jos maito ei irtoa pumpulla..

Jos pumpulla ei irtoa maitoa (ei sitten millään!) niin voiko tästä päätellä, että vauvankin on vaikea saada maitoa irti? Syö laiskasti (nypyttää) ja nukahtelee rinnalle, joten on vähän epävarma olo. :/ Synnytyksestä nyt noin 2 vkoa.
 
mulla ei ole IKINÄ herunut pumpulle, paitsi jos tyttö on syömättä tyyliin 6h putkeen. muuten ei ole herunut lainkaan, vaikka kaikki poppakonstit käytin (lämmin suihku, rintojen ravistelu, hieronta, kumartuneena pumppaaminen, vauvan ajatteleminen samalla jne...). tyttö kasvoi kuitenkin hienosti 6kk täysimetyksellä.

jos epäilet ettei maitoa tule tarpeeksi niin kokeile vaikka imetysteetä (itsellä toimi paremmin kotikalja). ja pyydä päästä neuvolaan tarkastuspunnitukselle, mieluusti varmasti ajan varaavat.
 
Minäkään en ole saanut koskaan juuri pumpulla mitään irti. Kuitenkaan en ole tarvinnut lisämaitoa missään vaiheessa. Minulla on kaksi lasta. Nuorimmainen nyt 5 kuukautta. En ole siis imetysvaiheessa voinut jättää vauvaa kenellekään pitemmäksi aikaa. Vauvat ovat parhaita heruttelijoita. Siihen kannattaa luottaa.
 
kemeli

Mulla nyt synnytyksestä viikko aikaa ja kun maito yhtäkkiä nousi ja pakkaantui niin en saanut käsipumpulla mitään irti. Tosin ei kyllä saanut vauvakaan. Onneksi sairaalasta lainasivat viikonloppuna ensihätään kunnon ison sähköpumpun, jolla sain edes muutaman tipan herumaan ja useamman pumppauskerran jälkeen maitomäärä vähän lisääntyi. Rinnatkin pehmenivät ja vauvakin sai kunnon imuotteen. Nyt parin päivän aikana maitomäärä on ilmeisesti lisääntynyt sen verran, että saatetaan pärjätä ilman korviketta..
 
Dallas
Minulla on keskosvauva ja jouduin käyttämään pumppua, en vaan olisi ikinä uskonnut että 7kk ollaan pumpun kavereita. Yleensä on pumpun kanssa se vika että yritetään liika ja ollaan pinkeessä. Hienoa kun imetys on mahdollista, nauttikaan siitä!
 
kirjan ystävä
Imetystukilistan lisäksi itselleni on ollut apua Minttu Niemelän Imetysopas-teoksesta. Oppaassa mm. sanotaan, että tyhjän tuntuinen rinta heruttaa maitoa siinä missä täydenkin tuntuinen. Tyhjän tuntuinen jopa parempi, jotta vauva saa otteen. Neuvolassa suositellaan vastiketta melko helposti. Jos jaksaa ja haluaa täysimettää, edellä mainituista - oppaasta ja imetys.fi-sivusta - on apua moneen pulmaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 20:02 äitipeikko kirjoitti:
mulla ei ole IKINÄ herunut pumpulle, paitsi jos tyttö on syömättä tyyliin 6h putkeen. muuten ei ole herunut lainkaan, vaikka kaikki poppakonstit käytin (lämmin suihku, rintojen ravistelu, hieronta, kumartuneena pumppaaminen, vauvan ajatteleminen samalla jne...). tyttö kasvoi kuitenkin hienosti 6kk täysimetyksellä.

jos epäilet ettei maitoa tule tarpeeksi niin kokeile vaikka imetysteetä (itsellä toimi paremmin kotikalja). ja pyydä päästä neuvolaan tarkastuspunnitukselle, mieluusti varmasti ajan varaavat.
Mitä on imetystee? Miten sitä tehdään?

 
Mä ostin apteekista Syntocinon-spray jolla sain maidon nousemaan ja pumpattua pois! Toinen hyvä on kaurapussi kun sen lämmittää ja laittaa rintojen päälle ja antaa olla 15-20min niin kyllä täällä ainakin maitoa tulee!!

itse joudun lypsämään maitoa koska minulla on lapsi keskolassa ja nyt päätimme mieheni kanssa että niin kauan kuin maitoa tulee lypsän...en imetä..syy lapsi ei jaksa syödä rinnasta ainakaan vielä! Jos alkaa jaksamaan niin sitten imetän kyllä !<br><br>
 
Hei taas! Eli vauva on nyt n. 2kk ja täysimetyksellä mennään. Mutta maitoa en saa pumpattua edelleenkään eli vaikka maito riittää vauvalle, jostain syystä ei meikäläisen rinnoista pumpulla saa mitään irti. Tai ehkä ihan täysistä rinnoista irtoaisi, mutta vauva tarvii kaiken siinä vaiheessa, eli ylimääräsitä ei tunnu olevan.

Harmittavaahan se on just sen takia, etten voi etenkään iltaisin lähteä kovin kauaksi vauvasta. Toi spray- juttu jäi kiinnostamaan.. kertoisitko siitä lisää?
 
Niin spraystä lisää se on sellaista joka saa nenän haisemaan ihan kompostille :LOL: mutta sitä laitetaan molempiin sieraimiin n. 10min ennen lypsämistä ja se auttaa maitoa noudemaan ja maitorauhasia avautumaan!!

Mä sain sitä ekan kerran sairaalassa synnytyksen jälkeen kun aloitin imetyksen/ lypsämisen.. Nyt käytän sitä satunnaisesti kun pitää saada maito nousemaan! Aine on täysin vaaraton lapselle!
 
Mullakaan ei pumppulla tullut oikeastaan ollenkaan maitoa,käsin lypsämällä kyllä;välillä pieniä taukoja pitäen.alussa käytin rintakumia imettäessä, jotta tyttö sai paremman otteen, ja näin jaksoi ja pystyi syömään kauemmin.Noin kuukauden ikäisenä jätettiin rintakumi pois.ja sen jälkeen mennyt hyvin! Tyttö on nyt 5kk.
 
kyseleehän
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 00:41 HattiVatti kirjoitti:
Mä ostin apteekista Syntocinon-spray jolla sain maidon nousemaan ja pumpattua pois! Toinen hyvä on kaurapussi kun sen lämmittää ja laittaa rintojen päälle ja antaa olla 15-20min niin kyllä täällä ainakin maitoa tulee!!

itse joudun lypsämään maitoa koska minulla on lapsi keskolassa ja nyt päätimme mieheni kanssa että niin kauan kuin maitoa tulee lypsän...en imetä..syy lapsi ei jaksa syödä rinnasta ainakaan vielä! Jos alkaa jaksamaan niin sitten imetän kyllä !
Kerrotko hieman tarkemmin tuosta? Eikö Syntocinon ole oksitosiinia? Ostitko reseptillä? Suomesta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 19:01 Rosa Dumalis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 20:02 äitipeikko kirjoitti:
mulla ei ole IKINÄ herunut pumpulle, paitsi jos tyttö on syömättä tyyliin 6h putkeen. muuten ei ole herunut lainkaan, vaikka kaikki poppakonstit käytin (lämmin suihku, rintojen ravistelu, hieronta, kumartuneena pumppaaminen, vauvan ajatteleminen samalla jne...). tyttö kasvoi kuitenkin hienosti 6kk täysimetyksellä.

jos epäilet ettei maitoa tule tarpeeksi niin kokeile vaikka imetysteetä (itsellä toimi paremmin kotikalja). ja pyydä päästä neuvolaan tarkastuspunnitukselle, mieluusti varmasti ajan varaavat.
Mitä on imetystee? Miten sitä tehdään?
itse en ole tehnyt mutta luotaistuotekaupoista saa monenkin merkkistä (ja netistä). sitä tehdään iso satsi, Weledanin Stillteestä tuli litra yhdestä pussista ja juodaan päivässä 3-6 kupillista. itse laitoin siihen sokeria ja join kylmänä.
imetystee sisältää yrttejä jotka auttaa maidon muodostumista.

mutta mulla ittelläni toimi kotikalja paremmin.
 
Otin ainakin itse luontaistuote kaupasta nimellä mammatee.... Sitten juon lämmintä mustikkasoppaa litratolkulla senkin pitäisi auttaa maidon nousuun.(vanhakansa neuvo näin).

Meillä ollaan nyt pikkasen alle 3 viikkoa vanhoja. laitoksella paino nousi mutta kotiin tultaessa tippu paino olle 3 kg syntymä päino pöo 3220 g rv 39+1.

Alettiin antamaan lisämaitoa joka tissuttelun jälkeen 40 ml. No nyt tilanteessa että herra ei halua imeä tissä ollenkaan paitsi kylläisenä ihan vähänaikaa. maitoa kyllä on saan jopa pumpattua sitä.

Nyt vaan mietityttää että oppiiko pikkuinen ollenkaan enään tissille ?? Niinkuin haluisin ?
 
tsemppiä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 18:39 Tanja72 kirjoitti:
Otin ainakin itse luontaistuote kaupasta nimellä mammatee.... Sitten juon lämmintä mustikkasoppaa litratolkulla senkin pitäisi auttaa maidon nousuun.(vanhakansa neuvo näin).

Meillä ollaan nyt pikkasen alle 3 viikkoa vanhoja. laitoksella paino nousi mutta kotiin tultaessa tippu paino olle 3 kg syntymä päino pöo 3220 g rv 39+1.

Alettiin antamaan lisämaitoa joka tissuttelun jälkeen 40 ml. No nyt tilanteessa että herra ei halua imeä tissä ollenkaan paitsi kylläisenä ihan vähänaikaa. maitoa kyllä on saan jopa pumpattua sitä.

Nyt vaan mietityttää että oppiiko pikkuinen ollenkaan enään tissille ?? Niinkuin haluisin ?
oppii tissille vielä, vähennä vain lisämaidonantamista ja anna olla tissillä niin kauna kun haluaa.
 
mä ainakin huomasin että pumpuissa on eroja!! pumppailin aluksi sähköpumpulla, kun vauvat oli keskosia ja myöhemmin jatkoin pumppailua aventin pumpulla. kun maitoa tuli noin 150 ml kerralla aventin pumppu hajosi ja kaks päivää yritin jyystää sillä ainun käsipumpulla, jolla sain hikiseen tulemaan 30 ml. kun sain uuden aventin niin maitoa tuli taas vanhaan tapaan 150 ml kerta. meillä siis kaksoset, enkä oikeen yksin ollessa pystynyt imettämään, joten pumppailin ahkerasti ja vauvat söivät sitten pullosta, kun iskä oli töissä. vinkkinä voisin heittää myös että kannattaa juoda paljon vettä... kyllä huomas maidon tulosta, jos oli juominen unohtunut...
 
Mulla meni aika pitkään ennenkuin sain pumpattua maitoa. Vauva kyllä kasvoi ja ei vauvan saaman maidon ja pumppaamalla saadun maidon välillä mitään yhtäläisyysmerkkiä ole. Vauva on aina "tehokkaampi" kuin mikään pumppu. Tuo aiemmin jo mainittu Minni Niemelän kirja imetyksestä on tosi hyvä - kannattaa lukea!

Muuten, joku tuossa kirjoitti, että Weledan teetä tulee yhdellä teepussilla litra. Mun paketissa ainankin lukee selvällä saksalla että yksi pussi 200 millilitraan... =) Lienee kuitenkin pääasia, että muistaa juoda reilusti ylipäänsä!
 

Yhteistyössä