Jos muna seisoo niin tarkoittaako se, että se on pilaantunut?

;) Siis keitän munia ja laitoin veteen munia kahdesta kennosta. Toisten pvm oli 29.3. (eli ei niiden vielä pitäisi vanhoja olla) ja ne munat jäivät töröttämään pystyyn veteen. Toisten pvm on 10.4. ja menivät veteen kyljelleen. Mistä tämä johtuu? Ne uudemmat munat oli muuten säilytetty jääkaapissa ja vanhemmat huoneenlämmössä.

"joopa"
Jos muna kelluu, se on pilalla. Mulla oli kans samasta kennosta munia, mutta päiväys menny aikaa sitten, toinen uppos, toinen kellu. Sit ostin uuden kennon ja siinä kaikki munat oli pohjalla.

"ani"
kun kananmuna vanhenee, siihen alkaa kehittyä kaasua. Kun se on mennyt käyttökelvottomaksi, niin se alkaa kellua. Siten kananmunien tuoreuden ja käyttökelpoisuuden voi testata laittamalla ne veteen. Jos se muna kuitenkin on kattilan pohjalla pystyssä, niin se voi olla vielä ihan käyttökelpoinen. Jos kelluu, niin heitä menemään.. Olen itse käyttänyt kyllä kattilan pohjalla pystyssä töröttäviä kun olen rikkonut yhden ja katsonut tuoksuuko tai näyttääkö muuten oudolta. Ellei, niin antaa mennä vaan.

[QUOTE="ani";23503836]kun kananmuna vanhenee, siihen alkaa kehittyä kaasua. Kun se on mennyt käyttökelvottomaksi, niin se alkaa kellua. Siten kananmunien tuoreuden ja käyttökelpoisuuden voi testata laittamalla ne veteen. Jos se muna kuitenkin on kattilan pohjalla pystyssä, niin se voi olla vielä ihan käyttökelpoinen. Jos kelluu, niin heitä menemään.. Olen itse käyttänyt kyllä kattilan pohjalla pystyssä töröttäviä kun olen rikkonut yhden ja katsonut tuoksuuko tai näyttääkö muuten oudolta. Ellei, niin antaa mennä vaan.[/QUOTE]

Yksi niistä seisovista ihan kellui pinnalla, muut eivät. Eli ne olisivat syötäviä?

Yhteistyössä