jos on masentunut, voiko kuvitella että on kipua jossain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
luulen että olen masentunut. minulla on kipua esim hampaissa mutta syytä ei löydetä. kipu usein lakkaa jos muuta ajateltavaa mutta kun olen taas yksin ja rupeen miettimään että apua jos kipu taas alkaa alkaa särkemään. voiko masentununeella siis olla kuviteltua kipua?

kyllä, helpostikin. Puretko hampaita yhteen? Jos mua stressaa, niin puren lujaa hampaita, ja sit onkin kohta jo niskakin jumissa. Esim iltaisin nukkumaan käydessä pitää ihan tietoisesti rentoutua ettei koko yötä purisi.,

Kyllä voi olla. Mun lääkäri oli sitä mieltä vuosikaudet kun mulla aina sattu johonkin paikkaan, yleensä just hampaisiin tai leukaluuhun ja sitten sormien ja varpaiden niveliin. Se oli sitäkin mieltä että kun mun jalat puutu 2 viikoks se johtuis masennuksesta, vaikka mulla ei silloin ollut muita oireita, joidenkin mielestä ne kivut voi siis olla ainoakin oire, mutta mun mielestä ne pitäis kyllä kadota sitten kun masennuksesta toipuu. Mulla osa kivuista ja tuo jalkajuttu johtuikin sitten ms-taudista. Joten jos ei mitään löydy niin hoidata masennuksesi, ja jos sitten vielä särkee niin saat kynsinhampain vaatia muita tutkimuksia.

Mulla oli vatsaongelmia. Oksensin jatkuvasti, etenkin aamuisin, kun vähänkin yritin jotain syödä. Vatsa tähystettiinkin, mutta mitään ei löytynyt. Kun ahdistus helpotti, ruokakin pysyi taas sisällä.

Masennus/ahdistus ym. voi aiheuttaa kipuja ja muita vaivoja. Ne eivät ole kuviteltuja, vaan todellisia. Eli kyse ei ole kuvittelusta, vaan ihan todellisista kokemuksista - niiden alkuperä ei vain ole fyysinen.

Yksi tapa selvittää kipujen alkuperää voisi olla hoitaa sitä masennusta tai ahdistusta. Tsemppiä!

telkkarissahan pyörii nyt se mainos nettisivusta masennussattuu.fi. Itse vaikeasti masentuneena kävin mielenkiinnosta lukemassa mitä kertovat, ja ihan totta on. Samat välittäjäaineet aivoissa joiden määrän lasku aiheuttaa masennusta, säätelevät joiltain osin myös kipua ja mielihyvää. Masentuneella näiden välittäjäaineiden pitoisuudet vähenevät, joka aiheuttaa matalemman kipukynnyksen.

Eivät siis luo kipuja tyhjästä, mutta kivun tuntemukset saattavat tulla helpommin kuin ei-masentuneella.

Viisi vuotta eriasteista masennusta sairastaneena allekirjoitan tuon täysin - itsellä ainakin koko ajan jotain kremppaa vaikka testeistä ja kokeista ei mitään huomattavaa löydykään. Oon vaan kuvitellut että mulla on jotenkin erityisen huono vastustuskyky...

Yhteistyössä