Jos on laittanut rahastoon rahaa niin saako ne rahat ottaa sieltä koska tahansa pois?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Sammossa ainakin saa ottaa silloin kun itse haluaa ottaa rahat sieltä rahastosta pois. Siitä menee joku pieni summa päältä pois, mut seuraavana päivänä on mulla ainakin rahat näkyny tilillä kun olen rahastostani niitä nostanut

vieras
No se nyt riippuu pankin kanssa tehdystä sopimuksesta (jos olet sortunut pankkien kauppaamiin rahastoihin). Tavallisesta rahastosta voit irrottautua myymällä osuutesi päivän hintaan. Myyntivoitto on verotettavaa tuloa.

Riippuu vähän rahaston ehdoista, mutta yleisesti ottaen voit myydä rahasto-osuutesi milloin vain haluat. Kannattaa kuitenkin miettiä onko juuri nyt se hyvä aika, varsinkin jos myynti aiheuttaa kuluja tai rahaston merkkaaminen on aiheuttanut kuluja. Nämä ovat ovat rahastokohtaisia asioita.

Tavallisesta rahastosta saa helposti ja päivä hintaan. Eri asia sitten on, kannattaako juuri nyt, kun kurssit ovat historiallisen alhaalla.

Eläkerahastot on sitten eri asia. Niistä saa rahat ulos yleensä vain työttömyyden, sairauden tai eron takia.

Rahastoista lisää selkokielisesti Pörssisäätiön sivuilla: http://www.porssisaatio.fi/artikkelit/sijoitusrahasto-opas

Yhteistyössä