JOS on oikeasti TIUKKA rahatilanne...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
...ILMAN, että sen on ITSE sen sellaiseksi ryssinyt toimillaan, niin täällä Suomessa sossu kyllä jeesaa teitä, aivan varmasti. Tai seurakunta. Täällä ei ketään joudu nälkää kärsimään, JOS on itse siihen asiaan syytön.

Mun mielestä vaan on typerää aina ruinata, että ei ole rahaa siihen ja tähän ja tohon ja sossu ei auta... Jos se sossu ei auta, niin niillä on siihen silloin 100% varmuudella syynsä. Ja silloin nämä, jotka jäävät ilman sitä avustusta/tukea, voivat vain katsoa peiliin.

Kyllä se on hyvin pitkälti kiinni siitä oman taloudellisen tilanteen hallitsemisesta, että tippuuko avustusta muualta vai ei. Väittäkää toki vastaan, jos koette, että olette jääneet ilman sossun tukia ja avustuksia aiheettomasti...

Korpeaa, kun sitten niille, jotka saavat jotain, ollaan niin perkeleen kateellisia ja katkeria, että voi herranen aika sentään :o :o

Jos ei tuhlaa turhuuksiin (!!!) ja on elämäntilanteensa takia vähävarainen, niin on taatusti oikeutettu toimeentulotukeen. Jos taasen asuu tarpeettoman suuressa asunnossa ja vetää röökiä tai kaljaa tai kasapäin herkkuja ja ostelee vaatteita tämän tästä jnejnejne, niin silloin on oikeasti mun mielestä turha vinkua, ellei sitä rahaa sitten satu olemaan...

Olen kyllä samaa mieltä,tuntuu ettei ihmisille enää riitä mikään eikä voida elää oman rahatilanteen mukaan vaan kaikilla pitäisi olla kaikkea.Olen itse ollut joskus erittäin vähävarainen ja aina oli ruokaa ja perus siistit vaatteet kaikilla,ja lahjoja annettiin sen mukaan mihin rahat riitti,eikä todellakaan turhuuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja NIPSU:
Olen kyllä samaa mieltä,tuntuu ettei ihmisille enää riitä mikään eikä voida elää oman rahatilanteen mukaan vaan kaikilla pitäisi olla kaikkea.Olen itse ollut joskus erittäin vähävarainen ja aina oli ruokaa ja perus siistit vaatteet kaikilla,ja lahjoja annettiin sen mukaan mihin rahat riitti,eikä todellakaan turhuuksiin.

No juurikin näin. Ja mä en missään nimessä tarkoita mitään akuutteja hätätilanteita, esim. jonkun perheenjäsenen sairastumista ja sen tuomia yhtäkkisiä kuluja, mutta niihin siis ihan takuulla saa myös sitä avustusta, jos laskelmien mukaan niihin ei hakijalla itsellä ole varaa.

Fakta on se, että laskelmat tehdään SAMALLA TAVALLA jokaisen hakijan kohdalla, joten jos se oma varallisuustilanne EI tukiin oikeuta, niin silloin voi vaan tarkastella sitä omaa rahankäyttöänsä.

Noni, oon ihan samaa mieltä. Meillä on tiukkaa, ja saamme sossusta apua, siis rahaa. Ihmettelen sellaisten vikinöitä, jotka marisee että "he ei vaan sieltä mitään saa, vaikka kuinka köyhiä ollankin". Kun ei se niin voi olla, kyllä siellä ihan oikein lasketaan tulot ja hyväksytyt menot, ei naamavärkki siellä mitään meinaa.

Kyllähän varmasti 99% persaukinaisuudesta johtuu ihan vaan omista toimista tai toimimattomuudesta. Tai hyväuskoisuudesta. Eli kyllä itseään saa syyttää useimmiten. Eri asia jos joku varasti kaikki rahat mutta kaipa siihenkin on yhteiskunnalta antaa apua?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
lainan lyhennyksiä ei oteta laskelmissa huomioon, kyse on opintolainasta.. ja alalle jolla piti olla töitä olen valmistunut.. mitäpä siitä

Sulla on siis niin valtavasti sitä opintolainaako, että et tule nykyisellä palkallasi sitten toimeen...?

Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Noni, oon ihan samaa mieltä. Meillä on tiukkaa, ja saamme sossusta apua, siis rahaa. Ihmettelen sellaisten vikinöitä, jotka marisee että "he ei vaan sieltä mitään saa, vaikka kuinka köyhiä ollankin". Kun ei se niin voi olla, kyllä siellä ihan oikein lasketaan tulot ja hyväksytyt menot, ei naamavärkki siellä mitään meinaa.

Siis just näin. Ja mua korpeaa, että jos itse ittensä järjestää persaukiseksi ja kusiseen tilanteeseen, niin sitten ollaan kateellisia ja vollotetaan, kun "sossu ei maksakaan" :|

Suurin syy on siinä, että ihmiset haluavat taistella liian pitkään velkojensa kanssa eivätkä päästä niitä takaajille. Esimerkiksi eräs yritystoiminnallaan aiemmin työllistynyt mutta laman kaataessa yrityksen jäi hirveästi velkaa.

minusta turhan monet ihmiset luottaa liian paljon siihen, että joku muu huolehtii asiat parhain päin, jos itse on onnistunut sotkemaan ne tai elää elämää johon ei oikeasti ole varaa. Itse pitäisi pyrkiä elämästään huolehtimaan niillä tuloilla ja teoilla jotka kenelläkin itsellään käsissä on. Jos naapuri ajaa bemarilla ja käy kolmesti vuodessa etelän matkoilla, niin ei se tarkoita että jokaisella siihen pitäisi olla oikeus ja joku muu maksaa, jos ei itsellä varaa ole.
Minun mielestäni jo peruskoulun yläasteella pitäisi olla taloustaidon oppikurssit joissa suunniteltaisiin ja laskettaisiin, väännettäisiin jonkunmallin budjettia, mietittäisiin miten milläkin summalla elämässä pärjää.
ei joulupöydässä tarvitse olla kalleinta punaviiniä ja lapsille uusinta pelikonsolia lahjaksi eikä äidin tarvitse parfyymia joka joulu lahjaksi saada. Elämän onni tulee ihan muista asioista oikeasti ja yksi niistä on elämän hyväksyminen elämänä ja oman itsensä hyväksyminen, mutta parempaan pyrkiminen tarvittaessa omin avuin.
toki rahat voi olla tilapäisesti vähissä ja silloin apu voi olla paikallaan mutta ei niin että sitä apua automaattisesti aina odotettaisiin.

Hei,PuuhakasNaimaSiviä,mä oon ihan samaa täällä kelannut...siis olin aivan järkyttynyt kun toiset puhuu,että roskiksista hakee ruokaansa!! :o

En voi käsittää etteikö muualta sais?
Siis nykySuomessa syödään roskiksesta ja ihmiset joilla ainakin netti tuntuu olevan...
Ei tajua.

Samalla linjalla ap:n kanssa. Ja sulle opintolaina-varaton opintolainasta voi maksaa pelkät korot jos on työtön tai vaikeassa tilanteessa, se on ihan soviteltavissa.
Muutenki ne jotka ruikuttaa ettei sossu auta kun on köyhä opiskelija joka joutuu elämään pelkällä opintotuella. Silloin jos ei selviä ni pitää ottaa sitä lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
lainan lyhennyksiä ei oteta laskelmissa huomioon, kyse on opintolainasta.. ja alalle jolla piti olla töitä olen valmistunut.. mitäpä siitä

Sulla on siis niin valtavasti sitä opintolainaako, että et tule nykyisellä palkallasi sitten toimeen...?

Itse valmistuin maisteriksi mutta en ole saanut töitä. Opintolainaa on yli 30 000 euroa.

Siis just näin. Ja mua korpeaa, että jos itse ittensä järjestää persaukiseksi ja kusiseen tilanteeseen, niin sitten ollaan kateellisia ja vollotetaan, kun "sossu ei maksakaan" :|

No, meillekin kyl jotkut sanoo, et miks ootte lapsii niin paljon tehneet, ku ei rahat riitä ilman sossun apua.
Pitäiskö vastata, että "vaikka köyhiä olemmekin, puutteessa emme elä!" :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minusta turhan monet ihmiset luottaa liian paljon siihen, että joku muu huolehtii asiat parhain päin, jos itse on onnistunut sotkemaan ne tai elää elämää johon ei oikeasti ole varaa. Itse pitäisi pyrkiä elämästään huolehtimaan niillä tuloilla ja teoilla jotka kenelläkin itsellään käsissä on. Jos naapuri ajaa bemarilla ja käy kolmesti vuodessa etelän matkoilla, niin ei se tarkoita että jokaisella siihen pitäisi olla oikeus ja joku muu maksaa, jos ei itsellä varaa ole.
Minun mielestäni jo peruskoulun yläasteella pitäisi olla taloustaidon oppikurssit joissa suunniteltaisiin ja laskettaisiin, väännettäisiin jonkunmallin budjettia, mietittäisiin miten milläkin summalla elämässä pärjää.
ei joulupöydässä tarvitse olla kalleinta punaviiniä ja lapsille uusinta pelikonsolia lahjaksi eikä äidin tarvitse parfyymia joka joulu lahjaksi saada. Elämän onni tulee ihan muista asioista oikeasti ja yksi niistä on elämän hyväksyminen elämänä ja oman itsensä hyväksyminen, mutta parempaan pyrkiminen tarvittaessa omin avuin.
toki rahat voi olla tilapäisesti vähissä ja silloin apu voi olla paikallaan mutta ei niin että sitä apua automaattisesti aina odotettaisiin.

Siis kerrankin mä olen sun kanssasi aivan täysin samaa mieltä. Ja hyvin kiteytetty juuri toi, että jos naapurilla onkin se BMW ja muut, niin... niin.

silloin kun lapseni sairasti, ei kaikki lääkkeet kuuluneet kelakorvauksen piiriin ja niihin meni paljon rahaa. Sairaudesta tuli myös paljon muita ylimääräisiä kuluja. Sossu ei auttanut yhtään. Joten elin itse syömällä pelkkää puuroa koska se oli halpaa.

Joo, en kuollut nälkään :whistle:
Myöhemmin kuulin että vammaispalvelulain mukaan ne olisi sossun kuulunut korvata, sillon sossussa väittivät että ei kuulu koska kyseessä ei ole vamma vaan sairaus.

Mulla meni 22 vuotta sitten noin 6 kk ennenkuin sain kaikki raha-asiat avokkini kuoleman jälkeen järjestymään siten, että minimiäitiyspäivärahalla pärjäsin. Ei ne laskut kadonneet sinä aamuna, kun avokki kuoli. Mutta ei ne laskut sossullekaan kelvanneet. Siihen maailman aikaan myös sanottiin, että mene terve ihminen töihin. Ei äitiysloma ole mikään velvollisuus. Hommaa lastenhoitaja ja mene töihin. Musta on ihan vaan hyvä - ja makselen tuota ajatellen ihan mielelläni verojakin, vaikka niistä aika ajoin purputankin - jotta tänä päivänä yhdenkään äidin ei tarvitse laittaa kuukauden ikäistään jollekin täysin tuntemattomalle, tupakkaa polttavalle ja kaljaa aikansa kuluksi kiskovalle ihmiselle hoitoon.

Niin ja pyysinhän mä sossusta apua toisenkin kerran. Likka oli 1 v 10 kk, kun hoitovapaa loppui, Oli palattava töihin. Olin kotihoidontuella, lapsilisällä ja satunnaisilla keikkatöillä sairaanhoitajana elättänyt itseni ja likan. Onneksi oli isovanhemmat, jotkas otti tavittaessa likkaa hoitoon, kun mä menin yöksi töihin. Mutta kyselin siis sossusta polkupyörään istuinta ja likalle kypärää. Kuulemma täysin tarpeettomia, mutta olivat valmiita maksamaan likan sairaalakulut, jos se ykskätinen alle 2 v siitä pyörän tarakalta päälleen tipahtaa asfalttiin.

Maailma on muuttunut ja tänään ei ole varmastikaan yhtä helppoa olla äiti lapselleen kuin ennen. Kannatan ehdottomasti työn tekemistä, omien työllisyysmahdollisuuksiensa parantamista ja yrittämistä. Niillä mä itsekin sain kasvatettua itselleni vähän vehreämmän oksan. Mutta en kannata sitä sen kustannuksella, että joku jää jalkoihin. Joko vanhempiensa masennuksen vuoksi - ja kaikilla masentuneilla ei tänä päivänäkään ole vielä diagmosia -, väsymyksen, alistuneisuuden tai muunkaan sellaisen syyn takia. Enkä kannata myöskään sitä, että lapsiin laitetaan joku "köyhän leima". Harkinnanvarainen toimeentulotuki on hyvä juttu ja esim täällä Vantaalla sitä on käytetty vähemmän kuin mitä kaupunki siihen budjetoi.

Niin kyllä silloin kun meillä oli tiukkaa saatiin ainakin jotain ruoka apua,kassissa saattoi olla kaurahiutaleita,makaroonia,näkkileipää ja jotain muuta,ei se hääviä ruokaa ollut mutta einälkää ole tarvinnut nähdä.

Meiltä muuten Kela eväsi erään korvauksen vaikka korkein valitusaste antoi lausunnon että Kela on perusteettomasti sen korvauksen meiltä evännyt.
Ei jaksettu enää tapella asiasta koska oltas jouduttu palkkaamaan asianajaja ja viemään käräjille asia.
Tiukkaa oli mut siitä selvittiin. Tiukkaa on edelleen mut laskut on maksettu ja ruokaa löytyy

No, meillekin kyl jotkut sanoo, et miks ootte lapsii niin paljon tehneet, ku ei rahat riitä ilman sossun apua.
Pitäiskö vastata, että "vaikka köyhiä olemmekin, puutteessa emme elä!" :) :)

Tuon olemme kuulleet mekin. Varsinkin kun vielä opiskelin yhtäaikaa lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Meiltä muuten Kela eväsi erään korvauksen vaikka korkein valitusaste antoi lausunnon että Kela on perusteettomasti sen korvauksen meiltä evännyt.
Ei jaksettu enää tapella asiasta koska oltas jouduttu palkkaamaan asianajaja ja viemään käräjille asia.
Tiukkaa oli mut siitä selvittiin. Tiukkaa on edelleen mut laskut on maksettu ja ruokaa löytyy

Mulle kävi samalla tavalla. kelan lääkärit kumosivat päätöksen jonka mukaan en ollut työkykyinen ja tipahdin toimeentulotuelle jota sossu laski alemmaksi sillä perusteella että en ollut työhaluinen.

Tiukille meni, todellakin. Jos työhön meno olisi onnistunut niin niillä rahoilla en olisi kituuttanut sekuntiakaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle kävi samalla tavalla. kelan lääkärit kumosivat päätöksen jonka mukaan en ollut työkykyinen ja tipahdin toimeentulotuelle jota sossu laski alemmaksi sillä perusteella että en ollut työhaluinen.

Tiukille meni, todellakin. Jos työhön meno olisi onnistunut niin niillä rahoilla en olisi kituuttanut sekuntiakaan :/

Joskus asiat ei ole itsestä riippuvaisia. Sillon kävin ekan kerran soskussa ja en enää koskaan mene. Sossu oli sitä mieltä et me saadaan edelleen se korvaus vaikka oli mustaa valkealla ettei saada joten ei saatu sossustakaan mitään. yritin että oltas edes vähän saatu lainaksi mutta ei. Samaan aikaan joku äijä veteli viimeset huikat kossupullosta sossun ulko-ovella ja kehuskeli myöhemmin miten oli taas saanu ostoluvan kauppaan. Kuulema ostaa ruokaa jonka myy eteenpäin ja ostaa nillä rahoilla viinaa. Siinä vaiheessa pääsi itku ihan oikeesti

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joskus asiat ei ole itsestä riippuvaisia. Sillon kävin ekan kerran soskussa ja en enää koskaan mene. Sossu oli sitä mieltä et me saadaan edelleen se korvaus vaikka oli mustaa valkealla ettei saada joten ei saatu sossustakaan mitään. yritin että oltas edes vähän saatu lainaksi mutta ei. Samaan aikaan joku äijä veteli viimeset huikat kossupullosta sossun ulko-ovella ja kehuskeli myöhemmin miten oli taas saanu ostoluvan kauppaan. Kuulema ostaa ruokaa jonka myy eteenpäin ja ostaa nillä rahoilla viinaa. Siinä vaiheessa pääsi itku ihan oikeesti

Olisin varmaan motaissut sitä miestä ja heittänyt sen pullon maahan.

hei sinä vähävarainen opintolainan makselija... Tiesithän, että jos olet työtön tai muuten vähävarainen (kelan sivuilta löydät tulorajat) olet oikeutettu valtion maksamaan opintolainan korkoavustukseen, eli kela maksaa opintolainasi korot ilman takaisinmaksu- velvoitetta! Ja jos muista opintolainan maksuista pankki kyllä ottaa elämäntilanteesi huomioon ja saat ne järjestettyä!