osan marjoista hajoittaa suussaan ei ne kaikki tule kokonaisina läpi.. Mutta osa tietty tulee kun ei vauvat osaa vielä niin hyvin pureskella.
Joo...nuo ruusumarjat onkin sitten myös asia, joka on mulle vähän avoin.

Niiden marjojen sisällä on "kutituspulveria"...miten hitossa niitä voi syödä?

Siis mitä luultavimmin ne varmaan kuoritaan ja jotenkin käsitellään...ja sitä "kutituspulveria" ei syödä...vai?

Jos se on sulamatonta, niin eikö se tarkoita sitä, ettei siitä sitten myöskään ns. saa mitään irti? Vähän, kun kiven nielaisisi?

Nykyään muussaan marjat haarukalla...jotta niistä saisi jotain hyötyäkin :)
 
suolirassi
Jos se on sulamatonta, niin eikö se tarkoita sitä, ettei siitä sitten myöskään ns. saa mitään irti? Vähän, kun kiven nielaisisi?
No, kaikessa syötävässä on osa sulamatonta. Minkäs takia sitä muuten ulostettaisi ollenkaan jos kaikki sulaisi. Leivässä ja viljatuotteissa on osa sulamatonta kuitua, samoin marjoissa, hedelmissä, vihanneksissa ja lihankin sidekudoksista osa lienee ihmisen mahassa sulamatonta. Ja tuota sulamatonta kuituahan suolisto toimiakseen myös tarvitsee. Oletkos koskaan huomannut, että kuitupitoista ravintoa suositellaan ja esimerkiksi leivissä kovasti kuidun määrää mainostetaan.

Ei siitä sulamattomasta kuidusta tietenkään mitään irti saa, kun se kerran ei sula ja paskotaan pönttöön. Mutta noissa kuoriosissakin on kuidun lisäksi usein vitamiineja ja hivenaineita jotka sulavat ja jonka elimistö hyödyntää, vaikka itse kuitu meneekin "suolirassina" läpi.
 
"tii-"
^Wikipedia kertoo ravintokuidusta seuraavasti: "Veteen liukenemattomia kuituja, joita ovat selluloosa, hemiselluloosa ja ligniini, saadaan pääosin viljavalmisteista. Nämä kuidut lisäävät ulostemassaa ja nopeuttavat sen kulkemisnopeutta elimistössä, joten ne parantavat vatsan toimintaa ja hoitavat ummetusta. Ihmisen ruoansulatuskanavassa ei ole kuituja hajoittavia entsyymejä, mutta paksusuolen mikrobit pystyvät hajoittamaan joitakin kuidun ainesosia."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ravintokuitu

Eli kuitu on hyödyllistä vaikka se tuleekin läpi. Lisää tietoa löytyy varmasti Googlesta.
 
Vierras
Joo...nuo ruusumarjat onkin sitten myös asia, joka on mulle vähän avoin.

Niiden marjojen sisällä on "kutituspulveria"...miten hitossa niitä voi syödä?

Siis mitä luultavimmin ne varmaan kuoritaan ja jotenkin käsitellään...ja sitä "kutituspulveria" ei syödä...vai?

Jos se on sulamatonta, niin eikö se tarkoita sitä, ettei siitä sitten myöskään ns. saa mitään irti? Vähän, kun kiven nielaisisi?

Nykyään muussaan marjat haarukalla...jotta niistä saisi jotain hyötyäkin :)
Ruusunmarjoissa on kuoren alla ohut 'hedelmäliha'kerros joka on se syötävä juttu. Niitä siemeniä ei syödä..

Suoli nimenomaan tarvitsee sitä sulamatonta massaa toimiakseen. Sitävartenhan niitä kuituja syödään että paksusuoli pysyisi kunnossa ja paska tulis ajallaan.
 
..-..
Aroniasta saa hyvää piirakkaa, kun laittaa sekaan puolet puolukkaa. Päälle mantelimassaa. Tosin viime syksynä söin tuollaisen kokonaisen piirakan yksin ja puolivälissä alkoi tökkiä. Eli on hyvää, jos syö vain pari palaa.

Hyytelöä (esim. kinkun tai paistin päälle) saa myös tehtyä ja on tosi hyvää.

Lapset on kyllä tykänneet aronioista ja syöneet ihan sellaisenaan suoraan pensaasta.
 

Yhteistyössä