Jos olet pienen vauvan kanssa (alle 6kk) kotona...

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
wb
mä huomasin että kannattaa syödä heti ku vauva nukahtaa ja käydä päikkäreille,jos piipahtaa koneella tai vähän siivoaa niin ei tuu mentyy ollenkaan pitkäkseen tai ainakaan ei ehdi olla ku hetken siinä. ja tehä hommia ku vauva on hereillä.

jos on kova kitisijä nii ootko koittanu kantoliinaa,se auttoi tosi paljon mua jaksamisessa
 
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
...yksin aamupäivän, ja leikit sen kanssa ja viihdytät sitä lähes koko ajan, ehditkö siistimään kodin turhista tavaroista, jotka joka ilta levittyvät minne sattuu, tiskata tuttipulloja, laittaa ruoan perheelle valmiiksi iltapäiväksi, hoitaa kodin aamukunnosta ym. vai tuntuuko siltä, että koko perhanan päivän saa olla jotain tekemässä, eikä ole yhtään aikaa vaan olla rauhassa? Musta tuntuu siltä. En ole vielä ikinä esim. saanut nukkua päiväunia tai liiemmin levätä, vauvakin nukkuu niin vähän aikaa kerralla, että kaikki lyhyet uniajat menee pelkkään siivoamiseen!
Mä en jaksa nyt lukea muita vastauksia, vaan vastaan vaan itse että aika vähän ehdin/jaksan/viitsin kotitöitä tehdä kun oon vauvan kanssa yksin kotona. Ei ne siivot niin tärkeitä oo, kyllä elämisen jäljet saa mun mielestä näkyä ja se laatuaika pienen kanssa on paljon paljon tärkeämpää =) Saan omaa aikaa kun vauva nukkuu tai kun iskä on kotona. Jotain pikkujuttuja kuten esim tuttien keittoa tai ruuan laittoa yms voin toki tehdä kun vauva esim lattialla.



 
noh
Kyllä mä olen aina "vauvalomalla" ollessa pyrkinyt hoitamaan myös kotihommat. Niin yhden kuin kolmenkin lapsen kotona ollessa. Ekan kanssa ehdin nukkua päiväuniakin tarvittaessa, keskimmäisen ja kuopuksen kanssa sitten luonnollisesti en voinut, koska olivat siinä iässä, että he eivät enää nukkuneet päiväunia. Enkä mä kyllä 3-vuotiasta uskaltanut yksin jättää touhuamaan ja mennä itse nukkumaan. Meillä tosin on yöt menneet suht hyvin ja säännöllisesti alusta alkaen eli vauvat ovat yöllä olleet rinnalla 2-3h välein.

Ja kun mies on tullut töistä, niin hän on kyllä pienen lepohetkensä jälkeen osallistunut ihan täysillä lasten ja kodinhoitoon. Ja minä olen halutessani voinut mennä lepäämään/nukkumaan hetkeksi.

Mulle esikoisen kanssa tuohon vauvarytmiin totuttelu oli aikanaan vaikeinta, kahden muun kanssa sitten jo suurin piirtein tiesi, mitä tuleman piti. Ja kyllähän se niin on, että alle 6kk ikäisessä vauvassa on kiinni, meillä kantoreppu (Ergo/Glückskäfer/Yamo/Manduca) helpotti elämää tosi paljon. Samoin BabyBjörnin sitteri oli kova sana. Ja hei, ei sun ap tarvitse koko ajan yrittää vauvalle niitä "virikkeitä"/touhuiluja tarjota, kyllä se normaali arkikin on ihan jees! Älä turhaan tee vauva-ajasta suorittamista. :hug:
 
Gumma
Älä ota stressiä, teet yhden asia päivässä. Jotkut vauvat tarvitsevat enemmän huomiota kuin toiset. Turhaa verrata omia tekemisiä tai tekemättäjättämisiä muiden "saavutuksiin".
Jokaisella on joku paikka rempallaan vaikka kuinka muuta väittäisivät.
Vietä onnellista vauva-aikaa, hyvää kesää sinulle ja vauvalle.
 
No ei mulla kyllä ole aikaa nukkua päiväunia. Vauva on 4kk, poika kohta 6v ja tyttö 2v. Kerkeän siivoilla kodin, tehdä ruokaa ja ulkoilla lasten kanssa. Toki se edellyttää sitä että melkein koko ajan saa jotain tehdä. Välillä kyllä esim. istun vaikka tähän koneelle kun vauvaa syötän.:)
 
höh
ymmärrän sinua ap niin kovin hyvin, meidän kohta 5kk vauva on ns. vaativaa sorttia (sen kummemmin selittämättä) enkä siksi ota ainakaan siivoamisesta stressiä. siistin usein vasta kun mies tulee kotiin.
 
Ehdin tehdä ruokaa, siivota, pestä pyykkiä, ulkoilla ja leikkiä lasten kanssa. Vauvan lisäksi on 4v ja 2v lapset. Nukkua en osa päivällä eikä siihen kyllä olisi tilaisuuttakaan. Joskus on päiviä että ei saa mitään muuta kuin ruokaa aikaiseksi, joskus taas kämppä puunattu lattiasta kattoon.
 
Joinakin päivinä tuntuu siltä, ettei ehdi mitään muuta kun laittaa pyykit, syöttää vauvan, ottaa pyykit koneesta, laittaa kuivamaan, toiset koneeseen, vaihtaa vauvan, siivota keittiön, leikkiä vauvan kanssa, viedä vauvan nukkumaan, siivota muun kämpän, syöttää vauvan, vaihtaa vaipat, leikkiä vauvan kanssa, tehdä ruokaa, tyhjentää astianpesukoneen, hoitaa loput pyykit jne.

Mutta nuo päivät johtuu pitkälti siitä, että yhdelle päivälle on itse mennyt kasaamaan liikaa hommaa... Tai sitten joskus tuntuu vain siltä, jos on nukkunu huonosti.... Mutta yleensä tässä ehtii vallan mainiosti. :)
 
jwdj
AP, älä välitä tämän palstan mammat ovat pääsääntöisesti yli-ihmisiä. Kaikkien luettelemiesi juttujen lisäksi kunno palstamamma on vielä koko päivän koneella! Hus, hus nyt siivousrutiineja harjoittelemaan, tai olet huono mamma!

Ainii, mulla alle 6kk vanha ja lähes aina sänky petaamatta, tiskit pitkin tiskipöytää, pullot tiskaan, jos on ihan pakko, yleensä illalla. Nukun, jos vauva sattuis nukkumaan. Juu, mulla on kiire, mutta en olekaan yli-ihminen.
 

Yhteistyössä