Jos olisit minä, uskaltaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omakoti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omakoti

Vieras
Omakotitalo haaveissa. Nyt on hieman selvitetty mitä moinen tulisi maksamaan.

Olen äitiyslomalla (määräaikainen työ loppui äitiysloman alkuun), uusi työ etsinnässä. Olen koulutukseltani tradenomi ja aika reilusti löytyy kokemusta sihteerintöistä. Mies on vakityössä ja tienaa n. 2500? /kk.

Meillä on tiedossa kiva tontti 1800 neilöä hintaan reilu 4000? (tontti lähinnä mäntymetsää, ei tarvi paalutuksia tms. erikoista, mukavalla asuinalueella). Ei olla ensiasunnon ostajia, joten varainsiirtoveroa menee, mutta vain onneksi tuosta tontista, joten se on naurettavat 170?.

Mietinnässä avaimet käteen talo, katseltu tätä designtalon mallia http://www.designtalo.fi/index.php?p=kaustinen_150
hinta olisi 148 500? (ilman muutoksia, joita varmaan jonkin verran tulisi, tietää lisähintaa). Tuohon päälle tietysti kaikki tontin raivauksesta ja maansiirrosta ym. alkutöistä koituvat kulut arviolta 40 000? (??)

Omistamme rivitaloasunnon, josta lainaa jäljellä, mutta mahdollisuus olisi saada tästä hyvin voittoakin, lisäksi on säästöjä, joten omaa rahaa olisi tuollaiset 50 000? käytettävissä.

Lainaa pitäisi ottaa vähintään 150 000?. Uskaltaisitteko lähteä ottamaan lainaa tälläisistä peruslähtökohdista tässä elämäntilanteessa?

Eihän tuo 150 000 nyt ole summa eikä mikään. Toisaalta et kertonut onko tuo miehesi palkka brutto vai netto? Mikä on sinun realistinen tavoite palkan suhteen ja työllistymisen ajankohdan suhteen?

Mutta peruslähtökohta: uskaltaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Eihän tuo 150 000 nyt ole summa eikä mikään. Toisaalta et kertonut onko tuo miehesi palkka brutto vai netto? Mikä on sinun realistinen tavoite palkan suhteen ja työllistymisen ajankohdan suhteen?

Mutta peruslähtökohta: uskaltaisin.

Juu siis piti kirjoittaa, että palkka on netto. Oma työllistyminen ei tällä alueella välttämättä ole ihan helppoa omalle alalleni, mutta toiveikas olen sen suhteen. Itse saisin palkkaa kuitenkin huomattavasti miestä vähemmän.

itse en ottaisi noin kovin lainaa jos vaan tuommoset tulot:O meillä tulot tuota luokkaa aj lainaa on 100.000? ja kun talon kuluja tulee,sähköt ym. ni tiukoilla välillä ollaan silti :(

eiköhän se ole niitä oma valinta juttuja. hulluja otte ku otatte lainaa tuommosia summia. sitku korot nousee ni teidän lyhennys on ehkis jotai 1500? ja siihen päälle sähkö,vesi jäte ym. ootteko aatellu sitä?

Mielenkiintoista kuulla muiden mielipiteitä asiasta, toiset siis pitävät tuota lainasummaa liian suurena, toiset taas eivät minään. Kyllä summa itsekin hirvittää ja perusvarovaisena haluan edetä siten kun on järkevää, mutta toisaalta halu omaan kotiin on niin suuri, että tunne yrittää sumentaa välillä järjen :)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
eiköhän se ole niitä oma valinta juttuja. hulluja otte ku otatte lainaa tuommosia summia. sitku korot nousee ni teidän lyhennys on ehkis jotai 1500? ja siihen päälle sähkö,vesi jäte ym. ootteko aatellu sitä?

Tuskinpa nousevat tuollaisiin lukemiin, ellei ota ihan älytöntä kuukausierää heti alkuun.

Meillä oli alun perin lainamenot 900 e/kk kolme vuotta sitten otetulle lainalle. Viime kesän huippukorkojen jälkeen kuukausierä oli 1200 e/kk (korko 5,8 %). Nyt korontarkistuksen jälkeen menot tulevat olemaan n. 800 e/kk. Lainamäärä oli 195000 euroa 25 vuodeksi.

En ottaisi. Meillä lainaa n. 100 000 ja miehen tulot aika paljon isommat, minulla vaan tuet tällä hetkellä. Lainan kanssa ei ongelmaa, säästöönkin jää, mutta yhtään isompaa lainaa ei oltais otettu. Ei haluta elää ns. kaikki mitä tulee, meneekin -periaatteella. Miten te haluatte elää? Jos koti on prioriteeteissa ykkönen ja olette ns. koti-ihmisiä (valmiita tinkimään muusta), ymmärrän halun ottaa laina.

Yhteistyössä