Jos myyn auton ja ostaja kysyy mitä vikoja siinä on, niin täytyykö mun luetella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ribosomi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ribosomi

Jäsen
23.10.2011
772
1
16
Jos myisin mun auton ja ostaja kysyy vikoja, niin tarviiko ne kaikki kertoo? Vai jos väitän kirkkain silmin, etten oo huomannut mitää vikoja, niin voiko ostaja myöhemmin sitten perua kaupat vedoten etten oo kertonut jotain?

Jos myisin mun auton ja ostaja kysyy vikoja, niin tarviiko ne kaikki kertoo? Vai jos väitän kirkkain silmin, etten oo huomannut mitää vikoja, niin voiko ostaja myöhemmin sitten perua kaupat vedoten etten oo kertonut jotain?

No jo yksityishlö myy yksityishlölle eikä kirjallista materiaalia myyjän lupauksista ole olemassa on ostajan tilanne vähän heikko.

Ja tässäpä syy miksi en osta yksityishlöltä käytettyä autoa :D!

[QUOTE="vieras";25489374]No jo yksityishlö myy yksityishlölle eikä kirjallista materiaalia myyjän lupauksista ole olemassa on ostajan tilanne vähän heikko.

Ja tässäpä syy miksi en osta yksityishlöltä käytettyä autoa :D![/QUOTE]

No mä ostin ton romun jostai liikkeestä kesällä ja vasta nyt talvella on kaikenlaista pientä v-mäistä ilmaantunut. Aattelin myydä sen kesällä pois kun niitä vikoja ei huomaa sillee, mut mietin syyllistynkö johonkin jos en varsinaisesti mainosta ongelmia..

No... oikeastaanhan yksityiseltä ostaessa ei ostajalla helposti oo 'palautusoikeutta', joten nimimerkki vieras on ihan oikeassa. Siksi ei yksityiseltä tosiaankaan kannata ostaa. Jos sä oot oikeesti myymässä autoa niin mietitkö tosissaan ettet kertoisi vikoja, en mä ainakaan kehtaisi noin tehdä. Aiheuttaa tietoisesti toiselle taloudellista haittaa...

Toki voi ihminen voi menetellä EPÄREHELLISESTI. Kyllä kauppa voidaan purkaa kahden yksityisenkin ihmisen välillä jos voidaan osoittaa että toinen on antanut virheellistä tietoa tahallisesti.

Tämä toki on pitkä ja kivinen tie johon harva ryhtyy. Se nimittäin pitää tehdä oikeuden kautta jos muutoin ei sopimukseen päästä. Koskaan ei tiedä millainen se ostaja on, eikä sitä mitä hän tekee raivostuessaan ja huomatessaan että häntä on pahasti jymäytetty. Tällöin oma epärehellisyys voikin tulla itselle kalliiksi. Se pitää aina huomioda tällaisessa tapauksessa.

Toivottavasti et saa autoasi kaupaksi.

Kyllä mä kertoisin ainakin isoimmat viat ostajalle, tai oikeastaan mä käyttäisin auton autotohtorilla ja saisin sitä kautta puolueettoman arvioinnin myytävästä tuotteesta ja oikean hinnan autolle.

No eipä kukaan kertonut minullekkaan vioista kun auton ostin. Itse maksoin autosta 3000 euroa ja ajattelin muutenkin myydä sen varmaan 1000 halvemmalla esiin tulleitten vikojen johdosta. Ja viat ei haittaa auton toimintaa tai sitä että auto menisi katsastuksesta läpi. Lähinnä pari ärsyttävää asiaa, kuten että lukot jäätyy.. Pari kalliimpaa vikaa löyty heti kun auton ostin mutta ne olen korjauttanut.

[QUOTE="vieras";25489431]Toki voi ihminen voi menetellä EPÄREHELLISESTI. Kyllä kauppa voidaan purkaa kahden yksityisenkin ihmisen välillä jos voidaan osoittaa että toinen on antanut virheellistä tietoa tahallisesti.

Tämä toki on pitkä ja kivinen tie johon harva ryhtyy. Se nimittäin pitää tehdä oikeuden kautta jos muutoin ei sopimukseen päästä. Koskaan ei tiedä millainen se ostaja on, eikä sitä mitä hän tekee raivostuessaan ja huomatessaan että häntä on pahasti jymäytetty. Tällöin oma epärehellisyys voikin tulla itselle kalliiksi. Se pitää aina huomioda tällaisessa tapauksessa.

Toivottavasti et saa autoasi kaupaksi.[/QUOTE]

Peesi.

[QUOTE="...";25489473]muistaakseni ostaja saa purkaa kaupan jos oot kusettanu kaiken olevan kunnossa ja sit ei ookka..[/QUOTE]

Joo saa purkaa kaupan mutta a) miten todistat kusetuksen? b) miten perit yksityishenkilöltä rahat? c) oikeudenkäyntikulut siviiliasiassa voi tulla kalliiksi.

[QUOTE="...";25489480]http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/7d60ff09-5d6e-42f6-8535-8ed13857b0b5.aspx[/QUOTE]

... hohhoijjaa, kuluttajavirastolla ei ole mitään tekemistä kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa.

[QUOTE="vieras";25489490]Joo saa purkaa kaupan mutta a) miten todistat kusetuksen? b) miten perit yksityishenkilöltä rahat? c) oikeudenkäyntikulut siviiliasiassa voi tulla kalliiksi.[/QUOTE]

no, se on sitte myyjän moka :D

[QUOTE="...";25489505]no, se on sitte myyjän moka :D[/QUOTE]

Ööh, onko kaikki inkkarit kanootissa? Miten oikeasti todistat myyjän kusettaneen? Ja ostajahan ne kulut maksaa jos ei pysty todistamaan...

[QUOTE="vieras";25489503]... hohhoijjaa, kuluttajavirastolla ei ole mitään tekemistä kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa.[/QUOTE]

Ostin yksityiseltä henkilöltä auton, jossa on jatkuvasti löytynyt uusia vikoja. Voinko tehdä asialle mitään?

Ostajan on vaadittaessa esitettävä jotakin näyttöä siitä, että auton viat ovat myyjän vastuulle kuuluvia virheitä, eikä esimerkiksi auton iän ja ajomäärän mukaista normaalia kulumista.

Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta pitkälti vastaavat kuluttajasuojalain vastaavia.

Ostajan on tehtävä virheestä valitus myyjälle. Jos se ei johda tulokseen, on mietittävä asian viemistä käräjäoikeuteen. Kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei siis kuulu kuluttajansuojalain piiriin, joten ostaja ei voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvojan apuun asiassa eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan.

No tää myynti on vasta pohdinta-astella. Toisaalta kun parin tonnin vanhan auton ostaa niin voihan siihen koska tahansa tulla mitä tahansa vikoja, mitä en myöskään osaa ennustaa. Ja kai se on se ja sama mun kertoa sille ostajalla, että lukot jäätyy talvisin jossei oo lohkolämmittimessä ollu kiinni, ei kai kukaa 2000 kuvittele täydellistä autoa saavansa.

No eipä kukaan kertonut minullekkaan vioista kun auton ostin. Itse maksoin autosta 3000 euroa ja ajattelin muutenkin myydä sen varmaan 1000 halvemmalla esiin tulleitten vikojen johdosta. Ja viat ei haittaa auton toimintaa tai sitä että auto menisi katsastuksesta läpi. Lähinnä pari ärsyttävää asiaa, kuten että lukot jäätyy.. Pari kalliimpaa vikaa löyty heti kun auton ostin mutta ne olen korjauttanut.

Lukot jäätyy?
Oletko kenties kokeillu lukkosulaa? Estää lukkojen jäätymisen...

[QUOTE="...";25489505]no, se on sitte myyjän moka :D[/QUOTE]

Ja ostajan moka, eihän myyjän (ykstyishenkilön) ole mikään pakko suostua mihinkään kaupan purkuun, eli pura ihan yksiksesi :D!

[QUOTE="vieras";25489517]Ööh, onko kaikki inkkarit kanootissa? Miten oikeasti todistat myyjän kusettaneen? Ja ostajahan ne kulut maksaa jos ei pysty todistamaan...[/QUOTE]

no, jos mä ostaisin autoa, en menisi yksin ostamaan vaan kaverin kanssa, joka pystyy tarvittaessa todistamaan asian. saattaisin pyytää vielä kirjallisena "vikalistan"

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25489498:
Että niinku vahinko kiertämään meiningillä. Mitä tykkäisit, jos joku sinulle tuollaisen pommin myisi? Kaipa sinä sen voit ilman seurauksia myydä, jos vaan omatunto sen salliin. Mut hei kamooooon.

Ostajallako ei oo mitään vastuuta käytettyä autoa yksityiseltä ostettaessa?

Yhteistyössä