Jos mies on lomalla ja sinä töissä, pitääkö mies myös lapset lomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Meillä on miehellä talviloma tulossa ja mulla ei lomaa oo. Nyt mies ilmotti et ainakin osan viikosta vie lapset hoitoon. Kun sanoin et lapset tarttee myös lomaa kun se päiväkoti on niiden työpaikka, mies suuttu. Sano et "ne saa leikkä siellä ja tehä mitä haluaa. Mulla ei ilmeisesti oo sellasta kun oma aika. Onko se niin kauheeta jos ne on siellä vaikka pari päivää et mä saan tehä omia hommia?". Sit se ei tänä aamuna mulle sanonu mitään. Mun mielestä lapset kuuluu kotiin sillon jos on töistä lomaa.

no ei ole kohtuutonta antaa miehelle pari päivää omiin juttuihin aikaa. mitä, jos hakisi lapset päiväkodista normaalia aiemmin kuitenkin? ota huomioon, että miehesi on hän ja sinä olet sinä. Et voi muuttaa toista, ja jos miehesi lataa akkuja lomalla lasten ollessa päiväkodissa, on se kaiketi koko perheen hyödyksi ja iloksi?

Lapsi on ollut kotona isän kanssa. Joulu-tammikuussa mies lomaili 4 viikkoa jolloin lapsi oli kotona isukin kanssa, poikkeuksena lomailun viimeinen viikko jolloin lapsi meni päiväkotiin 2 päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
no ei ole kohtuutonta antaa miehelle pari päivää omiin juttuihin aikaa. mitä, jos hakisi lapset päiväkodista normaalia aiemmin kuitenkin? ota huomioon, että miehesi on hän ja sinä olet sinä. Et voi muuttaa toista, ja jos miehesi lataa akkuja lomalla lasten ollessa päiväkodissa, on se kaiketi koko perheen hyödyksi ja iloksi?

No sais kyllä tod hakeekin aikasemmin hoidosta jos sinne vie. Samoin kun sais viiäkin myöhemmin. Siitä se riemu repee jos ne on saman 8-16.30 päivän siellä kun normaalisti...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

peesi!

Heh. Jos mä olen lomalla, lapset on myös kotona. Jos mies on lomalla, puuhailee korjaushommia tms. muutaman päivän eli lapset on joko pari päivää viikosta hoidossa tai aamupäivisin parina päivänä. Taitaa olla aika yleistä miehille. En ole riidellyt asiasta. Puuhailee kuitenkin lastenkin kanssa, joten kaipa mies tietää, koska tarvitsee omaa aikaa.

Kyllä minäkin voisin lapset viedä vaikka kahdeksi lyhyeksi päiväksi hoitoon, jos miehellä on rästihommia tai vaikka työväsy,ystä/stressiä. Mukavampi se on lasten olla levänneen isän kanssa kolme päivää (+viikonloppu) kuin kärttyisen ja kiireisen kanssa viikon.

"Mun mielestä lapset kuuluu kotiin sillon jos on töistä lomaa."

Oikea periaate, just näin :) Lapset pitää pitää kotona äidin JA isän lomalla ja vapaapäivinä. Lapsia ei päivähoitoon, ei mummoloihin, vaan KOTONA ÄIDIN JA / TAI ISÄN kanssa! Miksi Ap:n mies ei voi olla talvilomalla lastensa kanssa? Niin, jos on tosi laiska mies, hän kuulemma vie lapset omalle aidilleen (=siis anopille, yäk) hoitoon, kun äiti on töissä ja mies kotona "lastenhoitajana". Huh-huh!!!

Kannattaako moisesta ryhtyä valtataistoon? Minusta hyvä kompromissi on tuo että lapset on 2 päivää hoidossa (parempi toki lyhyinä päivinä) ja 3 päivää isänsä kanssa. Eikös isää vois kannustaa olemaan lastensa kanssa intensiivisesti sitten nuo kolme päivää, jos tekevät yhdessä jotain kivaa ja erityistä.

no meillä menis just niin et kun mies on lomalla ni lapsi on hoidossa,mut kun mä oon lomassa tai on vp niin laspi on kotona..Miehillähän on tunnetusti niitä NIIN paljon tärkeempiä hommia joita ei voi tehä kun lapsi on kotona..Niin se vaan on!

Onpas taas.. Jos ap olis kysyny et voiko hän laittaa laoset pariks päiväks hoitoon kun hänellä on talviloma, olis täällä mammat hyökänny kimppuun, ettei todellakaan. Kyllä ne lapset kuuluu hoitaa kotona jos itekkin siellä on. Nyt kun on kyse miehestä niin sitte se on ihan eri tilanne ja ei niiden lasten tarviikkaan olla kotona ku vanhempi on..

Meillä se on itsestään selvyys, et jos toinen lomalla, niin lapset on kotona. En ikinä hyväksyisi miehen lomailla, ilman lapsia. Onhan se päiväkodissa käyntikin lapsen "työtä". Tarvitsee nekin lomaa.

Olen samaa mieltä että lasten paras paikka on kotona, mutta ettekö luota miehienne arvostelukykyyn? Siis jos heistä lapsien on parempi syystä tai toisesta olla hoidossa, niin eikös aikuinen ihminen osaa sen itse arvioida. Pakottaminen ja valtataistelu tuskin tuottaa hyvää ja rakentavaa tulosta, kannustaminen sen sijaan tuottaa. Arvon siskot, lähestykää asioita positiivisesta valosta niin aikuisen miehenne on mahdollista toimia parhaalla mahdollisella tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Onpas taas.. Jos ap olis kysyny et voiko hän laittaa laoset pariks päiväks hoitoon kun hänellä on talviloma, olis täällä mammat hyökänny kimppuun, ettei todellakaan. Kyllä ne lapset kuuluu hoitaa kotona jos itekkin siellä on. Nyt kun on kyse miehestä niin sitte se on ihan eri tilanne ja ei niiden lasten tarviikkaan olla kotona ku vanhempi on..

Näinhän se taitaa mennä, et isille riittää ymmärrystä enemmän.... Ja lisättäköön sen verran et mulla ei oo talvilomaa ollenkaan. Eli miehen loma olis lapsillekin ainoo mahdollisuus pitää talvilomaa.

Onko tähän oikein joku lakikin?

Alkuperäinen kirjoittaja :
no meillä menis just niin et kun mies on lomalla ni lapsi on hoidossa,mut kun mä oon lomassa tai on vp niin laspi on kotona..Miehillähän on tunnetusti niitä NIIN paljon tärkeempiä hommia joita ei voi tehä kun lapsi on kotona..Niin se vaan on!

No tässä on se ero, että meillä mies ainakin tekee hommia, joissa lapsi ei voi olla mukana. Esim nyt pitäis katto ja rännit putsata. Milläs sä siinä samalla lapsia katot? Tai jos on jotain hitsailtavaa, moottorisahalla, sirkkelillä tms tekemistä...

Kyllä mä ainakin antaisin miehelle sen pari pvää omaa aikaa. Etenkin jos kyse olisi hommien tekemisestä, mutta myöskin sen takia, jos haluaisi vaan olla.

Mutta meillä mies antaa mullekin se pari päivää ihan omaa aikaa, jos haluan :)

Kyllä aikuinen saa pitää vähän vapaata. Ihan itsekin olen näin tehnyt. Se voi olla päivä tai pari. Ja se ei automaattisesti tarkoita, että lapset olisivat tappiin asti hoidossa.

Miksi kaikki on niin mustavalkoista tällä palstalla. On vain yksi oikea vaihtoehto - kaikki muut ovat väärin.

Miehet kun voivat olla erilaisia kuin naiset. Ei kaikilla hermo kestä hoidella lapsia kaiket päivät lomallaan. Eipä kestä kaikilla naisillakaan sen puoleen.

Jos asiasta alkaa tapella, niin lapsillakaan ei ole enää hauskaa. Onhan se selvä, että joitakin hommia ei pysty rauhassa tekemään lasten ollessa kotona. Omasta mielestäni olisi ihan ok kompromissi viedä lapset hoitoon 2-3 päivänä lyhyemmiksi päiviksi kuin normaalisti. Mutta jos oma mieheni vaatisi, että lasten pitäisi olla koko hänen lomaviikkonsa hoidossa normaalin pitkät päivät, niin sitten nostaisin aika metelin... :D

Sama pätee äiteihin, jos rehellisesti on sitä mieltä että lapsen on parempi olla hoidossa niin eikös se ole ok. Mutta rehellinen syy ei todellakaan ole miehelle tai naiselle l a i s k u u s vaan esim se että on hoidettava asioita jotka on vaikea hoitaa lasten kanssa... tyyliin pankissa käynti tms.

Yhteistyössä