J
jeespoks
Vieras
meillä on sellainen tilanne, että useampi lapsi, minä raskaana (taas), mies töissä ja minä kotona. teen oikeastaan kaikki kotityöt (lukuunottamatta lumihommia, talon kunnostustöitä ja autojen tuunaamista ) .. teen ruuat yrittäen miettiä että ne ovat mahdollisimman ravitsevia ja kuitenkin suht edullisia, yritän olla taloudellinen miettien valmistuksen niin, että määrästä riittää toiselle päivälle lounaaksi. seuraan tarjouksia, hankin lasten vaatteet yleensä aina alesta ja ennakkoon - tyyliin nyt olen ostanut ensivuoden toppavaatteet niitä tarvitseville ( suurin osa ehjinä säilyneistä siirtyy suoraan aina seuraavalle pienemmälle). meillä on kouluunläjtijöitä ja pieniä kotiinjääviä, sekä mies joka suuntaa töihin. minä herättelen kaikki, autan pukemisessa, huolehdin että hampaat tulee pystyä ja että oikeat varusteet lähtevät kouluun (ja urheiluvälineet- yhdelle luistimet, toiselle sukset, kolmannelle pulkka jne) .. teen aamupalan (myös miehelle ja eväät, jotka monesti sitten jättää syömättä koska käy syömässä työkavereiden kanssa). kehun , kannustan, yritän olla läsnä. olen kiinnostunut miehen asioista, tarjoudun hieromaan, yritän saada lapsia ulos ja olemaan rauhallisesti kun mies iltaisin väsynyt.. otan poskeen, annan peppua ja kuljen kotona muissakin kuin verkkareissa... mitä saan kiitokseksi? arvostelua tavastani kasvattaa lapsia (sehän on vain minun hommani), napinaa jos on koiran karvoja lattialla (ei olekaan ehditty imuroimaan), tietty paita ei olekaan silitetty (olisihan mun pitänyt tietää, tai vähintäänkin kysyä milloin sitä tarvitsee.. mies urheilee ja hänellä on siihen mahdollisuus kun minä tietysti olen lasten kanssa - sitten joskus iltaisin näyttää minulle urkkavideoita (joissa on tietysti naisiakin) ja tokaisee ihan ohimennen että mahtaisinkohan minä joskus kiinnostua urheilemaan (olen ollut aina kiinnostunut, en vaan kertakaikkiaan ehdi- sen lisäksi että käyn lenkillä pienten ja koiran kanssa, pari kertaa olen yrittänyt kahvakuulailla kotona, lapset halusivat tietysti osallistua, ymmärrätte varmaan kuinka paljon minä siitä lopulta sain irti..) mies valittaa kun rahat ovat aina lopussa, olisi kiva matkustaa yms... silti on pakko pitää kallista autoa, ja moottoripyörää (taas miehen harrastus) , ostella netistä milloin mitäkin (siis mies itselleen) - minä kyllä venytän senttiä parhaani mukaan. mutta minulla ei ole oikeutta puuttua rahan käyttöön, koska mieshän se tienaa. (minä muuten maksan noin puolet laskuista ruoka ja vaateostosten lisäksi, en saata käsittää kuinka onnistun) joten miehelle jää kyllä siitä palkastaan sitä "löysää" millä sitten käy esim. juuri syömässä työkavereiden kanss, tai ostaa itselleen sykemittaria, tai lenkkareita yms.. haluaisin tämän kotonaoloaikani jälkeen opiskella AMK tutkinnon josta olen haaveillut valmistuttuani. haaveeksi jääkin, sillä en usko, että mieheni on valmis tekemään myönnytyksiä eikä minulla oikeastaan ole varaakaan. koska mieheni tienaa suhteellisen hyvin, jopa perheemme kokoon nähden en tulisi saamaan minkäänlaista taloudellista tukea opiskeluun - lapset kun joutuisivat tietysti silläaikaa päivähoitoon, josta tulisi taas lisää kustannuksia. mutta hei. ollaan terveitä ja meillä on toisemme. on kaunis talo ja nätti piha.. eikai sitä ihminen muuta tarvitse. oli pakko vaan "vähän" avautua. nyt kun sain tämän purettua on jo vähän kevyempi olo.