Jos mä kirjoitan testamentin,

"lakimies"
Testamenttiin liittyy paljon muotomääräyksiä, joita ilman se ei ole pätevä. Tämän vuoksi suosittelen vahvasti olemaan lakimieheen yhteydessä asian suhteen. Esim. pankin lakimiehet hoitavat näitä asioita suhteellisen edullisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"vieras"
Pitää olla kaksi todistajaa. Heille ei tarvitse näyttää sen sisältöä, riittää että he tietävät kyseessä olevan testamentti ja he todistavat että sinä olet sen allekirjoittanut.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"Heh"
Voiko testamenttiin kirjoittaa myös viimeisen tahdon? Kuka pitää huolen, että se toteutuu?
Mikä sinun mielestäsi on "viimeinen tahto"? Joka tapauksessa: ei sellaisesta tarvitse kenenkään huolehtia, eikä kukaan valvo moisen toteutumista.

Testamentissa tulee olla asiakirjan nimi (testamentti), järjellisesti muotoiltu sisältö (mitä kenelle) ja kaksi (ei sukua) todistajaa sekä testamentin kirjoittajan oma allekirjoitus ja päiväys. Katso malli netistä. Asiananajaa ei todellakaan tarvita mihinkään.
 
"Vieras"
Omaisuuden suhteen kyllä, mutta lapsiaan ei voi testamentata haluamalleen henkilölle. Pankin juristi teki testamentin. Testamentissa ei saa olla muotovirheitä eli jos ettiedä, miten se tehdään, niin käytä ammattilaista. Lisäksi se on rekisteröitävä.
 
"vieras"
[QUOTE="Heh";27921463]
Testamentissa tulee olla asiakirjan nimi (testamentti), järjellisesti muotoiltu sisältö (mitä kenelle) ja kaksi (ei sukua) todistajaa sekä testamentin kirjoittajan oma allekirjoitus ja päiväys. Katso malli netistä. Asiananajaa ei todellakaan tarvita mihinkään.[/QUOTE]

Tässä taas tyypillinen esimerkki siitä, miten testamentti tehdään väärin. Kaikkein olennaisin asia nimittäin unohtui tai ei ole tiedossa...
 
Voi hehe
[QUOTE="Vieras";27921467]Omaisuuden suhteen kyllä, mutta lapsiaan ei voi testamentata haluamalleen henkilölle. Pankin juristi teki testamentin. Testamentissa ei saa olla muotovirheitä eli jos ettiedä, miten se tehdään, niin käytä ammattilaista. Lisäksi se on rekisteröitävä.[/QUOTE]

Ei, testamenttia ei tarvitse rekisteröidä - avioehto täytyy, ei testamenttia. Muotovirheiltä välttyy kun katsoo netistä tekstimallin. Ne muotovirheet kun eivät niin kovin kaksisia tässä asiakirjassa ole.
 
Kuule kulta
[QUOTE="vieras";27921475]Tässä taas tyypillinen esimerkki siitä, miten testamentti tehdään väärin. Kaikkein olennaisin asia nimittäin unohtui tai ei ole tiedossa...[/QUOTE]

Olen a) tehnyt testamentteja, b) toimittanut perunkirjoituksia ja c) lukenut lakia
 
"vieras"
[QUOTE="Heh";27921463]Mikä sinun mielestäsi on "viimeinen tahto"? Joka tapauksessa: ei sellaisesta tarvitse kenenkään huolehtia, eikä kukaan valvo moisen toteutumista.

Testamentissa tulee olla asiakirjan nimi (testamentti), järjellisesti muotoiltu sisältö (mitä kenelle) ja kaksi (ei sukua) todistajaa sekä testamentin kirjoittajan oma allekirjoitus ja päiväys. Katso malli netistä. Asiananajaa ei todellakaan tarvita mihinkään.[/QUOTE]

Riippuu ihan millainen testamentti on kyseessä, yksinkertaisen voi kirjoittaa hyvin itse, mutta jos on monimutkaisemmasta kyse, niin kannattaa se testamentteihin erikoistunut lakimies ottaa tekemään, että kaikki muotoseikat menevät oikein.
 
Kiitoksia.

Viimeistä tahtoa mulla nyt ei ole :D se tuli vaan mieleen.

Miten se lasten huoltajuus sitten menee? Kuka pitää huolen lasten edusta ja siitä, että lapset tapaa turvallisia ja tuttuja aikuisia, jos kumpaakaan vanhempaa ei ole?
 
tarkkis
Mäkin suosittelen pankin lakimiestä. Myös joissakin ammattiliitoissa voi saada apua näihin asioihin maksua vastaan. Ammattiapua kannattaa käyttää, jotta testamentti tulee oikein muotoiltua ja haluamasi asiat siis toteutuvat kun kuolo korjaa.

Itse olen tehnyt, vaikka omaisuutta ei hurjasti olekaan. Mutta jos oletuksena on, että elän edes kuusikymppiseksi, niin jää siitä lapsille jaettavaksi talo, mökki ja jotain pientä irtainta. Lähinnä halusin sulkea perinnön ulkopuolelle mahdoliset tulevat lasten puolisot. Näin ollen lapseni eivät menetä mahdollisessa avioliiton päättymisessä perintöään puolisolle tai sen omaisille.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.

Yhteistyössä