Jos perheessä on yhteinen tili ja yhteiset rahat niin saako ????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lentokala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meillä saa puuttua kumpikin. Mutta ei oikeestaan ole ollu tarvetta. Ite ajattelisin, että sillon jos toinen menee omin päin ostaa jotain monen sadan euron juttuja... Ja jos rahat on yhteisiä, niin sillähän ei ole väliä kumpi tienaa enemmän vaan molemmilla on oikeus kommentoida.

Jos toinen käyttää rahaa turhaan ja sellaiseen mistä ei ole sovittu, niin tottakai saa sanoa mielipiteensä. Meillä on eri rahat, mutta kyllä isoista hankinnoista puhutaan etukäteen.

tottakai saa puuttua/huomattaa jos toinen käyttää huolimattomasti yhteisiä rahoja! Mutta se puuttuminen ei liity siihen kumpi tienaa ja kumpi ei, vaan siihen että kumpi on käyttänyt rahoja tyhmästi!

Meillä on niin vähän rahaa, että sen sanelemana olemme sopineet että monen kympin (muista kuin ruoka-) ostoksista sovitaan etukäteen että tiedetään mihin rahat riittää ja mihin ei.

Yhdessä sovimme, mihin kulloinkin on varaa.
Jos rahaa olisi käyttää, niin varmaankin silloin käyttäisimme vapaammin.

Ei ole tarvetta kummallakaan puuttua, kun on omat tulot ja omat menot. Toiselta pyytää se, joka sillä hetkellä tarvii, eli lainasta maksaa enemmän toinen, jos toisella vähissä. Kyse on yhteisistä arvoista.

Jos tulee usein tarvetta kommentoida jomman kumman rahan käyttöä, niin ehkä omat tilit sopisivat paremmin. Yhteiset rahat voivat silti olla: "talouskassa, sun kassa ja mun kassa". Eli pakolliset menot ja mahdolliset säästöt huomioidaan talouskassasta, mutta molemmat saavat tehdä omilla tileillä olevilla rahoilla mitä tahtovat.

Meillä on eri tilit, mutta rahat on ihan täysin yhteiset.
Nyt ei tule kyllä yhtäkään kertaa mieleen, että olisi pitänyt kummankaan valittaa toisen rahankäytöstä. Yhdessä harkiten tehdään isommat ostokset, ja sitä ostetaan mitä tarvitaan.

Se riippuu siitä, paljonko tuolla tilillä on rahaa käytettävissä ja millaisiin tarkoituksiin niitä rahoja käytetään. Jos tilillä on niukinnaukin toimeentulon turvaava summa rahaa, on ihan aiheellista kommentoida jos toinen menee ostamaan jotakin, joka sen hetkisen tilanteeseen on liian kallis ja ns. turha hankinta.
Jos tilin saldo taas on hyvä ja taloudellinen tilanne on vakaa, ei mielestäni kaikkea toisen rahankäyttöä tarvitse kommentoida. Pienet heräteostokset tulee sallia.
Tosin tässä sitten voi miettiä, mikä on pieni ostos. Suuremmista hankinnoista kuten vaikkapa auto, pesukone tms. pitääkin sitten mielestäni keskustella ensin, ennen niitten hankintaa.
Ja minusta rahankäyttöön puuttumiseen on yhtäläinen oikeus molemilla riippumatta tiensesteistä.

Tottakai, jos toinen käyttää holtittomasti. Mä kyllä jo ilmoitin hyvissä ajoin, tänään, että tililtä häipyy parisataa partyliteen lauantaina :ashamed: Mies ei oikein tykännyt mutta mä kaipaan NIIN piristystä tänne :p

meillä on yhteinen tili. Molemmilla on kyllä myös omat tilit, mutta niitä ei pahemmin käytetä. Vielä ei ole tullut tarvetta kommentoida toisen rahankäyttöä. Aika pitkälti sovitaan mitä toinen ostaa jne. Enemmänki mä olen käynyt shoppaileen, mut ei mies ole narissut. Saa hänkin käydä jos haluaa ja ostaa mitä haluaa. Nyt on kuitenkin ollut melko tiukkaa joten on oltava tarkkana ja kaikki ylim. jätetään pois. Mies tienaa, minä kotihoidontuella ja ihan yhteisiä silti ovat, ja yhteisesti sovitaan.

Meillä yleensä mennään niin, että katsotaan kuun loppupuolella seuraavalle kuulle tulevat laskut, ja ne miinustetaan tuloista, samoin ruokamenot ja bensa + diesel-kulut, pieni hätävararaha yllättäviin tilanteisiin jne.

Sit se mitä siitä jää jaetaan suunnilleen näin:
- tarviiko lapset jotain?
- remontoidaanko?
- tarviiko kotiin jotain?
- tarviinko mie tai mies jotain?

Ei meillä juurikaan tuu riitaa rahasta, kumpikin tietää ettei sitä ihan hassattavaksi asti oo kai koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Meillä yleensä mennään niin, että katsotaan kuun loppupuolella seuraavalle kuulle tulevat laskut, ja ne miinustetaan tuloista, samoin ruokamenot ja bensa + diesel-kulut, pieni hätävararaha yllättäviin tilanteisiin jne.

Sit se mitä siitä jää jaetaan suunnilleen näin:
- tarviiko lapset jotain?
- remontoidaanko?
- tarviiko kotiin jotain?
- tarviinko mie tai mies jotain?

Ei meillä juurikaan tuu riitaa rahasta, kumpikin tietää ettei sitä ihan hassattavaksi asti oo kai koskaan.

Meillä menee samalla tavalla.

eri tilit juuri sen takia, että puoliso "kyttäsi" mun rahankäyttöä liikaa. Meillä siis erilainen näkemys siitä mikä on turhaa. Hän voi hyvinkin käyttää monta sataa euroa kuukaudessa elektroniikkaan ja esim. ruokakaupassa "keulia". Minä en. Mutta mun vaateostokset (alerekeistä) sai verenpaineen nousemaan. Päädyttiin omiin tileihin. Molemmat huolehtii, että oma tili kestää omat tottumuksensa.

Yhteistyössä