Jos lapsilla ikäeroa yli 5 vuotta, onko niistä niin seuraa toisilleen...?

  • Viestiketjun aloittaja harmitus
  • Ensimmäinen viesti
harmitus
Meillä esikoinen täytti pari kk sitten 4v ja toista yritetään nyt, mutta oma kk-kierto ei ota asettuakseen ja voi tietysti olla ettei sitä toista edes koskaan saada... minulla pco ja ehkä lievänä endometrioosi. Harmitta vietävästi ettei sitä toista yritetty aiemmin, mutta mies ei ollut halukas vasta kuin nyt.

Jos toisen lapsen joskus saamme, niin onko niistä toisilleen seuraa? ei ehkä leikkiseuraa, mutta onko muuten?
 
Miten niin ei ehkä leikkiseuraa?

Meillä yi 6v ikäerolla lapset ja he leikkivät päivittäin keskenään. Ja mitä enempi pienempi kasvaa, sitä enempi on yhteisiä leikkejä. Pienempi on nyt 2,5v ja per shop ja pikkulego-leikit sujuvat jo hienosti. Tätä ennen oli käytössä little peoplet ja duplot. Nukeilla likat leikkivät päivittäin ja niihin leikkiin mahtuu myös tuo meidän 1v, jolla on ikäeroa vanhimaan 7,5v.

Eli kyllä, on todella paljon seuraa toisilleen.
 
"aloittaja"
Miten niin ei ehkä leikkiseuraa?

Meillä yi 6v ikäerolla lapset ja he leikkivät päivittäin keskenään. Ja mitä enempi pienempi kasvaa, sitä enempi on yhteisiä leikkejä. Pienempi on nyt 2,5v ja per shop ja pikkulego-leikit sujuvat jo hienosti. Tätä ennen oli käytössä little peoplet ja duplot. Nukeilla likat leikkivät päivittäin ja niihin leikkiin mahtuu myös tuo meidän 1v, jolla on ikäeroa vanhimaan 7,5v.

Eli kyllä, on todella paljon seuraa toisilleen.
Ok. kiva kuulla että on leikiseuraakin. Ajattelin että ikäero olisi "liian suuri" yhteisiä leikkiä ajatellen, mutta tosi kiva kuulla että yhteistä tekemistä löytyy! :) Täytyy nyt vaan toivoa vielä että raskauskin natsaisi :)
 
"vieras"
Tottamooses niillä on valtavasti seuraa ja iloa toisistaan, ja turvallista seuraa sosiaalisten taitojen opettelulle. Kyllähän se vastuu ja hoitaminen toki aina vanhemmalla on, vaikka olis miten lyhyet ikäerot, mutta minun mielestäni on vain hyvä juttu, että on tuon verran ikäeroa. Ehtii palautua itsekin vauva-ajan rasituksista, ei ole kahta ihan pientä hoidettavana ja kanniskeltava yhtä aikaa, saa taas nauttia vauva-ajasta uudella innolla, vältetään ehkä pahimmat mustasukkaisuudet. Mun mielestä hieno juttu! Mun lapset 13, 10 ja 4 vuotta. Täydellinen setti!
 
HippuTAR
Meillä on likka joka täyttää kk:den päästä 14v., poika 8v. ja poika 2,5v. Toi 8v on kehitysvammainen ja tasoltaan lähempänä 5-6 vuotiasta. Kaikki noi leikkii ja pelaa keskenään. Ja myös tappelee. Ja ovat näin tehneet koko ikänsä. (no eivät kumminkaan ihan vauvan kans oo tapelleet tai pelanneet...).
 
"kolmen äiti"
Meillä esikoinen oli 7v2kk kun kuopus syntyi. On aivan mahtavaa seurata vierestä miten mahtava suhde näillä kahdella on. Nyt kun kuopus on jo 1v9kk, niin esikoinen istuu lattiaalla hänen kanssaan ja rakentaa dublotorneja tai ottaa veljen syliin ja lukee hänelle kirjaa jne jne. Isosisko on kuopuksen mielestä varmasti MAAILMAN ihanin ihminen. Joka ilta pitää antaa siskolle pusu ennen nukkumaan menoa. Ja aamulla seisotaan ovenraossa ja vilkutetaan kouluun lähtijälle. Ja voi sitä riemua, kun koulun jälkeen sisko tulee taas kotiin.

Keskimmäinen oli 4v1kk kun tuo kuopus syntyi ja heilläkin on ihan hyvä suhde, mutta ei yhtä erityinen kuin esikoisella ja kuopuksella. Joten sanoisin että paljon riippuu siitä isommasta lapsesta ja hänen luonteesta.
 
Keittiönoita
Mun lapsilla on yli 5 vuotta ikäeroa. Ei heistä aikoinaan paljoa leikkiseuraa toisilleen ollut. 7-vuotiaalla tytöllä oli ihan omat juttunsa ja 2-vuotiaalla pojalla omansa. Mutta sitten teineinä ja nyt aikuisina heistä on paljonkin seuraa toisilleen, vaikka esikoinen asuukin jo omillaan. Mulla ja siskollani on 6 vuotta ikäeroa ja meillä oli ihan samalla tavalla eli lapsena kummallakin oli omat kaverit, mutta myöhemmin ollaan oltu paljonkin yhdessä ja välit on läheiset... viimeiset 20 vuotta ollaan asuttukin naapureina.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24441908]Hyvin vähän on leikkiseuraa ja tappelevat jatkuvasti.

Kokemusta niin omista sisaruksistani kuin omista lapsistakin.[/QUOTE]

Ou nou, minkä ikäiset lapset sulla on?
 
Meillä on tytöillä ikäeroa melkein 5v, reilua kuukautta vajaat. Nyt ainakin kun nuorempi on vauva, esikoisesta on apua - tykkää leikkiä pikkusiskonsa kanssa ja "hoitaa" vauvaa. Saa nähdä miten sitten kun tuosta kasvavat! Nyt ainakin tuntuu että hyvä ikäero, kun isompi on jo niin omatoiminen.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24441949:
Mun lapsilla on yli 5 vuotta ikäeroa. Ei heistä aikoinaan paljoa leikkiseuraa toisilleen ollut. 7-vuotiaalla tytöllä oli ihan omat juttunsa ja 2-vuotiaalla pojalla omansa. Mutta sitten teineinä ja nyt aikuisina heistä on paljonkin seuraa toisilleen, vaikka esikoinen asuukin jo omillaan. Mulla ja siskollani on 6 vuotta ikäeroa ja meillä oli ihan samalla tavalla eli lapsena kummallakin oli omat kaverit, mutta myöhemmin ollaan oltu paljonkin yhdessä ja välit on läheiset... viimeiset 20 vuotta ollaan asuttukin naapureina.
Mukava kuulla. Lapsenahan sitä varmasti tosiaan voi olla ne varsinaiset leikkikaverit hoidosta ja koulusta sitten myöhemmin, mutta kyllähän sitä varmaan jonkinlaista seuraa on kotona olllessakin sitten toisesta. :)
 
Minulla on vanhin 4,5 v vanhempi seuraavaa. Oikeastaan koskaan eivät ole keskenään mitään leikkineet. Mitä vanhin välillä "kiusannut" pienempiään. Toisen ja kolmannen väli on noin tasan vuoden, ja he kyllä leikkivät ja riitelevät keskenään. Vanhimman ja nelosen väli onkin sitten 12 v ja heistä on paljon iloa toisilleen :D
 
tytönjapoikienmamma
Meillä on 8v (6v vammainen lapsi) ja 2,5v . Esikoistyttärelläni on täysin omat kuviot ja kaverinsa, nuorimmaiseni on minun kanssani kotona, puuhissa viihhtyy. Mutta lapset ovat läheisiä ja kuopuksen mielestä on ihan parasta jos isosisko joskus järkkää jonkun leikin. Tappeluita ei synny meillä noin suuresta ikäerosta johtuen. En olettanutkaan, että lapsista olisi toisilleen varsinaista leikkiseuraa. Läheisiä ja rakkaita ovat toisilleen.
 
vier
Minun oma kokemukseni on että 5v vanhemman sisareni kanssa leikittiin yhdessä siihen asti kun sisareni oli n 11-12v. Sitten kun alkoi murrosiän jutut tulla niin pikkusisko unohtui. Ja olin kyllä varmaan myös aika rasittava matkija/fanittaja/takiainen :)

Mutta aikuisina lähennyimme uudelleen ja olemme nyt sekä siskoja että ystäviä, että kyllä siitä sisaruksesta on pitkällä aikavälillä paljon iloa.
 
"aloittaja"
Minulla on vanhin 4,5 v vanhempi seuraavaa. Oikeastaan koskaan eivät ole keskenään mitään leikkineet. Mitä vanhin välillä "kiusannut" pienempiään. Toisen ja kolmannen väli on noin tasan vuoden, ja he kyllä leikkivät ja riitelevät keskenään. Vanhimman ja nelosen väli onkin sitten 12 v ja heistä on paljon iloa toisilleen :D
ok, eli ehkä se luonne merkitsee enemmän kuin ikä :)
 
vier
Minun oma kokemukseni on että 5v vanhemman sisareni kanssa leikittiin yhdessä siihen asti kun sisareni oli n 11-12v. Sitten kun alkoi murrosiän jutut tulla niin pikkusisko unohtui. Ja olin kyllä varmaan myös aika rasittava matkija/fanittaja/takiainen :)

Mutta aikuisina lähennyimme uudelleen ja olemme nyt sekä siskoja että ystäviä, että kyllä siitä sisaruksesta on pitkällä aikavälillä paljon iloa.

Lisään vielä, että meillä oli toki molemmilla omanikäisiä ystäviä myös, keskinäiset leikkimme olivat ehkä enemmän sellaista "isosisko leikkii pikkusiskon kanssa" kuin varsinaista tasa-arvoista leikkiä. Siis että isompi keksii ja järjestää ja antaa osallistua omiin juttuihin, ja saa vastineeksi palvontaa ja jakamattoman ihailun :D
 
Keittiönoita
[QUOTE="aloittaja";24442004]Mukava kuulla. Lapsenahan sitä varmasti tosiaan voi olla ne varsinaiset leikkikaverit hoidosta ja koulusta sitten myöhemmin, mutta kyllähän sitä varmaan jonkinlaista seuraa on kotona olllessakin sitten toisesta. :)[/QUOTE]
Jep, leikkikaverit löytyi kummallekin muualta. Mutta kun kuopus tuli vähän isommaksi, niin kyllä nuo esim pelasivat Afrikan tähteä ja muita lautapelejä yhdessä. Yksi hyvä puoli ikäerossa vielä oli...puoli, jota en kuopusta hankkiessani tullut edes ajatelleeksi. Nimittäin palasin kuopuksesta hoitovapaalta töihin vasta sitten, kun esikoisella oli tokan luokan syyslukukausi miltei lopussa. Ei tarvinnut tytölle iltapäivähoitopaikkaa. Eikä tarvinnut sitten myöhemmin pojallekaan, kun isosisko tuli kotiin yleensä tuntia tai kahta myöhemmin kuin poika.
 
äh
En ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että sisarukset tehdään toisilleen kavereiksi. He ovat ennen kaikkea sisaruksia ja on ihan vanhemmista kiinni tulevatko he toisilleen läheisiksi. Mutta kyllä lapsen kuuluu leikkikamut etsiä ihan muualta kuin oman kotinsa seinien sisäpuolelta.
 

Yhteistyössä