Jos mies on ehdottomasti sitä mieltä, ettei enää lapsia onko oikein sysätä vastuu ehkäisystä kokonaan miehelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja udaLinx:
Noooh, ei mun mielestä oo oikein. Kylläkai niitä lapsia tulee kummankin HALUTA eikä niitä saa sit tulla sillei, että mitä et huolehtinut ehkäisystäs..! |O

Mies voisi siis huolehtia siitä ehkäisystä! =)
Niin ja sua ei varmasti haittaisi jos ei käyttäisikään...

Noooh, ei mun mielestä oo oikein. Kylläkai niitä lapsia tulee kummankin HALUTA eikä niitä saa sit tulla sillei, että mitä et huolehtinut ehkäisystäs..! |O

Niin, tarkemmin ajatellen.. Miksi sen luotettavan ehkäisijän pitäs olla AINA nainen?! *kysyy itseltään*

Mites olisi kompromissi eli molemmat käyttää ehkäisyä? Olisipahan ainakin tuplavarmistus. Miehille on kyllä aika nihkeästi kehitetty ehkäisymenetelmiä...joskus vissiin miesten e-pillereitäkin kehiteltiin, mutta mihinköhän se projekti jäi? Sterilisaatio on sen verran vaikeasti peruttavissa, että sitä ei voi sen paremmin naiselta kuin mieheltäkään vaatia, mutta miehille pitäisi kyllä kehittää muitakin vaihtoehtoja kuin kondomi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mites olisi kompromissi eli molemmat käyttää ehkäisyä? Olisipahan ainakin tuplavarmistus. Miehille on kyllä aika nihkeästi kehitetty ehkäisymenetelmiä...joskus vissiin miesten e-pillereitäkin kehiteltiin, mutta mihinköhän se projekti jäi? Sterilisaatio on sen verran vaikeasti peruttavissa, että sitä ei voi sen paremmin naiselta kuin mieheltäkään vaatia, mutta miehille pitäisi kyllä kehittää muitakin vaihtoehtoja kuin kondomi.

Entäs jos nainen ei halua hormonaalista ehkäisyä? Kaikki eivät todellakaan niistä pidä, itseltäni katoaa kaikki halut niiden myötä...

Niin ja sua ei varmasti haittaisi jos ei käyttäisikään...

Tällä hetkellä kumpikaan meistä ei halua lisää lapsia, joten haittaisi kyllä, ja siksi olemmekin tarkkoja ehkäisystä. Mielestäni yleensä vain se joka ei ehdottomasti halua lapsia, voisi huolehtia ehkäisystä. Ihan sikälikin ettei tule vahinkoja..

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
Entäs jos nainen ei halua hormonaalista ehkäisyä? Kaikki eivät todellakaan niistä pidä, itseltäni katoaa kaikki halut niiden myötä...
Naisillekin pitäisi kehittää myös ei-hormonaalisia ehkäisymenetelmiä. Mutta joo, kyllä mies voi varsin hyvin käyttää kondomia, elää selibaatissa tai vaihtaa kumppania jos ei lapsia halua. Päätös lasten hankkimisesta on kuitenkin yhteinen eikä sen, joka ehkäisyä käyttää tai on käyttämättä.

Jos nainen ei halua hormonaalista ehkäisyä, on olemassa esim. kuparikierukka.

Minusta sen lapsiluvun pitäisi olla yhteinen päätös. Samoin ehkäisyn käyttö on kummankin vastuulla. Outo parisuhde, jos nainen "kiristää" sillä, että jos mies ei halua lisää lapsia, niin miehen pitää hoitaa ehkäisy tai nainen "saa" pamahtaa paksuksi. Kyllä normaalissa parisuhteessa nämä asiat pitäisi hoitaa ja sopia yhteistuumin.

Alkuperäinen kirjoittaja (vierailija):

Minusta sen lapsiluvun pitäisi olla yhteinen päätös. Samoin ehkäisyn käyttö on kummankin vastuulla. Outo parisuhde, jos nainen "kiristää" sillä, että jos mies ei halua lisää lapsia, niin miehen pitää hoitaa ehkäisy tai nainen "saa" pamahtaa paksuksi. Kyllä normaalissa parisuhteessa nämä asiat pitäisi hoitaa ja sopia yhteistuumin.

Mulle ei kuparikierukka sovi nikkeliallergian vuoksi. Mitä muita ei-hormonaalisia on olemassa?
Ja älkää nyt käsittäkö väärin, en todellakaan pakota miestani siittämään vielä yhtä lasta (voi kuinka kauniisti ilmaistu :D ) mutta mielestäni hän voi aivan yhtä hyvin käyttää kumia, jollei todellakaan lapsia halua. Miksi vastuun pitäisi aina olla naisella?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulle ei kuparikierukka sovi nikkeliallergian vuoksi. Mitä muita ei-hormonaalisia on olemassa?
Ja älkää nyt käsittäkö väärin, en todellakaan pakota miestani siittämään vielä yhtä lasta (voi kuinka kauniisti ilmaistu :D ) mutta mielestäni hän voi aivan yhtä hyvin käyttää kumia, jollei todellakaan lapsia halua. Miksi vastuun pitäisi aina olla naisella?

Todella usein nämä vastuut ovat sellaisia, joita naiset ottavat itselleen silloin kun ne heille itselleen sopivat, mutta kun ei enää sovi, ne muuttuvat ikäviksi vastuiksi =)

No toki, jos sinulle ei edes löydy sopivaa ehkäisymuotoa, pitää miehen ottaa vastuu siitä. Eli käyttää kumia. Muutakaan vaihtoehtoa tuossa ei juuri ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Todella usein nämä vastuut ovat sellaisia, joita naiset ottavat itselleen silloin kun ne heille itselleen sopivat, mutta kun ei enää sovi, ne muuttuvat ikäviksi vastuiksi =)

Meillä on mies käyttänyt kumia ennenkin, mutta jotenkin tuo tilanne oli sellainen että ensin (väsynyt) mies hermostui lasten riehunnasta, sitten yks kaks tiuskasi ettei yhtään enää. Siitähän minä sitten "riemastuin" ja sanoin että huolehtikoot sitten itse ettei enempää tule... äst, vaikea selittää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Meillä on mies käyttänyt kumia ennenkin, mutta jotenkin tuo tilanne oli sellainen että ensin (väsynyt) mies hermostui lasten riehunnasta, sitten yks kaks tiuskasi ettei yhtään enää. Siitähän minä sitten "riemastuin" ja sanoin että huolehtikoot sitten itse ettei enempää tule... äst, vaikea selittää :)

Kyllä minä ymmärrän mitä tarkoitat :)

Monet tuntuvat jotenkin ajattelevan ettei mies osaa huolehtia ehkäisystä tai että se on jotenkin ylivoimaisen vaikeaa.. Meillä käytetään kumia (tosin molemmat huolehtivat siitä), eikä se ole pettänyt, eikä aiheuttanut mitään ongelmia. Molemmat tietävät että tämä on väliaikainen ratkaisu (kolmannen lapsen jälkeen, jonka aika ei siis ole vielä, minulle tehdään sterilisaatio). Mies mielummin harrastaa seksiä kumin kanssa kun on harrastamatta ollenkaan eri ehkäisymenetelmien sivuvaikutuksien takia (vuodot, kivut, haluttomuus).

No ei ole oikein. Vai onko mies automaattisesti pakotettu avioliiton myötä siittämään niin monta lasta kun vaimo haluaa? Eikö se ole kahden kauppa kuitenkin, eikä noin mustavalkoinen asia.

jep,mutta meillä se menisi juuri noin,koska ensimmäinen lapsi syntynyt ehkäsystä huolimatta,ja jos toisenkin kerran sattuisi vahinko käymään minun ehkäsystä huolimatta ei se minulle olisi maailmanloppu mut joa mies ei enään haluaisi,olisi se hänen vastullaan eli piuhat poikki,koska minä en olis valmis tekemään aborttia jos vahinko kävisi.

Nuo vastuun sysäämit kyllä kuulostavat ikäviltä, on kuitenkin kysymys yhteisistä päätöksistä ja sen kautta yhteisestä vastuusta. Ymmärrän kyllä ap:n kannan siinä että jos naiselle ei meinaa löytyä sopivaa ehkäisymenetelmää ja mies on se joka jyrkemmin on uutta raskautta vastaan niin tokihan tuntuu luonnolliselle että mies kantaisi myös osaltaan vastuun ehkäisystä. Varsinkin siis kun sen puuttuminen olisi hänelle isompi ongelma kuin naiselle. Toivottavaa kuitenkin olisi että noistaa voitaisiin päästä yheisymmärrykseen ilman "hoida sitten ehkäisy itse!" -riitoja.

Meillä on eräs tuttavapariskunta jossa mies halusi vain yhden lapsen ja nainen 3-4. Ensimmäisen lapsen saivat siis yhteisymmärrksessä, mutta sen jälkeen tuli vähän tenkkapoo. Naiselle ei löytynyt sopivaa ehkäisymenetelmää eikä mieskään jatkusvasta kumin käytöstä innostunut. Mies oli itse valmis menemään sterilisoitavaksi vaikka heti ensimmäisen lapsen jälkeen koska oli vakaasti sitä mieltä ettei halua lisää. Keskustelivat tilanteen kuitenkin sellaiseksi että tekivät ensin toisen lapsen ja tämän jälkeen mies meni operatioonsa.

jep,mutta meillä se menisi juuri noin,koska ensimmäinen lapsi syntynyt ehkäsystä huolimatta,ja jos toisenkin kerran sattuisi vahinko käymään minun ehkäsystä huolimatta ei se minulle olisi maailmanloppu mut joa mies ei enään haluaisi,olisi se hänen vastullaan eli piuhat poikki,koska minä en olis valmis tekemään aborttia jos vahinko kävisi.
Mun mielestäni toi piuhat poikki on aika rankka vaatimus. Entäpä jos nainen haluaisi vaikka ne 3 lasta, miehelle riittää olemassa olevat 2 ja mies menee laittamaan piuhat poikki. Muutamaa vuotta myöhemmin mies tuleekin toisiin ajatuksiin, että olisi se kolmas oikeastaan sittenkin kiva. Onko se vaimo silloin tyytyväinen siihen, että mies joutui pistämään piuhat poikki vai kaduttaisikohan naista, että sen kolmannen olisi sittenkin voinut saada, jos....

Mulle on ollut aina selvää, että 2 lasta haluan ja ne 2 lasta mulla on. Siitä huolimatta en ole käynyt laittamassa piuhoja poikki, sillä olen ajatellut, että en voi tietää elämääni niin pitkälle eteenpäin, ettenkö sittenkin jonain päivänä haluaisi sitä kolmatta. Noh, en ole halunnut ja nyt olen jo liian vanha, mutta en halua tehdä elämässäni sellaisia peruuttamattomia päätöksiä, joita saattaisin tulevaisuudessa katkerasti katua.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Jos mies tuota mieltä niin kyllä sun syytä kunnioittaa miehen päätöstä ja myös ehkäisystä huolehtia.
Miksi ehkäisystä huolehtiminen on yleensä aina naisen tehtävä? Mä en henk.koht. ala ikinä enää käyttään mitään hormonijuttuja. Niitä käyttäessä ei todellakkaan ole oma itsensä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi tavis kierukka ja sitä en huoli. Joko mulle tehdään sterilisaatio seuraavassa sektiossa tai mies huolehtii ehkäisystä raskauden jälkeen. Jompsinkumpsin. Riippuu lääkärin tuomiosta. :whistle:

Mun mielestäni toi piuhat poikki on aika rankka vaatimus. Entäpä jos nainen haluaisi vaikka ne 3 lasta, miehelle riittää olemassa olevat 2 ja mies menee laittamaan piuhat poikki. Muutamaa vuotta myöhemmin mies tuleekin toisiin ajatuksiin, että olisi se kolmas oikeastaan sittenkin kiva. Onko se vaimo silloin tyytyväinen siihen, että mies joutui pistämään piuhat poikki vai kaduttaisikohan naista, että sen kolmannen olisi sittenkin voinut saada, jos....

Mulle on ollut aina selvää, että 2 lasta haluan ja ne 2 lasta mulla on. Siitä huolimatta en ole käynyt laittamassa piuhoja poikki, sillä olen ajatellut, että en voi tietää elämääni niin pitkälle eteenpäin, ettenkö sittenkin jonain päivänä haluaisi sitä kolmatta. Noh, en ole halunnut ja nyt olen jo liian vanha, mutta en halua tehdä elämässäni sellaisia peruuttamattomia päätöksiä, joita saattaisin tulevaisuudessa katkerasti katua.

no niin,mutta mun pointtini on se että jos mä tulen raskaaksi ehkäsystäni huolimatta ja mies ei sitä lasta tosiaan halua ni pitäisikö mun tehdä abortti,tai jäädä yksinhuoltajaksi?Ja kumikin ehkäisee(ei sekään tietty 100 varmasti),mut mies ei halua kumin kaa,on kuulemma sama kun saunassa vaatteisillaan olisi,niin mitäs jos se mun ehkäsy pettää,on pettänyt kerran jo.

no niin,mutta mun pointtini on se että jos mä tulen raskaaksi ehkäsystäni huolimatta ja mies ei sitä lasta tosiaan halua ni pitäisikö mun tehdä abortti,tai jäädä yksinhuoltajaksi?Ja kumikin ehkäisee(ei sekään tietty 100 varmasti),mut mies ei halua kumin kaa,on kuulemma sama kun saunassa vaatteisillaan olisi,niin mitäs jos se mun ehkäsy pettää,on pettänyt kerran jo.

lisään viel,että emme ole siinä tilanteessa että ei koskaan enään lapsia kummankaan mielestä,mutta ajatellaan tilannetta jossa me oltas sen kysymyksen vierellä.

Jos mies tuota mieltä niin kyllä sun syytä kunnioittaa miehen päätöstä ja myös ehkäisystä huolehtia.

Kertokaapa miksi se on naisen tehtävä?

No tässä kuvatussa tilanteessa se vaan niin on. Jos mies ei taho lapsia niin sun on suostuttava ehkäisyyn. Ja ei-hormonaalinen ehkäisy on ainakin ehkäisypuikot. Ap:llä tosin taitaa olla vauvahaaveita ja kysymys taitaakin olla kahden aikuisen erilaisista toiveista, ei niinkään ehkäisystä, ap vaan kärjistää tän ehkäisyn piikkiin
:/

Kertokaapa miksi se on naisen tehtävä?

No tässä kuvatussa tilanteessa se vaan niin on. Jos mies ei taho lapsia niin sun on suostuttava ehkäisyyn. Ja ei-hormonaalinen ehkäisy on ainakin ehkäisypuikot. Ap:llä tosin taitaa olla vauvahaaveita ja kysymys taitaakin olla kahden aikuisen erilaisista toiveista, ei niinkään ehkäisystä, ap vaan kärjistää tän ehkäisyn piikkiin
:/
Voihan se mies käyttää kondomia. :)

Yhteistyössä