Jos on paljon ulosotossa, niin lähteekö merkintä ikinä pois jos niitä ei maksa? Siis esim 20v päästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiks sun kandeis hakeutua velkaneuvontaan?

"Ihmettelen mitä porukkaa se on joka ottaa velkaa eikä maksa sitä takaisin, mutta mielellään kyllä ottaa uutta velkaa. "

Se on sitä yhteiskunnan pohjasakkaa... ja sitähän nykyään riittää! Nykyään nuoret aikuiset ottaa herkästi isompia talolainoja kun on oikeasti vara maksaa. Sitten aletaan tilaamaan netistä vaatteet ja kaikki, nehän luonnollisestikkin jätetään maksamatta. Ihmettelen sitäkin kun monet oikeasti huonotuloiset ostaa kalliita merkkivaatteita lapsilleen, hyvä että on vara ostaa ruokaa. Mutta kalliit merkkivaatteet pitää olla erityisesti lapsille. Kai se jollakin on tapa näyttää että on hyvä vanhempi lapsilleen ku lapsilla on kalliit vaatteet? ymmärrän kyllä senki pointin että merkkivaatteet kestää paremmin, mutta oikeasti köyhällä ei ole semmosia vara hankkia vaan on ostettava kirppikseltä ja jotain H&M:n halvimpia rytkyjä mitä löytyy.

Vaikka niinkin sitten. Ei ole mikään nuorten aikuisten ongelma, eläkeläisillä paljon maksuongelmia. Enkä ihmettele kun lääkkeet ja asuminen niin kalliita.
Miten kehtaisit sanoa 7 päivää viikossa koko vuoden työtä tehneelle yrittäjälle jonka yritys meni konkkaan, että hän on pohjasakkaa?
Itse otin pikavippejä että sain vuokran ja ruuan maksettua, en tosiaankaan merkki- tai muihin vaatteisin. Maksoin myös kaikki takaisin pienestä palkastani, ikävä kyllä osan ulosoton kautta.

Esim mulla ne velat meni pois ulosotosta ja takaisin, ne hyppi lindorffin tms ja ulosoton väliä. Esim kela otti ne pois ulosotosta ja laittoi heille sen taas 7 vuoden jälkeen vireillä, joten EI todellakaan mun velat olisi 15 vuodessa lähtenyt mihinkään, kun ne ei siellä ulosotossa pysynyt kuin n. 2 vuotta kerrallaan.

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat "enkä mä olisi saanut mun velkoja 15 vuodella vanhenemaan" Vanheneminen ei tarkoita sitä että itse yritetään venyttää ulosottoa sinne 15 vuoteen. Sinä maksoit velat pois jo ennen lopullista vanhenemista joten eihän sinun veloillasi ollut tekemistä lopullisen vanhenemisen kanssa.

Lopullinen vanheneminen tarkoittaa sitä velkaa mikä on ulosotosta huolimatta jäänyt maksamatta kun 15v oikeuden päätöksestä tulee täyteen. Se jää velkojan tappioksi

"koska joka 2-3 vuosi velkojat ne uusi ja velan vanhenemisen "eräpäivä" siirtyi" tuo päättyy siihen lopulliseen 15 vanhenemiseen.

Tuossa on siis kaksi vanhenemista yhä aikaa: Viiden vuoden yleinen vanhenemisaika, jonka voi uusia, mutta ei yli sen lopullisen 15 vanhenemisen.

Olisiko Takuu-säätiön teksti helpompaa:

Velkojen vanhentuminen - Takuu-Säätiö

Mistä oikeuden päätöksestä sä kokoajan puhut? Jos ei sellaista päätöstä ole tehty niin velathan eivät ikinä vanhene.

[QUOTE="jen";30016759]Esim mulla ne velat meni pois ulosotosta ja takaisin, ne hyppi lindorffin tms ja ulosoton väliä. Esim kela otti ne pois ulosotosta ja laittoi heille sen taas 7 vuoden jälkeen vireillä, joten EI todellakaan mun velat olisi 15 vuodessa lähtenyt mihinkään, kun ne ei siellä ulosotossa pysynyt kuin n. 2 vuotta kerrallaan.[/QUOTE]

Mutta tuo hyppiminen olisi loppunut kokonaan silloin kun velka vanhenee lopullisesti, eli 15v oikeuden päätöksestä. Hyppiminen UO:n ja perintätoimiston välillä ei vaikuta lopulliseen vanhenemiseen mitenkään.

Nykyään ei saa esim. joitakin vakuutuksia mikäli on luottohäiriömerkintä. Kotivakuutus vaaditaan että saa vuokrattua asunnon. No hankala tilanne kun ei saa sitä kotivakuutusta kun ei oo luottotiedot kunnossa. No sitten ei saa asuntoa kun ei oo sitä kotivakuutusta..:( Oravanpyörä on valmis. Minä tein sen virheen että sain ihanan vuokra-asunnon ja kirjotettiin vuokrasopimus ja irtisanoin entisen asuntoni. No sitten soitin vakuutusyhtiöön että tarviin uuteen asuntooni kotivakuutuksen. Eivät myöntäneet kun tarkastivat luottotiedot. Omituista oli kun vuokraisäntä vaati että luottotietojen tulee olla kunnossa ja silti sain asunnon vaikka kerroin tilanteestani. Kaikki kaatuu kai siihen kun en sitä kotivakuutusta saa..:( Kaikki muu olis ollu kunnossa vuokravakuutta myöten. Ei muuta kun pahvilaatikkon asumaan sitten.:( Ei tää voi olla todellista enää..:( Odotan jotain Joulun ihmettä tapahtuvaks että kaikki järjestyis vielä..:( Noista velkojen vanhenemisista sen verran että joskus todetaan luottotiedoton "varattomaksi". Eli se saatava menee mappiin eikä sitä enää yritetä periä. Olen joskus ollut ulosottotoimistossa apulaisena ja nähnyt ton touhun läheltä. Sitä en muista pitääkö henkilön ite hakea ittensä varattomaks. Siitä saa jonku varattomuustodistuksen sitten. Tottakai jonkun aikaa velkaa yritetään periä velalliselta mut ei loppuelämää sentään.