jos ostan tavaraa halvalla ja myyn kalliimmalla huutonetissä, tarteeko mun olla yhteydessä verottajaan? yksityishlönä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
Ajattelin myydä eteenpäin tavaraa jonka ostan 2e ja myyn 5e. Kuukaudessa tekisin maksimissaan 100e (jos joku nyt edes ostaa mitään :) ). Tartteeko mun hankkia joku lupa?

[QUOTE="minna";27782666]Ajattelin myydä eteenpäin tavaraa jonka ostan 2e ja myyn 5e. Kuukaudessa tekisin maksimissaan 100e (jos joku nyt edes ostaa mitään :) ). Tartteeko mun hankkia joku lupa?[/QUOTE]

Elinkeinolupa pitää hakea.

Oman tai perheen käytössä ollutta tavanomaista koti-irtaimistoa saa myydä verovapaasti niin, että luovutusvoittoa syntyy enintään 5000e verovuotta kohden (Tuloverolaki 48.1 § 2 kohta).

Jos ostat jotain kirppikseltä, voit aina väittää, että kyseessä on koti-irtain, mutta jos myyt jotain uutta, en tiedä.

Löysin tämmösen:

"Uusien tuotteiden myyminen on liiketoimintaa. Käytettyjä, oman tai perheen käytössä olleita, tavaroita saa myydä verottomasti 5000 euroon asti vuodessa. Jos ostat ja myyt saman tien tavaroita, periaatteessa joudut maksamaan verot kaikista (käytännössä mahdotonta valvoa), myös alle 5000e jäävistä tuotoista.

Mutta tosiaan tässä on se pieni ongelma verotuksen kannalta, ettei todisteita ole helppo löytää. Jos vaikka ostat oman kokoisia vaatteita ja myyt ne saman tien eteenpäin, kukaan ei voi todistaa, ettei ne olisi sinun. Joillakin vaatteet vaan jää käyttämättä, ei olekaan oikean kokoisia tai hyviä päällä."

Jos laitan myynti-ilmoitukseen esimerkiksi tälläisen virkkeen: "koska tuote ei sopinut minulle, myyn sen uutena eteenpäin." tai jotain vastaavaa niin kierränkö tuon kohdan?

[QUOTE="aapee";27782847]Jos laitan myynti-ilmoitukseen esimerkiksi tälläisen virkkeen: "koska tuote ei sopinut minulle, myyn sen uutena eteenpäin." tai jotain vastaavaa niin kierränkö tuon kohdan?[/QUOTE]
No et tietysti laita sellaisia :D. Jos myyt, niin myyt sekaisin omia, uusia ja huutonetistä ostettuja.

Siis jos kasoittain alkaa myymään uutta tavaraa, niin on vaara, että joku katesllinen ilmottaa verottajalle. Mutta jos myy tuotteen pari käytettyjen lomassa, kukaan tuskin kinnittää huomiota. Ja mua ainakin pännii nuo ihme selitykset (ja vielä enemmän jos joku erikseen PYYTÄÄ sitä selitystä) miksi joku myy jotain... Sinä / hän myy tuotteen x ja sillä selvä. Mitä v...n väliä sillä on miksi joku tuote on myynnissä? Ei jaksa ymmärtää... Jonkun elukan ymmärrän, että voidaan kertoa, sttä se etsii uutta kotia esim. muuton, eron, käytösongelmien tmv takia, jotka saattaa olla oleellisia tietoja, mut jonkun rätin tai kipon kohdalla en.

Yhteistyössä