Jos ohjeessa lukee että esseen pituus 6 sivua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä viisi ja puoli sivua kuulostaa ihan hyvältä. Mielummin niin, kuin että alat sinne jotain ylimääräistä turhaa tunkemaan. Mikään ei muuten ole niin ärsyttävää kuin yliPITKÄN esseen korjaaminen... usein siinä on nimittäin puolet pelkkää turhaa täytettä.

Riippuu täysin tehtävän antajasta. Itse opena otan vastaan mieluummin 5½ sivua asiaa kuin 7 sivua höpönlöpöä. Enkä suostu ottamaan vastaan kauheesti pitempiä tuotoksia, se raja on asetettu myös sitä varten, ettei kaikki palauta jotain 28 sivuisia... sellaisten tarkastamiseen kun ei sit taas ole varattu resursseja jos vaatimus on 6 sivua. Ja fonttikoolla on turha lähteä kikkailemaan, se vaan näyttää tyhmältä.

Alkuperäinen kirjoittaja opettajatar:
Ja fonttikoolla on turha lähteä kikkailemaan, se vaan näyttää tyhmältä.
Tätä komppaan. Kyllä sen heti näkee päältä, jos on yritetty saada esseelle lisäpituutta kikkailulla. Sori vaan lapset (ja vähän vanhemmatkin). Ei ope ole niin tyhmä miltä näyttää :D

Lukeeko siinä se 6 sivua? No kirjota sit se kuus. Tosin jos sulla on 5 ja puol, niin sehän menee kuudellenne sivulle..eli mun mielestä tuo o n jo ok.

Meillä on kyllä yleensä tosi tarkasti, että max. 10 tms. Ku muuten tulis liian pitkiäki jorinoita. Ja maksimimäärää ei tule ylittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Oletko muistanut värikkäästi kertoa omasta mielipiteestäsi taiteesta, mikä on taidetta ja mikä ei?

Ei oo mun tyyliä, siis sellainen värikäs ja rönsyilevä teksti. En ole sellainen sanoilla maalaaja.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Lukeeko siinä se 6 sivua? No kirjota sit se kuus. Tosin jos sulla on 5 ja puol, niin sehän menee kuudellenne sivulle..eli mun mielestä tuo o n jo ok.

Meillä on kyllä yleensä tosi tarkasti, että max. 10 tms. Ku muuten tulis liian pitkiäki jorinoita. Ja maksimimäärää ei tule ylittää.

No, oikeastaan siinä lukee et 6-7 sivua.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Kyllä sen heti näkee päältä, jos on yritetty saada esseelle lisäpituutta kikkailulla. Ei ope ole niin tyhmä miltä näyttää :D

Jep, eli ylimääräiset tai turhan isot kuvat, kappalejaoilla kikkailu, marginaalit, kirjasin, kirjasimen koko, ynnä muut, me ollaan nähty jo ne kaikki, turha yrittää. :)

Mutta asiaan vielä, aika harvoin onnistuu kirjoittamaan TASAN 6 sivua, kyllä se nyt yleensä jää joitain rivejä vajaaksi tai menee hiukan yli. Ei se ihan niin tarkkaa voi olla. Väkisin väännetty puol sivua saattaa jopa pahimmillaan pilata hyvän esseen, varsinkin jos se on lopussa niin jää paha maku koko tekstistä.

On joskus tullut luettua näitä:"Eli siis mitä tässä esseessä nyt olen yrittänyt sanoa on, että..." Tuleehan siitä rivejä mutta ei se sitä kirjoitusta kyllä ainakaan paranna, ja näkee kilometrin päähän, että on vaan haettu lisää pituutta.

Mä puolustan kyllä tuota kappalejaon tarkastuista sen verran, että liian pitkiä kappaleita on rasittava lukea. Muutenkin kun vaan lukee tekstin läpi aina uudelleen ja uudelleen, niin ihmeesti se joka kerta muuttaa pituuttaan, vuorotellen pari riviä pidemmäksi tai lyhyemmäksi ja kyllä se siitä lopulta halutun mittaiseksi tulee.
Mutta toi on varmasti totta, että väkisin ei kannata kirjottaa, koska se arvosana ei taatusti tule siitä pituudesta, vaan sisällöstä.

Yhteistyössä