jos olisit lainannut ystävällesi rahaa 100 euroa

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
nän lupais maksaa sen viikon kuluttua takaisin, johon sanoisit, että ei kiirettä mutta että tarviit itse rahaa kahden viikon kuluttua siitä päivästä kuin lainan antaisit ja ystävä vakuuttaisi, että hän maksaa sen heti viikon kuluttua. kun olis menlnyt jo kuukausi ja ystäväsi ei olisi maksan lainasummaa takaisin, niin huomauttaisit asiasta, ja ystäväsi vetäisisi herneen nenään sen takia että muistutit asiasta. miltä tuntuisi? minusta ainakin tuntui pahalle. mutta olisko ollut fiksua olla hiljaa, ja kun ystävä olis seuraavan kerran pyytänyt lainaa sanois, että entinenkin on maksamatta. jolloin hän kyllä taatusti olis vetänyt herneet nenään. no mä nyt huomautin asiasta. tuli vain vain vastaus, että muistan kyllä. sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään tavallisesti kun soittaa noin 6 kertaa viikossa ja viestittää joka päivä

Onko ennen maksanu lainansa pois? noi on nii vaikeita... näköjään on nhyvä ystävä kysees .. en kyl tajua miksei sit vaikka sanonu ettei pystykkää maksaa takas sillo viikon päästä ja sanois koska maksais ..ku sata euroo ei oo kuiteskaa mikää pikku summa

Pöh, satanen sinne tänne. Jospa kaverilla on oikeasti rahantarvetta, mutta ei kehtaa myöntää sitä. Minä odottelisin, mutta en lainaisi lisää ennenkuin uskaltaisi kertoa totuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Mullekin on ystävä 900 euroa velkaa ja eipä ole enää siitä sen koommin kuullut mitään :/

Miten ihmeessä noin ison summan lainasit? Olitko lainannu sit useinkin sille, et maksais aina takaisin? Kai teet rikosilmoituksen, jos ei maksa takaisin?

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No kyllä mäkin hermostuisin jos ei maksettais takaisin silloin kun sovitaan, 100e on kuitenkin paljon! Eri asia sitten että jos lainaaja itte esim. soittaa ja sanoo ettei pysty maksamaan ja pyytä lisäaikaa.
niin, en oliskaan hluolissani, eikä kummankaan olis tarvinnut vetäistä herneitä, kun olis reilusti soittanut, että ei pysty maksamaan, vaan voisko maksaa myöhemmin. nyt on kuitenki lapsilisätkin jo maksettu aikoja sitten ja palkankin saanut, ja perintörahatkin joista aikoi maksaa ovat tulleet jo aikoja sitten. on ilmeisesti pahoissa maksuvaikeuksissa, mutta tuolla konstin tulee enemmän vain vaikeuksia, kun onhan voinut lainata rahaa muiltakin kuin minulta

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Mullekin on ystävä 900 euroa velkaa ja eipä ole enää siitä sen koommin kuullut mitään :/

Miten ihmeessä noin ison summan lainasit? Olitko lainannu sit useinkin sille, et maksais aina takaisin? Kai teet rikosilmoituksen, jos ei maksa takaisin?

Ystävä oli pulassa ja lainasin rahaa 2 kk:n aikana aina tarvittaessa eli kerralla 20-100 euroa ja yhteensä toi 900 euroa.

Harkitsen rikosilmoitusta jos rahoja ei koskaan tule vaikka en kyllä tiedä jaksanko enää vaivautua, rahat on lainattu vuonna 2006. Opin tärkeän läksyn tästä ja nyt voi jo sanoa et tuo summa oli meidän ystävyyden hinta. Sen verran jäin tappiolle, mutta sainpahan epärehellisen ihmisen pois elämästäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Sano ystävällesi, että nyt oot itse niin pahassa tilanteessa, että todellakin tarvitset sen 100 e.
taidanpa laittaa viestin, että ei tarvii maksaa rahaa, että voi hoitaa mun isän jä äidin haudan, eli viedä kynttilät ja kukat jouluna ja äitienpäivänä ja isän päivänä haudalle ja kukat ensi keväänä. epäilen, että raha tipahtaa tilille alta aika yksikön. tää ihminen kun ei suurin surminkaan tee mitään työtä ystäville ei ilmaiseksi, eikä edes maksusta :kieh:

Ajatelkaa millasia summia nykyisin lainataan. Markka-aikaan lainasin korkeintaan 50mk jos sattui yllättävää.
Nyt on normaalia lainata 50?, siis 300mk. 100? on järkyttävä summa, jos tuollaisen lainaisin tartteisin sen ehdottomasti heti takaisin kun sovittu.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
nän lupais maksaa sen viikon kuluttua takaisin, johon sanoisit, että ei kiirettä mutta että tarviit itse rahaa kahden viikon kuluttua siitä päivästä kuin lainan antaisit ja ystävä vakuuttaisi, että hän maksaa sen heti viikon kuluttua. kun olis menlnyt jo kuukausi ja ystäväsi ei olisi maksan lainasummaa takaisin, niin huomauttaisit asiasta, ja ystäväsi vetäisisi herneen nenään sen takia että muistutit asiasta. miltä tuntuisi? minusta ainakin tuntui pahalle. mutta olisko ollut fiksua olla hiljaa, ja kun ystävä olis seuraavan kerran pyytänyt lainaa sanois, että entinenkin on maksamatta. jolloin hän kyllä taatusti olis vetänyt herneet nenään. no mä nyt huomautin asiasta. tuli vain vain vastaus, että muistan kyllä. sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään tavallisesti kun soittaa noin 6 kertaa viikossa ja viestittää joka päivä

näin käyttäytyvää en pitäisi ystävänäni.vaatisin rahat takaisin enkä enempää lainailisi

Rahan öainaamisessa on minulla seuraava periaate. Lainaan vain sen verran, että lainan maksamatta jääminen ei kaada taloutta tai tuo pahaa mieltä. On oikeasti naivia uskoa persaukiselta ystävältä, että "viikon kuluttua saat takaisin". Jotenkin tuntuu paremmalta, että laina on sitten hieman pidempiaikainen.

Isommista summista teette ihan oikean kirjallisen sopimuksen, jossa on sovittu maksuaikataulu.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Rahan öainaamisessa on minulla seuraava periaate. Lainaan vain sen verran, että lainan maksamatta jääminen ei kaada taloutta tai tuo pahaa mieltä. On oikeasti naivia uskoa persaukiselta ystävältä, että "viikon kuluttua saat takaisin". Jotenkin tuntuu paremmalta, että laina on sitten hieman pidempiaikainen.

Isommista summista teette ihan oikean kirjallisen sopimuksen, jossa on sovittu maksuaikataulu.
kai sitä automaattisesti oletti että ihminen joka saa säännöllisen palkan, elatusavut, leskeneläkkeet yms. niin maksaa lainansa takaisin.

saatana henki pois se on monelle iso raha sata egee mulle jätti markka aikana yx urvelo maksamatta 17tonnii pienellä suostuttelulla se makso sen korkojen kera hyvä tapa saada rahansa takaisin onnea teille kaikille yritysissä

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

kai sitä automaattisesti oletti että ihminen joka saa säännöllisen palkan, elatusavut, leskeneläkkeet yms. niin maksaa lainansa takaisin.

Mulal herättäis epäilyä jo se, että ihmisellä on säännölliset tulot, ja silti tarvii vippiä?
JOS nyt kävis niin, että olisin itse semmoisessa tilanteessa, niin pyytäisin rahaa vanhemmiltani, enkä kavereilta. Koska jos se jää maksamatta, niin sen voi luokitella "perinnöksi".

en kyllä ymmärrä ystävääsi.. ja kyllä varmasti häiriköisin niin kauan et joko maksais tai hänestä ei kuuluis enää kertaakaan!

siis just tuo on se virhe ettei ilmoiteta ei voida!!!

mä en yleesä kellekkää lainaa, yhelle kaverille joskus lainaan, mut vain koska tiiän maksaa takas eikä pyydä isoja summia eli että pystynkin lainata...

Lainaa jollekkin, ystävälle/tuttavalle rahaa toista sataa euroa ja tämä jättää maksamatta sovittuun aikaan mennessä, niin voiko tästä tehdä rikos ilmoituksen ja onko siitä mitään hyötyä?

Meinaan kun naapuri kyseli lainaa ja lupasi maksaa korkojen kanssa kun palkka tulee tilille että kannattaako lainata?

Yhteistyössä