Jos olisi pakko valita näistä- lapsi 10 kk ikäisenä hoitoon vai ahtaasti asuminen?

  • Viestiketjun aloittaja aa pee
  • Ensimmäinen viesti
aa pee
Kumman valitsisit?

Me valitsimme ahtaasti asumisen siihen saakka kun lapsi menee hoitoon, 2,5-vuotiaaksi asti hoidamme häntä vuorotellen kotona. Mutta se edellyttää sitä että me emme voi muuttaa isompaan asuntoon, ja asumme asunnossa jossa on neliöitä 11 m2/hlö.

Kysyn siksi, kun lähes kaikki tuttavamme ihmettelevät ratkaisuamme, ja kysyvät aina tavatessamme melkein heti että joko olette muuttamassa... vaikka olemme kyllä kertoneet että muutamme sitten kun taas molemmat olemme työelämässä.
 
85
jos nyt oikein laskin teitä on 3 hlöä eli 33neliötäkö? no todellakin menisin töihin ja varmaan kuka tahansa menis, eli jos käsitin neliöt oikein, tän on pakko olla provo tai vitsi
 
Ahdas asunto olisi valintani, jos täytyisi valita. Tosin nyt kolme henkeä ja melkein 90 neliötä ja omistus asunto, mutta kyllä tässä todella joutuu tinkimään ja pihistelemään hoitovapaalla. Miehellä ihan perus tulot, ei siis mitkään kassan, mutta ei myyntijohtajankaan :)
 
No en ikipäivänä laittaisi 10kk ikäistä hoitoon, eli ihan saman valinnan tekisin ja olemme sinänsä kaksi kertaa jo tehneetkin että asutaan turhan epäkäytännöllisesti vaikka neliöitä ei noin vähän olekaan ja talous on tosi tiukilla.
 
Asuisin ahtaasti. Me asuttiin jonkun aikaa vielä hippasen ahtaammin kuin te (7 ihmistä 74,5m kolmiossa), olihan se kamalaa mutta musta ei vaan olisi laittamaan 10kk ikäistä hoitoon ellei olis ihan pakko.
 
jos nyt oikein laskin teitä on 3 hlöä eli 33neliötäkö? no todellakin menisin töihin ja varmaan kuka tahansa menis, eli jos käsitin neliöt oikein, tän on pakko olla provo tai vitsi
Ei ole pakko olla provo. Kyllä kaupunkilaiset monetkin viihtyy pienissä neliöissä. Elämänlaadun ratkaisee sitten ihan muut asiat. Ainakaan ei tarvitse nököttää neljän seinän sisällä kaiket päivät, kun on virikkeitä ympäristössä.
 
jos nyt oikein laskin teitä on 3 hlöä eli 33neliötäkö? no todellakin menisin töihin ja varmaan kuka tahansa menis, eli jos käsitin neliöt oikein, tän on pakko olla provo tai vitsi
Miten niin? Mä olen asunut miehen kanssa 33m2 yksiössä pitkään ja ihan hyvin sinne olisi lapsi mahtunut. Meillä esikoisen yritys alkoi siellä asuessa eikä me oltaisi sen takia mihinkään muutettu, ihan muut syyt ajoi meidät muualle myöhemmin. Ja voihan ap:lla olla vaikka enemmänkin lapsia ja isompi kämppä ;)
 
"vieras"
Minä en olisi harkinnutkaan lasta asuntoon jossa on neliöitä 33. Jo pariskuntana meillä oli neliöitä yli 60 ja kun lapset ovat syntyneet niin neliöitä oli yli 150.
 
"sondersson"
asuisin vaikka kuinka ahtaalla. Toki etsisin koko ajan isompaa, tarpeeksi halpaa kämppää. En keksi mitään sellasta tilannetta, jossa suostuisin laittamaan niin pienen lapsen hoitoon.
 
"vieras"
Ahtaasti, tietenkin. Päiväkoti on tarkoitettu _lapsille_, jotka siitä saavat jotain positiivistakin ehkä irti eivätkä ole vain säilytyksessä. Ei kodin ulkopuolinen hoito sovellu alle 2v vauvoille. Isompiakaan ei yli 7-8h päiviksi eikä noitakaan päiviä kuin muutama per viikko. Elämä on valintoja, meidän valinta on lapsen paras.
 
:)
No todellakin asuisin ahtaasti. Kyllähän ton kokoseenkin kämppään mahtuu, jos laittaa parven aikuisille nukkumispaikaks tai sohvasängyn... Tavaramäärän pitää kohtalaisena.... 2,5v on lyhyt aika. Me asuttiin 10 neliöö isommassa kunnes kuopus syntyi.
 
Samanikäisen äiti
En laittaisi noin pientä hoitoon. Toisaalta en kyllä odottaisi myöskään niin kauan että lapsi on 2,5 v, vaan jotain siltä väliltä. Kuinka vanha teidän vanhempi lapsi on?
 
Ahdas asunto. 33 neliöö käy ihan hyvin 2 aikuiselle ja lapselle. Oikeilla sisustusratkaisuilla helposti asuttava.
Itehän asuimme 5 aikuista 43 neliössä Turkissa. Sopu sijaa antaa ja jakaa kustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
85
Miten niin? Mä olen asunut miehen kanssa 33m2 yksiössä pitkään ja ihan hyvin sinne olisi lapsi mahtunut. Meillä esikoisen yritys alkoi siellä asuessa eikä me oltaisi sen takia mihinkään muutettu, ihan muut syyt ajoi meidät muualle myöhemmin. Ja voihan ap:lla olla vaikka enemmänkin lapsia ja isompi kämppä ;)
no joo, voi olla, odotetaan nyt mitä se ap vastaa. No kukin tyylillään, meillä 10-kk ikänen lapsi liikkuu jo sen verran, että en pystyis olee 33m yksiössä kyllä, kuulostaa vaan todellakin mahdottomalta, eikä sitä voi koko päivää rampata "virikkeellisessä ympäristössä, kyllä kotoana tulee voida viihtyä. Mutta itsekin ollaan asuttu "ahtaasti" (tän mittapuun mukaan kylläkin luxusta, 55neliötä 3henkinen perhe) mutta kyllä siinä kämpässä pärjäs ja kerran varaa ei kalliimmasakaan ollu asua, mutta oli ahdasta kyllä (pohja vaikuttaa tietty)
 
aa pee
jos nyt oikein laskin teitä on 3 hlöä eli 33neliötäkö? no todellakin menisin töihin ja varmaan kuka tahansa menis, eli jos käsitin neliöt oikein, tän on pakko olla provo tai vitsi
Miten niin provo tai vitsi? Ei ole kumpikaan. Asumme kalliilla alueella. No ehkä asiaa lieventää se, että meillä on asunnossamme vain pakolliset. Lisäksi meillä onn. 50 m2 autotalli tällä hetkellä varastona, ja vielä talviasuttava kesäasunto jossa on rutkasti enemmän neliöitä, ja varastotilaa reilusti sielläkin.
 
"Pöh"
Miten niin provo tai vitsi? Ei ole kumpikaan. Asumme kalliilla alueella. No ehkä asiaa lieventää se, että meillä on asunnossamme vain pakolliset. Lisäksi meillä onn. 50 m2 autotalli tällä hetkellä varastona, ja vielä talviasuttava kesäasunto jossa on rutkasti enemmän neliöitä, ja varastotilaa reilusti sielläkin.
Mitä ahtaasti asumista toi sitten muka on? Jumalaton tavaravarasto, eihän teillä tarvi olla mitään sisällä. Ja talviasuttava kesäasuntokin. Luopukaa kesäasunnosta ja varastosta SITTEN asutte ahtaasti!
 
aa pee
No todellakin asuisin ahtaasti. Kyllähän ton kokoseenkin kämppään mahtuu, jos laittaa parven aikuisille nukkumispaikaks tai sohvasängyn... Tavaramäärän pitää kohtalaisena.... 2,5v on lyhyt aika. Me asuttiin 10 neliöö isommassa kunnes kuopus syntyi.
Juurikin näin, tavaramäärä on meillä minimissä juurikin syystä jonka aiemmin kerroin, eli lisää tavaraa on muualla.:)

Itse asiassa olemme muuttamassa ilmeisesti lähiaikoina, mutta vain vähän isompaan asuntoon. Kun lapsi menee hoitoon, muutamme asuntoon jossa neliöitä on vähintään 25m2/hlö.
 
85
Miten niin provo tai vitsi? Ei ole kumpikaan. Asumme kalliilla alueella. No ehkä asiaa lieventää se, että meillä on asunnossamme vain pakolliset. Lisäksi meillä onn. 50 m2 autotalli tällä hetkellä varastona, ja vielä talviasuttava kesäasunto jossa on rutkasti enemmän neliöitä, ja varastotilaa reilusti sielläkin.
no kyllä ymmärrän että on korkean hintatason alueita, itse etsisin sitten samalla rahalla huonommalta alueelta isomman kämpän. Ja se on jokaisen omakohtainen asia, miten tykkää elää, ja anteeks, en millään pahalla meinannut, mä en vaan itse pystyis kuvitella asumista 33m edes kaksin mieheni kanssa (paitsi jos molemmat teksi tosi pitkää työpäivää ja vapaapäiviä ois harvoin, eli vaan nukuttais siellä lähinnä)
 
aa pee
[QUOTE="Pöh";22840280]Mitä ahtaasti asumista toi sitten muka on? Jumalaton tavaravarasto, eihän teillä tarvi olla mitään sisällä. Ja talviasuttava kesäasuntokin. Luopukaa kesäasunnosta ja varastosta SITTEN asutte ahtaasti![/QUOTE]

Siis tuo varastona oleva autotalli on kilometrien päässä, ei sieltä nyt koko ajan viitsisi kaikkea hakea. :)

Niinpä, sitähän minä tässä itsekin juuri alunperin ihmettelin, että miksi lähes kaikki tuttumme kysyvät aina heti tavatessamme että joko olette muuttamassa isompaan, kun meidän mielestä meillä ei mitään hirveää kiirettä ole. Meillä on noiden lisäksi tässä asunnossa vielä iso lasitettu parveke suoraan merelle, kesällä se on kuin yksi lisähuone.:)
 

Yhteistyössä