Jos luopuu y-tunnuksesta..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hurr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hurr

Vieras
Olen käsittänyt, että jos hankin y-tunnuksen ja hankin toimeentuloa yrittäjänä, mulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan, jos homma ei toimikaan. Entä, jos luovun y-tunnuksesta ja lopetan yritystoiminnan, mitä sitten? Jos ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi, olenko tuolloin taas normaalisti työttömyysturvan piirissä vai miten asia hoituu?

Mistä tähän kysymykseen saa luotettavan vastauksen?

Olen itse tehnyt juuri noin eli ilmoittuduin itsenäiseksi elinkeinonharjoittajaksi (kääntäminen); samalla oli myös "pääduuni". Kun sitten vaihdoin työpaikkaa, olin kesät aina työtön jonkin aikaa (opettaja...) eli lakkautin "firman" saadakseni työttömyyskorvauksia. Tästä on toki jo 10 vuotta, joten systeemit ovat voineet muuttua.

Luotettavan vastauksen saat verotoimistosta tai työkkäristä. Onnea mahdolliselle elinkeinon harjoittamiselle! :)

Kiitoksia. Elämäntilanne edellyttää parin vuoden ajan työntekoa omin nokin, ehkä pidempäänkin, mutta iski vain epäilys, että miten tuon turvan laita on, jos jossain vaiheessa homma lässähtää persuksilleen/haluan palata takaisin rividuunariksi toisen alaisuuteen eikä heti tärppääkään.

Ymmärtääkseni mulle piisaa ihan vain se y-tunnus ilman sen isompia kommervenkkejä. Alkuun pääsy on vähän kankeaa, kun ei meinaa hoksata, mistä kysyä ja mitä. :)

Yhteistyössä