Jos olisit kärsiny jo tosi pitkään unettomuudesta, menisitkö normi lääkäriin vai yksityiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mene joko sinne päivystykseen tai terveyskeskukseen, pääset varmasti ilmaiseksi juttelemaan psykiatriselle sairaanhoitajalle noin. Jos menet yksityiselle niin et pääse ja tulee muutenkin pidemmän päälle kalliiksi kun joutuu siellä psykiatrilla käymään useamminkin kuin kerran (lääkitystä seurataan jne.) Uskon että pääset nopeasti terveyskeskukseen, kun huomenaamulla heti soitat ja sanot että oot miettinyt itsemurhaa etkä oo nukkunut aikoihin. Luultavasti pääset heti huomenna päivystykseen terveyskeskukseen.

No en aatellu nyt kun yhden kerran tuolla yksityisellä käydä, koska tarviin NOPEETA apua jo tähän minun unettomuuteen! tätä on jatkunut viime kesästä lähtien ja nyt en pysty nukkumaan lähes ollenkaan. Nukun semmosia 2-3h pätkiä yössä x 2 kertaa ja yleensä tossa aamuyöllä valvon välissä sitten 3-4h. Näin on ollu jo pitempään... ei jaksa enää.

Eikö ne voi sit yksityiseltä puolelta siirtää tuota minun hoitamista kunnallisen puolelle?

Noita lääkkeitä ei saa vaikka pyytäis ja tarttis. Ei kunnalliselta eikä yksityiseltä, lääkäreillä liian hysteerinen pelko että potilas tulee riippuvaiseksi.
Ja eihän ap:lla kipuja ollu, mitä se Tramalilla tekis?

Mene ap jollekin lääkärille ja sano suoraan tilanne. Terapiaa tarttet ja varmaan esim. masennuslääkitystäkin.

Ja jos minä en niitä lääkkeitä saa, NIIN MINÄ VOIN IHAN SUORAAN SANOA ETTÄ KOHTA MINÄ KUOLEN TAI OLEN TOSI SAIRAS!

Koska miettikää jos noin on jatkunu viime kesästä lähtien, enemmän tai vähemmän. Mut suurimmaks osaks, todella usein..

Ei jaksa enää.

15:30 on mulla se lääkäriaika.

Mä pelkään että mä sekoan jos mä en saa kunnolla nukuttua. Koska oon nytkin niin ärtyny ja kilahtelen ja aina väsynyt. Mitään ei jaksa oikeen tehdä tai sit se pitää tehdä vähän pakolla. Ei semmosta elämää jaksa kukaan pidemmän päälle.

Tarkoituksenasi varmaan onkin käydä vain kertaalleen, mutta valitettavasti luultavaa on, että myöhemminkin täytyy käydä, toki mikään ei estä silloin julkiselle hakeutumista.

Todennäköisesti määräävät pienehkön satsin jotain nukahtamislääkettä ja esimerkiksi mirtatsapiinia kokeilumielessä, ja jos mirtatsapiini ei sinulla toimi, pääset käymään uudestaan kun nukahtamislääkkeet loppuvat. Mutta toivottavasti homma ratkeaa, nukahtamislääkkeillä saat toivon mukaan ainakin pari parempaa yötä alle ja silloin maailmakin näyttää kirkkaammalta.

Niin sitä tarkotin että sitten varmaan voivat mut julkiselle puolelle siirtää.

No kun ei se pari yötä riitä... ihmisen täytyisi saada kokonaan kunnolla nukuttua. Pitäisi löytää, että mikä se on tähän se syy???

[QUOTE="vieras.";29720290]Niin sitä tarkotin että sitten varmaan voivat mut julkiselle puolelle siirtää.

No kun ei se pari yötä riitä... ihmisen täytyisi saada kokonaan kunnolla nukuttua. Pitäisi löytää, että mikä se on tähän se syy???[/QUOTE]

Jos et psykiatrian puolelta apua tarvitse, ei sinua "siirretä" mihinkään. On oma tehtäväsi hoitaa asia eteenpäin tuon käynnin jälkeen, jos tarve vaatii. Sinun tapauksessasi epäilen kyllä, että nuo perheolosuhteet sun muut tullaan puhumaan läpi, ja varmasti tarjotaan jotain mielialalääkkeitä coctailiin mukaan.

Jos et psykiatrian puolelta apua tarvitse, ei sinua "siirretä" mihinkään. On oma tehtäväsi hoitaa asia eteenpäin tuon käynnin jälkeen, jos tarve vaatii. Sinun tapauksessasi epäilen kyllä, että nuo perheolosuhteet sun muut tullaan puhumaan läpi, ja varmasti tarjotaan jotain mielialalääkkeitä coctailiin mukaan.

Siis missä miten puhumaan läpi????

Ja mikä coctail?

Hemmetti kun on koko ajan olo et taju ei pysy päässä, ei enää uskalla käydä lenkillä... hyvä jos kävellä ees keittiöön. Pitäs vaan maata koko ajan sängyssä.

Vittu ihan niinku hirveetä kun ihmiseltä viedään tällänen yks perus elintoiminto pois.

[QUOTE="vieras.";29720433]Siis missä miten puhumaan läpi????

Ja mikä coctail?

Hemmetti kun on koko ajan olo et taju ei pysy päässä, ei enää uskalla käydä lenkillä... hyvä jos kävellä ees keittiöön. Pitäs vaan maata koko ajan sängyssä.

Vittu ihan niinku hirveetä kun ihmiseltä viedään tällänen yks perus elintoiminto pois.[/QUOTE]

Tarkoitan sitä, että nuo yleisimmin käytetyt nukahtamislääkkeet (Imovane, tsolpideemi) on tarkoitettu lähinnä lyhytaikaiseen käyttöön, joten niitä aika harva lääkäri kirjoittaa suuria määriä ilman, että ongelman taustaa selvitetään tarkemmin, ja tässä tapauksessa se todennäköisesti tarkoittaa mm. keskusteluapua, jotta nuo ongelmat vanhempiesi suhteen saataisiin selvitettyä. (Lääke)coctaililla tarkoitan vain sitä, että ns. unilääkkeiden lisäksi saatat saada mielialalääkkeitä. Toisen on tarkoitus vaikuttaa syyhyn ja toisen seuraukseen.

Nämä siis omasta kokemuksesta, mutta voisin kuvitella, että suht samalla linjalla sinunkin suhteesi mennään.

[QUOTE="mä vaan";29720509]Helsingin Kannelmäestä sain todella hyvää ja asiantuntevaa apua! Suosittelen, vaikkakin tulee
maksamaan aika paljon.[/QUOTE]

Ensinnäkin, sanon et ei oo varaa...

Tarkoitan sitä, että nuo yleisimmin käytetyt nukahtamislääkkeet (Imovane, tsolpideemi) on tarkoitettu lähinnä lyhytaikaiseen käyttöön, joten niitä aika harva lääkäri kirjoittaa suuria määriä ilman, että ongelman taustaa selvitetään tarkemmin, ja tässä tapauksessa se todennäköisesti tarkoittaa mm. keskusteluapua, jotta nuo ongelmat vanhempiesi suhteen saataisiin selvitettyä. (Lääke)coctaililla tarkoitan vain sitä, että ns. unilääkkeiden lisäksi saatat saada mielialalääkkeitä. Toisen on tarkoitus vaikuttaa syyhyn ja toisen seuraukseen.

Nämä siis omasta kokemuksesta, mutta voisin kuvitella, että suht samalla linjalla sinunkin suhteesi mennään.

Miks niitä ei saa syödä kun lyhytaikasesti??

Mut tänäänhän nämä asiat lähtee ratkeemaan kun lääkärissä käy.

Mietin vaan et miten elämä on voinu mennä mulla näin solmuun ja ikääkin vasta näin vähän...

Ja tuota tiiätkö... ne ongelmat ei taida vanhempien suhteen selvitä. Koska ne on sellasia kun ne on ja mä en pidä enää niistä yhtään, niiden tavoista toimia. Koska niiden tavat toimia ei oo omasta mielestäni ihan terveitä. Näin on jatkunu niin kauan kun minä asioita muistan, eli jostain 3-vuotiaasta lähtien ja tuskin tulee ikinä loppumaankaan, kun eivät mm. saa eroa aikaiseksi. En todella usko et kukaan vois nauttia tollasesta suhteessa olosta ja muutenkin aika pimeetä pitää olla jos eivät ole jo nähneet sillon kun mä olin 3v et tämmönen perhe elämä ei ole mulle, eikä niille aikuisillekaan hyväksi.

Itse en ainakaan sellasessa suhteessa tahtois olla mitä ne on. Ja uskon että ei moni muukaan.

[QUOTE="vieras.";29720682]Miks niitä ei saa syödä kun lyhytaikasesti??

Mut tänäänhän nämä asiat lähtee ratkeemaan kun lääkärissä käy.

Mietin vaan et miten elämä on voinu mennä mulla näin solmuun ja ikääkin vasta näin vähän...[/QUOTE]

Niissä lääkkeissä on se vika, että jos niitä käyttää pidempään kuin sen max pari viikkoa yhtä soittoa, ei se uni ihan satavarmasti tule enää ilman niitä pillereitä, ja sitten vasta vituttaakin kun lääkäri pistää hanat kiinni. Toki on joitain poikkeustapauksia, joissa lääkärit kirjoittaneet jopa useamman vuoden noita, mutta ne lienevät aika harvassa. Mutta tämä pätee nimenomaan vain tiettyihin lääkkeisiin eikä kaikkiin, lääkäri varmaan kertoo tarkemmin jos on niitä määräämässä.

Käy toki täällä kertomassa miten kävi!

[QUOTE="vieras.";29720689]Ja tuota tiiätkö... ne ongelmat ei taida vanhempien suhteen selvitä. Koska ne on sellasia kun ne on ja mä en pidä enää niistä yhtään, niiden tavoista toimia. Koska niiden tavat toimia ei oo omasta mielestäni ihan terveitä. Näin on jatkunu niin kauan kun minä asioita muistan, eli jostain 3-vuotiaasta lähtien ja tuskin tulee ikinä loppumaankaan, kun eivät mm. saa eroa aikaiseksi. En todella usko et kukaan vois nauttia tollasesta suhteessa olosta ja muutenkin aika pimeetä pitää olla jos eivät ole jo nähneet sillon kun mä olin 3v et tämmönen perhe elämä ei ole mulle, eikä niille aikuisillekaan hyväksi.

Itse en ainakaan sellasessa suhteessa tahtois olla mitä ne on. Ja uskon että ei moni muukaan.[/QUOTE]

Niin, ei se tarkoituskaan ole ratkaista vanhempiesi ongelmia jos sinä lääkärillä käyt, vaan helpottaa sinun oloasi ja antaa sinulle mahdollisuus puhua ääneen ajatuksistasi myös heidän suhteensa. Olet kuitenkin jo täysi-ikäinen, joten (oletan?) sinun ei tarvitse enää heissä kauaa roikkua, mikäli tilanne ei ole sinulle hyväksi. Nuo ovat kuitenkin isoja asioita, joista on hyvä puhua jo sinun itsesi mielenterveyden kannalta. Tilanne sinua selvästi vaivaa, joten ei puhumisesta juuri haittaakaan voi olla.

Niin, ei se tarkoituskaan ole ratkaista vanhempiesi ongelmia jos sinä lääkärillä käyt, vaan helpottaa sinun oloasi ja antaa sinulle mahdollisuus puhua ääneen ajatuksistasi myös heidän suhteensa. Olet kuitenkin jo täysi-ikäinen, joten (oletan?) sinun ei tarvitse enää heissä kauaa roikkua, mikäli tilanne ei ole sinulle hyväksi. Nuo ovat kuitenkin isoja asioita, joista on hyvä puhua jo sinun itsesi mielenterveyden kannalta. Tilanne sinua selvästi vaivaa, joten ei puhumisesta juuri haittaakaan voi olla.

Kiitos, kerron sit miten kävi! :)

Yhteistyössä