Jos menisitte koko perheenä ystäväperheen luo kylään yön yli niin kysyisitkö mitä voitte tuoda tullessanne

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos oikeasti hyvän ystävän luo, menisin ruokakassien kanssa sen kummemmin kyselemättä etukäteen, koska tietäisin varmaan muutenkin mitä voi ostaa ja mikä heillä ruokapolitiikka on.

pllmnb
En. Rahaa voisin tarjota ainostaan tilanteessa jossa itse pyytäisin ystävän järjestämään minulle tai perheelleni majoituksen. Tuliaislahjaa toki voisin jotakin viedä, mutta en siis sopisi siitä etukäteen mitä sen pitäisi olla.
Ruuan suhteen nyyttärit on tietysti toinen asia, mutta olettaisin että siitä sovittaisiin jo kutsun yhteydessä.

liusa
Ilman muuta soittaisin ja kysyisin, "mitäköhän voisin tuoda kun meitä on niin monta". Kesällä toiveena on yleensä ollut grillattavia, joskus olen vienyt jälkkärin jne.

Kysyisin. Jos vastaus olisi "ei mitään" niin veisimme silti jotain. Esim aikuisille pullo hyvää viiniä ja lapsille herkkuja tai vaihtoehtoisesti vaikka ruokakori/kassi.

Yleensä vien jotain, vaikka menisimme vain pariksi tunniksi kylään "vain kahville".

"vieras"
Mieluiten vien ruokatuliaisia ilman, että kysyn etukäteen. Mutta ei hassumpi ajatus, että kysyisi etukäteen. Mökeillä vierailtaessa tulee kysyttyä, koska siellä säilytystilat ovat rajalliset eikä ole mielekästä viedä tarpeetonta tavaraa, jota joutuu ehkä kuljettamaan edestakaisin, jos ei olekaan tarpeellista.

Ruokakulujen jakaminen on outo ajatus. Ainakaan itse en tykkäisi, jos vieraat alkaisivat tarjota normaalista vieraskestityksestä rahaa.

Meillä on joskus käynyt myös niin, että kyläillessä on "joutunut" lähtemään ruokaostoksille ja ostamaan ja laittamaan ruuat myös isäntäväelle (tulee edullisemmaksi kuin että vie koko poppoon ravintolaan syömään). Lasten kanssa reissatessa käydäänkin yleensä ennen vieraisille menoa syömässä, jotta pärjää vaikkei mitään suuhunpantavaa saisikaan.

Viedään kysymättä
Kyllä viedään aina ruokakassi, kun mennään yökylään. Ollaanpa sitten kutsuttuina, tai itse ehdotettu, että "tullaan teillepäin, voidaanko yöpyä". Meillä on 4 lasta, joten on luontevaa viedä tuliaisiksi ruokaa.yleensä kassissa on aamu-/iltapalatyyppistä evästä: pari hyvää leipää (jotain tuoreita paistopisteleipiä), kahvia, tuoremehua, keksejä, jotain hedelmiä, jugurttia ja sitä erityismaitoa, mitä meidän perhe juo. Toki sisältö vaihtelee, mutta jotain tuon kaltaista siis. Ei oleteta tosiaan, että meidän kyläilyn pitäisi verottaa isäntäperhettä tolkuttomasti, meijän porukka kun syö paljon :)

"eee"
Ruokakulujen jakaminen kuulostaa vieraalta ajatukselta. Kohteliasta on toki tuoda vaikka jotain tuliaista tullessaan ja miksei ruokaakin, mutta mielestäni on erittäin tökeröä sekä pyytää että antaa rahaa tuossa tilanteessa.

"vieras"
Vaikka menisi vain pikaiselle vierailuille, niin on kohteliasta viedä tuliaisia esim. jotain syötätvää kahvipöytään. Silloin isäntäväkikään ei joudu pulaan, jos kaapissa ei satu olemaan miään tarjottavaa kahvipöytään. Mekin yleensä syödään leipää kahvin kanssa, joten pullaa, keksiä tai kakkua ei juuri kaapeista löydy.

"vieras"
En, mutta veisin tuliaisia, koska minusta se on kohteliasta. Rahaa voisin tarjota (tai kysyisin, mitä voisin tuoda ruokakaupasta), jos pyytäisin itse majoitusta, mutta jos meidät kutsutaan kylään, oletan että isäntäväki pystyy ja haluaa tarjota ruuat.

"Bbb"
Lähes kaikki yökyläpaikat ovat "vuoroin vieraissa"-paikkoja eli jos me menemme yöksi sinne, tulevat he seuraavaksi yöksi meille. Siksi ei jaeta kustannuksia mitenkään. Tuliaisia voidaan kyllä viedä, mutta ei ne välttämättä ole lainkaan ruokaa.

Yhteistyössä