jos ostatte teinille alkoholia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
niin..

mä oon kysynyt tätä ennenkin, mut kukaan ei ole suostunut vastaamaan

miten päädytte/päädyitte niin tekemään? sanotteko 13v et sit ku haluat juoda niin tuu sanomaan ni mä ostan.
vai onko lapsi ottanut asian esille? onko teini jäänyt jo aiemmin kiinni juomisesta?

entäs kun teini jää poliisille kiinni alkoholista ja ottavat teihin yhteyttä, kerrotteko heti et joo, minä ostin?

entä ostatteko lapsien kavereillekkin juomia?

Mä en koskaan enkä missään tilanteessa ostaisi alaikäiselle alkoholia. Sen verran voisin myöntyä, että saisi kotona maistaa - siis todellakin vain maistaa - mun lasista vaikka siideriä, mutta ei muuten.

Ihan turha tulla sanomaan, että sit se hankkii viinansa muualta. Hankkikoon. Minä en sitä politiikkaa edistä, koska se on lainvastaista toimintaa.

Mä en vastaa varsinaiseen kysymykseen, mutta haluan kertoa tähän väliin, että kyllä perhe pärjää hyvinkin vaikkei teini sille juomiselle lupaa saa. Eikä siitä 18 v täytettyään tule yhtäkkiä räkäkännissä oksenteleva ressukka. Vaan eipä sitten se viina välttämättä maistu ollenkaan kun vanhemmillekaan ei maistu ja järkeä on tullut päähän.

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
Tyttären ollessa 15 v hän pyysi, että ostaisin hänelle tölkin oliko se nyt jotain lonkeroa tms. Aikani asiaa pohdittuani tulin siihen tulokseen, että joskus se alkoholia kuitenkin kokeilee, joten parempi sitten, jos tunnustelee aineen vaikutusta turvallisesti kotona.

Ostin ½ litran tölkin, jonka tytär sitten avasi ja josta joi ihan siinä mun seurassa.Siinä sitten puhuimme alkoholin käytöstä ja sen seurauksista. Kerroin samalla, että hänen pitäisi olla viinan kanssa erittäin varovainen, koska perintötekijät eivät ole parhaat mahdolliset (alkoholismia sekä mun että miehen suvussa).

Laitontahan toi mun toiminta varmaan oli, mutta luulen, että enemmän siitä kuitenkin oli hyötyä kuin haittaa: nuori sai tunnustella turvallisessa ympäristössä, miltä se alkoholi tuntuu, ja samalla tuli ihan asiallinen ja luottamuksesellinen keskustelu käydyksi aiheesta.

Että näin. Ei ole kaduttanut, ei tuo juurikaan viinasten kanssa läträä, vaikka onkin jo kohta täysikäinen.

(Aloittaja varmaan haki niitä vanhempia, jotka ostavat tyyliin mäyräkoiran teinilleen perjantain rientoihin, mutta sellaiseen en koskaan edes kuvitteisi ryhtyväni.)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24351765:
kiitos vastaajille, tai no..kirjoittaijille :D

ei taida tähänkään kukaan noihin kysymyksiin vastata, miksiköhän?

Ehkäpä ihmiset ei osta teineille alkoholia ja siksi ei vastauksia tule ! Miksi se on mielestäsi niin ihmeellistä ?

Aloin ostaa sen jälkeen kun nuorelta löytyi pullo väkevää, eikä ymmärtänyt paljonko se sisältää alkoholia. Sen jälkeen mietittiin yhdessä paljonko on turvallista juoda, sovittiin paljonko ostan ja mitä ja sovittiin, että mitään muuta ei saa juoda.

[QUOTE="vieras";24351777]Ehkäpä ihmiset ei osta teineille alkoholia ja siksi ei vastauksia tule ! Miksi se on mielestäsi niin ihmeellistä ?[/QUOTE]

ootko lueskellut täällä näitä teinien ryyppäys ketjuja? moni kertoo ostavansa/aikovansa ostaa nuorelleen alkoholia..en mäkään ennen uskonut et sellaisia on, mut luulinpa väärin..

Mulla oli yläasteella luokkatoveri (tyttö) jolle vanhemmat osti mielestään asiallisen määrän alkoholia. Eipä vaan nämä siiderit ym. riittäneet vaan tyttö vanhempiensa tietämättä osti joka kerta jotain reittiä myös väkeviä. Olipa hyväksytty känni eikä kunnosta tainnu tulla urputusta kun vanhemmat viinat osti - vanhemmilla vaan ei tainnu olla käsitystä paljonko 13-15v tyttärensä joi oikeasti!

Maanantai ja tiistai menikin koulussa näillä kännääjillä joko toisten toilailiuista juoruillessa tai omista mokista häpeillessä. Ke ja to oli jo seuraavan perjantain suunnittelut täysillä vauhdissa... Tais siinä jokunen tyttö menettää neitsyytensäkin kännipäissään jossain puskassa kenelle sattuu joka nyt vaan känniporukkaan kuului. Ja moni katu asiaa. Eikä muuten talvipakkasetkaan tätä porukkaa hillinneet, samalla tavalla siellä keskustassa pihalla kännättiin. Turvallista?

aikoinaan eräs luokkakaverini sai juoda niin paljon kun halusi,veti ekat kännit kotona.Vanhemmat videoivat koko illan ja aamun oksentelut myös.Koskaan en nähnyt tuota kaveria humalassa kylillä :)

en osta omalle ankä muisden alaikäiselle lapsella alkoholia. En halua näyttää lapselle esimerkkiä että lakia voi rikkoa jos ei jää siitä kiinni. Se on laitonta ja sillä siisti

[QUOTE="juuli";24351792]no kun kukaan täällä ei ole ostanut lapselleen alkoholia.[/QUOTE]

Aivan varmasti on. Menehän viikonloppuna katsomaan illalla nuorten käytöstä niin aivan varmasti MYÖS vanhemmat ostaa. Jostainhan se on saatu eikä vain pelkästään kaverin kaverilta. Ja palstamammoistahan on ihan ok antaa se juomisen esimerkki jo kotona. Että alkoholi on ok ja se kuuluu arkielämään.

Vanhemmuus hukassa, jos pitää viinakset ostaa alaikäsille. Ihmeellistä toi " Juo ne kuitenkin...". " Käyttää ne huumeita kuitenkin..." " Harrastaa ne seksiä kuitenkin ... "
Ihmellistä nuorison aliarvioimista.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu

Yhteistyössä