Jos on kohonnut lämpö

Heips, sori kun täytyy olla tässä vähän pahanilman lintuna, mutta valitettavasti kohonnut lämpö ei kerro myöskään ovulaatiosta. Myös ovuloimattomilla naisilla lämpö on usein koholla kierron lopussa, sillä jostain follista on muodostunut keltarauhaskysta ilman ovista.

Eli jos ei vuoden sisällä tule raskaaksi tai jos kierto heittelee, kantsii käydä kuitenkin gynellä varmistamassa tuo ovulointi, koska siihen on sitten omat lääkkeensä.

Itse mittailin puoli vuotta lämpöjä ja kuvittelin ovuloivani, koska lämmöt nousivat säännöllisesti kierron kaksi vipaa viikkoa,mutta en kuitenkaan ovuloi, vaan ilmeisesti mulla on vain noita keltarauhaskystia.

Mutta jos on normaali alle 35 päivän kierto ja lämmöt kohoaa kierron lopussa, niin kyllä se yleensä on tosiaan merkki oviksesta.

+++++ :whistle:
 
Mikähän mulla viime kierrossa lämpöjä nosti, kun ne nousi sen puoli astetta ja sit viikko oletetusta oviksesta lääkäri ei ultralla löytäny keltarauhasta. Ja sen ois pitäny sielä olla, kun kerran lämmöt nousi, ja clomifen oli käytössä samalla annoksella jolla ennenki on ovis saatu aikaan...
 
orion: mun käsittääkseni keltarauhaskysta ei ole samanlainen kuin keltarauhanen, eli a) osasiko lekuri etsiä myös kystaa? b) näkyykö sitä ultrassa lainkaan?

Kuinka pian sen ultran jälkeen alko kuukautiset? Nimittäin keltarauhanenhan surkastuu jo muutama päivä ennen kuukautisia, eli olisko se voinut olla jo surkastunut siinä vaiheessa? Nimittäin lämmöthän pysyy koholla muutamia päiviä vaikka keltarauhanen olisi jo surkastunutkin.
 
no tuo ol kyl ihan uutta et lämmön nousu ei kerrokaan oviksesta! Tosin, valtaosalla kyl taitaa kertoa ovulaatiosta ja jos muutoin kaikki ok niin siihen uskon kyl itselläni aina.. Kun eikös kipujakin ole jos kystia on ja ne puhkeaa? Mutta niin, ainakaan raskaudesta se ei merkki välttämättä ole se lämmönnousu vaikka välillä on sitäkin :)
 
miracle : ei keltarauhaskystasta ole välttämättä mitään muita oireita kuin normaalit keltarauhashormonin tuottamat oireet: pms, kohonnut lämpö jne. Siis ei sen kummempia kipuja kuin esim. PCO:ssa muutenkin.

Siis se ei ole mikään puhjennut kysta, keltarauhaskysta syntyy samalla tavalla kuin keltarauhanen, paitsi että ikään kuin hyppää tuon oviksen yli. Siis kaikki follithan ovat itse asiassa kystia, ja kysta on eri asia kuin kystan puhkeaminen, johon usein liittyy kovaa kipua.

Jos kierto on säännöllinen, niin kyllä se kohonnut lämpö yleensä kertoo oviksesta, mutta jos kierto heittelee, voi siellä taustalla olla tosiaan muita syitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
orion: mun käsittääkseni keltarauhaskysta ei ole samanlainen kuin keltarauhanen, eli a) osasiko lekuri etsiä myös kystaa? b) näkyykö sitä ultrassa lainkaan?

Kuinka pian sen ultran jälkeen alko kuukautiset? Nimittäin keltarauhanenhan surkastuu jo muutama päivä ennen kuukautisia, eli olisko se voinut olla jo surkastunut siinä vaiheessa? Nimittäin lämmöthän pysyy koholla muutamia päiviä vaikka keltarauhanen olisi jo surkastunutkin.
Se oli torstai kun ultrattiin, ja seuraavan viikon perjantai-iltana alkoi menkat. Eli reilu viikko.

 
Meinailin ite tolla lämmön kohoamisella et josko se tarkottais et oon raskaana kun jostain oon sellastakin kuullu. Tiiän ettei se välttämättä oo niin, mutta kokemuksia? Mulla on nyt lämmöt selvästi ylhäällä ja tänään kp 27/30-34...
 
juu tottakai se on normaalia et lämpö on koholla jos on ovuloinu mut raskautumista en siittä hirmusti päättelis, jos muitaki oireita on ni sit voi enempi miettii et oisko vai eikö. Ja tee testi ni sillä selviää ainakin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Heips, sori kun täytyy olla tässä vähän pahanilman lintuna, mutta valitettavasti kohonnut lämpö ei kerro myöskään ovulaatiosta. Myös ovuloimattomilla naisilla lämpö on usein koholla kierron lopussa, sillä jostain follista on muodostunut keltarauhaskysta ilman ovista.

Eli jos ei vuoden sisällä tule raskaaksi tai jos kierto heittelee, kantsii käydä kuitenkin gynellä varmistamassa tuo ovulointi, koska siihen on sitten omat lääkkeensä.

.Itse mittailin puoli vuotta lämpöjä ja kuvittelin ovuloivani, koska lämmöt nousivat säännöllisesti kierron kaksi vipaa viikkoa,mutta en kuitenkaan ovuloi, vaan ilmeisesti mulla on vain noita keltarauhaskystia

Mutta jos on normaali alle 35 päivän kierto ja lämmöt kohoaa kierron lopussa, niin kyllä se yleensä on tosiaan merkki oviksesta.

+++++ :whistle:

kysyisin sitä että kun "turhaan" mittailit lämpöjä ja luulit ovuloivasi, niin oliko sulla muita merkkejä esim. limat? ja mielenkiinnosta myös sitä, että onko sulla jotain lääkitystä jo kun selvästi on häikkää? ootko kunnallisella vai yksityisellä?

oma tilanne se, että toinen clomikierto ja vahva fiilis ettei ovista ollut, mikä clomien kanssa todellakin pitäis tulla :headwall: varsinkin kun ekassa oli hieno folli ja oikeen kunnon ovisoireet :/ jos tässä nyt pitää mennä vahvempiin hoitoihin niin yksityisellä ei oo siihen varaa..
 
jj-t: sehän tässä rassaakin, että mulla on ollut myös ovislimoja sun muita ovisoireita :kieh: ja on yhä... oon kyllä tiennyt jo vuodesta 2001, ett mulla on PCO, mutta siltikin aattelin ensin, että noi limat ja kohonneet lämmöt olisi merkki oviksesta.

Mutta mua ei toki ole ultrattu joka kierrossa, eli PCO:ssahan moni ovuloi aina silloin tällöin, eli voihan olla, että mäkin oon saattanut ovuloida ainakin joissain kierroissa.

Kuitenkin ihan varmasti nousi lämmöt just päivä vipan ultran jälkeen, jolloin oli selvä, ettei ole johtofollia eikä näkynyt myöskään keltarauhasta, ja koska ultra oli 14 päivää ennen kuukautisia, olisi jompi kumpi pitänyt nähdä. MUTTA tuossa ultra kierrossa EI ollut selviä ovislimoja, ei ainakaan niin selviä kuin muissa.

Mutta esim. tässä kierrossa mulla on ollut selvät "ovislimat" sekä kp21 että nyt kp31! Oon itekin miettint, että mitä tää meinaa :/ Et voiskohan nää limat tarkoittaa, että kuitenkin esim. tässä kierrossa olisi ollut lotossa viisi oikein eli oisin ovistellut? :p

Olen nyt käynyt yksityisellä (asun Italiassa, eli täällä tuo julkinen puoli on vähän niin ja näin, tai ainakin täällä meilläpäin), mutta miehen kanssa ettitään nyt lapsettomuuteen erikoistunutta klinikkaa, että syksyllä haluan aloittaa clomihoidot, silloin tulee yritystäkin vuosi täyteen.

On vähän väsy, eli sori jos oli kauhean sekava sepustus ;)
 
Tuota sellaista kysyn, että kertooko sitten lämmön pudotus paremmin ovulaatiosta? Kun sehän on niin, että lämmöt putoaa just silloin kun ovis on ja nousee sen jälkeen. Jos ne nousee vaikka ei olekaan ovulaatioo niin tapahtuuko myös tuo lämpöjen romahtaminen oviksen aikaan jos siis ei olekaan ovista?

Itse en niin tarkkaan ole ikinä mitannut mutta tuli vaan mieli tällainen :ashamed:
 
Ruusu on kukka: siis lääkiksen kirjojen mukaanhan tuo lämpö käyttäytyy just noin, eli noin päivää tai paria ennen ovista lämpöjen pitäisi laskea noustakseen sitten heti oviksen jälkeen. Ruumiinlämpöhän laskee ennen ovista saavutettavan (ja joka siis saa aikaan sen munarakkulan räjähtämisen munasoluksi) estrogeenihuipun ansiosta.

Mutta itselläni myös tuo lämpö laski useimmissa kierroissa ennen kuin nousi kahdeksi vipaksi viikoksi, mutta en tosiaan tiedä, että kuinka usein olen ovuloinut puolenvuoden aikana, vai olenko ovuloinut lainkaan.

Tästä samasta syystä on joillain naisilla lämmön laskua myös alkio kiinnittymisen aikoihin: alkion kiinnittyminen saa aikaan uuden estrogeenihuipun elimistössä, ja siksi lämpö voi laskea ihan vain yhden päivän ajaksi luteaalivaiheen keskellä.

Näin siis käsikirjoissa. Koska tuo ruumiinlämmön mittaaminen ei valitettavasti ole mikään eksakti tiede ja vaihtelee joskus aika valtavastikin sekä naisesta toiseen että kierrosta toiseen, ei sitä enää lääketieteessä pidetä minään oviksesta kertovana keinona. Siis mun äitini aikoinaan 70-luvulla joutui mittailemaan aamulämpöjä, mutta nykyään gynet ei edes vilkaise noita lämpökäyriä, vaikka ne oliskin tulostanut monivärisinä monen kierron ajalta niin kuin minä :LOL:

Mutta jos nainen ovuloi normaalisti (on siis säännöllinen kierto), niin voi hän mittailla ihan rauhassa lämpöjään. Jos sitten lämmöt ovat koholla yli 16 päivää oviksen jälkeen, on erittäin suuri mahdollisuus olla raskaana!

Plussapuhureita kaikille ++++++ :whistle:
 

Yhteistyössä