Jos perheen kaikki lapset tarvitsevat apua/tukea jollakin kehitysalueella, mitä ajattelet vanhemmista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari nyt harmaana

Vieras
Ovatko vanhemmat yksinkertaisia, joilla ei ole edes kunnon ns. eväitä antaa lapsilleen? Laiskoja ja tyhmiä, eivätkä ole panostaneet lapsen kehityksen tukemiseen ajoissa?

Kysyn, koska meillä kaikki lapset tarvinneet jotain: yksi toimintaterapiaa, toinen EHKÄ puheterapiaa ja kolmas apua jotta oppisi lukemaan. Tuntuu, että olemme epäonnistuneet täysin :(
Onko meidän vika, että lapset eivät ole kehittyneet normaalisti...

voihan noi olla ihan neurologisia juttuja :hug: . Haistatteluun ja kiroiluun törmätessäni pohdin, puhuuko sen vanhemmatkin noin, mutta peruskoulun opetustahti ei sovi kaikille. Sehän tasapäistää ns "nerot" ja heikommin oppivat samalle viivalle. Saavuttaakseen samat taidot jotkut tarvitsevat vähän enemmän tukea, kaikki kun ei ole samanlaisia

:hug: en ainakaan pahaa. Tukitoimet ovat lasten parhaaksi eikä kerro vanhemmista mitään. Jokainen lapsi on omanlaisensa ja joillakin lapsista useampi tarvitsee tukea kehitykseen. ei siis ole teidän vika. Ollaan onnellisia että suomessa saa apua ja se auttaa!!!

En kyllä ajattele yhtään mitään.

Mut kannettiin kouluun ekalla ja joskus tokallakin. Joku tyttö mun luokalla tuli, otti mut mun äidiltä, ja hoiti mua, luuli kai paljon pienemmäksi, kuin olin.

Varmaan mustakin ajateltiin, että olen yksinkertainen tai että vanhemmissani on joku vika. :xmas:

Minusta taas tuntuu, että nykyään lähes jokainen tarvitsee jotain terapiaa. Siis tuntuu että lähes kaikissa tuttava- ja puolitutuissakin perheissä joku lapsi on jonkin näöistä puhe tai toiminta tai muuta terapiaa saanut. vaikka ihan tavallisia ihmisiä tunnen, ei mitenkään huonompia kuin muut, ja kaikista koulutusluokista (kun siitä on nyt ollut puhe :kieh: )

Minusta nykyään vaan tartutaan pieniinkin ongelmiin ehkä liiankin hanakasti. Ei anneta lapsille aikaa oppia omaan tahtiin, vaan katsotaan että ikä on nyt tämä ja vielä ei suju tämä ja tämä, ei kun terapiaan. Tasapäistetään liikaa, ja toisaalta lastenkin pitäisi olla tehokkaita, kuin koneita ja oppia kaikki samaan tahtiin.

Itse olen hoitoalalla ja olen osannut hakea lapsilleni tukea ajoissa ja olen myös osannut VAATIA sitä. Eli monessa tapauksessa ajattelen, että perheessä ainakin osataan auttaa lasta. : )

no ei oo vanhempien vika. lapset kasvaa ja kehittyy ilman mitään erityisiä tukitoimenpiteitä normaaleiksi. nyt vasta kun on ongelmia tarvitaan niitä erityisiä tukitoimenpiteitä. teillä on vaan ylihuono tuuri tai sitten yli-innokkaat diagnosoijat päiväkodissa/neuvolassa/koulussa. Ole vaan onnellinen että saavat apua ja tukea pieniinkin vaikeuksiin.

Yleensä kyllä ajattelen et perheessä on jotain, ei vikaa, mutta jotain, että kaikki lapset tarvitsevat jonkinlaista terapiaa...

Yleensä tämä ajatusmalli muuttuu, kun tuntee perheen, mutta näin äkkiseltään, syyllistyn moiseen :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari nyt harmaana:
Ovatko vanhemmat yksinkertaisia, joilla ei ole edes kunnon ns. eväitä antaa lapsilleen? Laiskoja ja tyhmiä, eivätkä ole panostaneet lapsen kehityksen tukemiseen ajoissa?

Kysyn, koska meillä kaikki lapset tarvinneet jotain: yksi toimintaterapiaa, toinen EHKÄ puheterapiaa ja kolmas apua jotta oppisi lukemaan. Tuntuu, että olemme epäonnistuneet täysin :(
Onko meidän vika, että lapset eivät ole kehittyneet normaalisti...

:hug: ei ole. Enkä voi ajatella niin mustavalkoisesti että jos lapsen kehityksen osa-alueilla on viivettä/hidastumaa /ongelmaa että sen voitaisiin olevan seurausta vanhempien laiskuudesta tai tyhmyydestä. Perimän mukanahan tosin "siirtyy" lapsiimme asioita, joihin emme ns. voi itse vaikuttaa
Omissa lapsissani se näkyy motoriikan alueella.
Se, että vanhemmat jaksavat kuskata lapsiaan toimintaterapioihin yms. osoittaa päinvastoin mielestäni sitä, että vanhemmat ovat välittäviä ja valvetuneita.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itse olen hoitoalalla ja olen osannut hakea lapsilleni tukea ajoissa ja olen myös osannut VAATIA sitä. Eli monessa tapauksessa ajattelen, että perheessä ainakin osataan auttaa lasta. : )

Kyllä minäkin olen tyytyväisenä vastaanottanut kaiken avun mitä on tarjottu, ja joskus jopa vaatinut nopeampaa toimintaa. Välillä vaan tuntuu, että mitä olisimme voineet tehdä toisin, kun kaikkemme on kuitenkin yritetty?
Ihan tavallinen perhe ollaan, mies duunari ja minä hoitoalan opiskelija. Talous kunnossa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen äiti:
En suinkaan ajattele! Lapset on erilaisia, eikä esim. puheenkehitykseen taida olla paljon vanhemmilla vaikutusta, paitsi tietenkin sanavaraston kehitykseen.

Tää oli muuten jännä juttu, kun lähes joka paikassa meiltä on kysytty että luetaanko meillä paljon kun lapsilla niin hyvät sanavarastot (siis näillä kahdella jotka jo puhuvat) :) Kyllä luetaan.

Onhan se erikoista jos samassa perheessä kaikki lapset tarvitsevat jotakin apua tai on häiriötä kehityksessä. Omat lapset kun ovat kehittyneet ilman käytöshäiriöitä tai mitään muutakaan, niin sitä ei oikein osaa ajatella että miten johonkin perheeseen sitten kaikki kasautuu, onko se vain sattumaa sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Uulevi:
Onhan se erikoista jos samassa perheessä kaikki lapset tarvitsevat jotakin apua tai on häiriötä kehityksessä. Omat lapset kun ovat kehittyneet ilman käytöshäiriöitä tai mitään muutakaan, niin sitä ei oikein osaa ajatella että miten johonkin perheeseen sitten kaikki kasautuu, onko se vain sattumaa sitten.

Tuo kyllä loukkasi :(

Jotkut kehittyy ilman häiriöitä ja pärjää kaikessa tasaisen varmasti. sit on ihmisiä, joilla on alueita, joissa ei pärjää ja toisia alueita, missä ne on neroja. Elämä on tietty helpompaa, kun osaa tasaisesti kaikkea, mutta jos ei, niin kannattaa yrittää löytää se oma neroutensa sitten.

tai sit sä et vaan tunnusta niitä...niin kuin jotkut vanhemmat jotka eväävät lapsiltaan avun kieltämällä tilanteen! Tiedän koska työskentelen lasten parissa.

Niissä perheissä, joissa kenessäkään ei ole mitään vikaa ei vaan olla panostettu tarpeeksi lasten hyvinvointiin :D
Siis oikeasti, kyllä joka lapselle jossain vaiheessa hakemalla saadaan haettua joku juttu, ja riippuu paljon myös neuvolasta ja koulusta miten niitä löydetään/halutaan löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:

tai sit sä et vaan tunnusta niitä...niin kuin jotkut vanhemmat jotka eväävät lapsiltaan avun kieltämällä tilanteen! Tiedän koska työskentelen lasten parissa.

No ei niitä ongelmia ihan oikeasti joka perheessä ole. Kunnallinen er

Sellaisesta ihmisestä joka automaattisesti ajattelee vanhempien aiheuttanee lapselle esim dysfasian tai muun vastaavan, ajattelen olevan kyllä pihalla ja pahasti, tiedon puutettahan tuo on. On perheitä jotka eivät tue lapsiaan tarpeeksi, ja se näkyy selvimmin silloin kun lapsella valmiiksi jo on puutoksia jollain kehityksen osa-alueella, mutta kyllä aika tyhjiössä pitäis vanhempien lasta pitää että voisi näitä tarpeita aiheuttaa. Asia erikseen sitten jotka esim tpakoinnilla aiheuttaneet sikiöaikana vaurioita joista mahd. vauriot esim keskittymishäiritö koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:

No ei niitä ongelmia ihan oikeasti joka perheessä ole. Kunnallinen erityisopetus tavoittaa vain kaikkein vaikeimmat lapset, jos sitäkään. Yhteen perheeseen kasautuvat ongelmat on syytä selvittää. Raskaimpia ovat ylivilkkaiden, kolmen - neljän ja siitä suurempien poikalasten perheiden tapaukset.

No en välttis mitään ajattele,mutta toi on totta mitä aikasemmin joku sano että jotkut vanhemmat kieltäytyvät tukitoimista, on noloa jos lapsi käy tt:llä tai ft:llä ym - haloo!

Ja vanhemmilla on tiettyyn pisteeseen asti oikeus kieltäytyä tutkimuksista; ja yleensä ne kieltäytyy joiden lapset sitä myös tarttee

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asia erikseen sitten jotka esim tpakoinnilla aiheuttaneet sikiöaikana vaurioita joista mahd. vauriot esim keskittymishäiritö koulussa.

Onneksi tuota ei tarvitse pohtia, en ole koskaan polttanut tai raskausaikana alkoa käyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Ja vanhemmilla on tiettyyn pisteeseen asti oikeus kieltäytyä tutkimuksista; ja yleensä ne kieltäytyy joiden lapset sitä myös tarttee

Ja tää on aika surullista. On lapsia, joissa ei oikeastaan ole mitään vikaa, mutta ylihuolehtivat vanhemmat haluaa niille väkisin jonkun diagnoosin -kai se helpottaa niiden omaa arkea, että joillekin luonteenpiirteille sadaan nimi ACD-10. Oisko jonkunlainen "synninpäästö".
Ja sitten on lapsia, joilla on ongelmia, mutta kun ne ei häiritse muita, ei lapsia ole halukas auttamaan kukaan. Vaan ne lapset saa koulun taholta apua, jotka häiritsee muita.

Yhteistyössä