Jos ottaa 2xburana 400 niin onko se sama ku ottais yhden 800?

  • Viestiketjun aloittaja Rötvis
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja hheh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ei tietääkseni.
Miks ei ois sama asia? eikö 400+400=800??
mulle on näin sanottu.. et ne lääkemäärät ei mene suoraan niin.
Mulle on myös lääkäri näin sanonut.
mä en enää edes muista mistä itse olen sen kuullut kun siitä on niin kauan, mut siinä luulossa olen elänyt ettei ne ole sama asia.
 
vieras
Niitä miedompia saa ostaa ilman reseptiä, mutta vahvemmat reseptillä, koska lääkkeiden myynnissä on rajansa ilman reseptiä. Apteekki ei saisi myydä kai paria pakettia enempää kerralla noita 400:sia. Kun ei niitä kuulu syödä kuin leipää, epäillään kai sit lääkkeiden väärin käytöstä tai jotain. Sitten reseptillä saa vahvempia tietyn määrän kerrallaan.
 
annika
no niin mäkin olen ollut tietävinäni että se ei ole sama.eihän(täällä meillä ainakaan)apteekistakaan saa ostettua buranaa käsikaupalla kun paketin kerrallaan,mistä lie sekin sit johtunee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
no niin mäkin olen ollut tietävinäni että se ei ole sama.eihän(täällä meillä ainakaan)apteekistakaan saa ostettua buranaa käsikaupalla kun paketin kerrallaan,mistä lie sekin sit johtunee..
se myytävien pakkausten määrä on vissiin tippunut joku aika sitten kahdesta yhteen.
 
Nalletar
Yksi asia lääkkeiden kanssa on kyllä se, että vain tietty mg määrä vaikuttavaa ainetta kerrallaan tehoaa. Lopusta ei ole mitään hyötyä, joskus päinvastoin. Esimerkiksi tuota Buranaa olisi ihan turha ottaa vaikkapa 1200g kerrallaan, sillä hyödyksi siitä menisi ehkäpä korkeintaan se 800mg.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Yksi asia lääkkeiden kanssa on kyllä se, että vain tietty mg määrä vaikuttavaa ainetta kerrallaan tehoaa. Lopusta ei ole mitään hyötyä, joskus päinvastoin. Esimerkiksi tuota Buranaa olisi ihan turha ottaa vaikkapa 1200g kerrallaan, sillä hyödyksi siitä menisi ehkäpä korkeintaan se 800mg.

Jos ei nyt kukaan sentään 1200g ottais vaikuttavaa ainetta
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Yksi asia lääkkeiden kanssa on kyllä se, että vain tietty mg määrä vaikuttavaa ainetta kerrallaan tehoaa. Lopusta ei ole mitään hyötyä, joskus päinvastoin. Esimerkiksi tuota Buranaa olisi ihan turha ottaa vaikkapa 1200g kerrallaan, sillä hyödyksi siitä menisi ehkäpä korkeintaan se 800mg.

Jos ei nyt kukaan sentään 1200g ottais vaikuttavaa ainetta
Heh. Joo, tarkotin mg en g. Aika pelottavaa, että ne miettii sairaanhoitajille reseptejen kirjotus oikeutta. Tuollasen pikku kirjotusvirheen kun siihen laittaisi ;)
 
vieras
oisko vastaus niille joiden mielestä eri asia yks 800mg tai 2 400mg, se että 800mg saa depot tablettina eli pitkävaikutteisena. Ja se on eri asia kuin kaksi 400mg. Itselläni perussairauteen käytössä pitkävaikutteinen 800mg burana ja siitä lääkäri sanoi että ei kannata ottaa puolikasta normaalin 400mg:n tilalle esim päänsärkyyn koska ei auta niin nopeasti kuin tavallinen. Luulen että tässä vois olla selitys heille joiden mielestä eri asia. Muuten tavallinen 800 on sama kuin 2 kertaa 400.
 
lh-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oisko vastaus niille joiden mielestä eri asia yks 800mg tai 2 400mg, se että 800mg saa depot tablettina eli pitkävaikutteisena. Ja se on eri asia kuin kaksi 400mg. Itselläni perussairauteen käytössä pitkävaikutteinen 800mg burana ja siitä lääkäri sanoi että ei kannata ottaa puolikasta normaalin 400mg:n tilalle esim päänsärkyyn koska ei auta niin nopeasti kuin tavallinen. Luulen että tässä vois olla selitys heille joiden mielestä eri asia. Muuten tavallinen 800 on sama kuin 2 kertaa 400.
Depot-tablettiahan ei edes saa puolittaa.
 
periaatteessa vaikuttavaa ainetta on sama määrä.
lääke kuten muuttuu toiseksi lääkkeeksi jos ottaa 2x400mg kuin 1x800mg.

perusteluja on monta. sanottakoon nyt ainakin se, minkä kaikki ymmärtää:

kahdessa 400 mg lääkkeessä on yhteensä enemmän pinta-alaa eli lääkkeen kuorta, joten kun tabletit alkaa hajota ruoansulatuselimistössä, vapautuu lääke erilailla (yleensä nopeammin) kun pinta-alaa on enemmän. jossain lääkkeissä voi tulla yliannostus, liian nopeasta lääkkeen imeytymsestä.
tämän takia lääkkeitä ei saa monestikaan ottaa kuuman nesteen kanssa, jauhaa jne.
ja ainoastaan ne lääkkeet joissa on puolitus"ura" saa puolittaa.


ja noin yksinkertaistaen voisi sanoa että joskus vahvemmassa samaa vaikuttavaa ainetta sisältävässä lääkkeessä myös muut aineosat ovat erilaisia.

tämä pitää ottaa huomioon monessa vahvemmassa lääkkeessä.

ehkä nyt buranan kuitenkin uskaltaa ottaa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja hheh:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ei tietääkseni.
Miks ei ois sama asia? eikö 400+400=800??
mulle on näin sanottu.. et ne lääkemäärät ei mene suoraan niin.
Mulle on myös lääkäri näin sanonut.
mä en enää edes muista mistä itse olen sen kuullut kun siitä on niin kauan, mut siinä luulossa olen elänyt ettei ne ole sama asia.
mullekin on näin sanottu :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
periaatteessa vaikuttavaa ainetta on sama määrä.
lääke kuten muuttuu toiseksi lääkkeeksi jos ottaa 2x400mg kuin 1x800mg.

perusteluja on monta. sanottakoon nyt ainakin se, minkä kaikki ymmärtää:

kahdessa 400 mg lääkkeessä on yhteensä enemmän pinta-alaa eli lääkkeen kuorta, joten kun tabletit alkaa hajota ruoansulatuselimistössä, vapautuu lääke erilailla (yleensä nopeammin) kun pinta-alaa on enemmän. jossain lääkkeissä voi tulla yliannostus, liian nopeasta lääkkeen imeytymsestä.
tämän takia lääkkeitä ei saa monestikaan ottaa kuuman nesteen kanssa, jauhaa jne.
ja ainoastaan ne lääkkeet joissa on puolitus"ura" saa puolittaa.


ja noin yksinkertaistaen voisi sanoa että joskus vahvemmassa samaa vaikuttavaa ainetta sisältävässä lääkkeessä myös muut aineosat ovat erilaisia.

tämä pitää ottaa huomioon monessa vahvemmassa lääkkeessä.

ehkä nyt buranan kuitenkin uskaltaa ottaa :D


MUTTA DEPOT-LÄÄKKEITÄ JA USEIMPIA KAPSELEITA OTTAESSA EI SAA LASKEA NOIN VAIN SUMMAMUTIKASSA ETTÄ 2X400MG=800. NIIDEN KOHDALLA PITÄÄ OTTAA VAIN YKSI 800MG LÄÄKE :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oisko vastaus niille joiden mielestä eri asia yks 800mg tai 2 400mg, se että 800mg saa depot tablettina eli pitkävaikutteisena. Ja se on eri asia kuin kaksi 400mg. Itselläni perussairauteen käytössä pitkävaikutteinen 800mg burana ja siitä lääkäri sanoi että ei kannata ottaa puolikasta normaalin 400mg:n tilalle esim päänsärkyyn koska ei auta niin nopeasti kuin tavallinen. Luulen että tässä vois olla selitys heille joiden mielestä eri asia. Muuten tavallinen 800 on sama kuin 2 kertaa 400.
Juuri näin. Useimmiten tuota Burana 800 mg käytetään depot tabletteina. Toisaalta se ei ole muutenkaan AIVAN sama asia. Varsinkaan silloin jos ajatellaan tablettien puolittamista esim. siten, että 800 mg puolitetaan ja ajatellaan puolikkaan olevan 400mg. Lääkeaine ei välttämättä ole jakautunut tasaisesti.

muoks. ja kuten Barberina näytti tuolla iakaisemmin sanoneenkin sekin vaikuttaa imeytymiseen, että lääke on kahdessa eri tabletissa eikä yhdessä.
 
mun sisko on kans sanonu mulle et ei oo niin,vaan että jos otat esim.puolikkaan 800 buranan niin se on silti sitä 800 mut vaikuttaa lyhyemmän aikaa,eli olis silti yhtä vahvaa. Korjatkaa joku jos puhun ihan palturia,en oo ite sitä sen enempää koskaa miettiny,et miten se nyt oikeesti on.
 
lh-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Lääkeaine ei välttämättä ole jakautunut tasaisesti.
Lääkkeen voi puolittaa, jos siinä on jakoura. Silloin lääkeaine on jakautunut tasaisesti. Mutta esim. entero- ja depot-tableteissahan näin ei ole.
 

Yhteistyössä