Jos lapsi saa ison määrn lahjoja jouluna niin tarkoittaako se sitä, että hän ei saa vanhemmiltaan yhdessäoloa ja rakkaut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Monessa ketjussa täällä vedetään esiin tuo kortti, että "ei se lapsi tarvitse niin paljoa lahjoja, meillä ainakin annetaan jouluna rakkautta ja nautitaan yhdessäolosta" Siis what? Miten lahjaröykkiö kumoaa joulun hengen ja lämpimän yhdessäolon, tunnelman? Kertokaa ja selittäkää se mulle? Vai onko kyse siitä, että ne vanhemmat joilla ei ole varaa ostaa lapselle useampia lahjoja niin vetävät sitten tämän kortin esiin? Veikkaan, että ne perheet joissa lapsi saa paljon paketteja, viettävät kuitenkin ihan samanlaista joulua kuin ne perheet, joissa lapsi saa yhden paketin. Tavaramäärä vaan on eri.

Kyllä mä aika vakaasti luulen niin, että ne lapset, jotka saa paljon lahjoja, saavat myös paljon rakkautta.
Valitettavasti.
Ne lapset jotka ei lahjoja saa, eivät saa rakkauttakaan....

Koska kyllä vähävarainenkin onnistuu lahjoja ostamaan kun aloittaa ostelun hyvissä ajoin alesta, jotain käytettynä, itse tehtyä jne. Jos taas ei lapsestaan välitä ja tässä vaiheessa herää ahdistamaan että "hitto pitäis sille kersallekin kait jotain jouluksi ostaa" niin voipi olla että rahat menee sit kuitenkin vaikka viinakauppaan.

Samaa mieltä vieraan kanssa. Kyllä vanhemman pitää pystyä järjestämään lapselle kunnon joulu lahjoineen ja ruokineen. Muutama tällainen tuttava on, joilla rahat aina jouluna lopussa ja lapsille ostetaan sitten jotain pientä kun ei kuulemma ole rahaa. Tosiasiassa rahaa on ollut esim edellisessä kuussa tehdä lairaeissu ryypäten tai mennä laitattamaan hiuspidennykset. Noloa.

Meillä saa pari tarpeellista ja siinä se. Ei ole minun käyttämäni kortti (ehkä joskus) mutta kyllä se silti kumoaa joulun hengen, jos se on pelkkää materiaa, eli merkitsee lapsille, että joulu=paljon lahjoja. Halun opettaa että joulu=mukavaa yhdessäoloa ja antamisen iloa.
Kyllä mullakin olis rahaa vaikka mihin, mutta säästetään se vaikka sitten etelänmatkaan.

[QUOTE="vieras";25266364]Kyllä mä aika vakaasti luulen niin, että ne lapset, jotka saa paljon lahjoja, saavat myös paljon rakkautta.
Valitettavasti.
Ne lapset jotka ei lahjoja saa, eivät saa rakkauttakaan....

Koska kyllä vähävarainenkin onnistuu lahjoja ostamaan kun aloittaa ostelun hyvissä ajoin alesta, jotain käytettynä, itse tehtyä jne. Jos taas ei lapsestaan välitä ja tässä vaiheessa herää ahdistamaan että "hitto pitäis sille kersallekin kait jotain jouluksi ostaa" niin voipi olla että rahat menee sit kuitenkin vaikka viinakauppaan.[/QUOTE]

Minä en usko, että se on noin yksinkertaista.
Perhe, joka yrittää rajoittaa lahjojen määrää voi ihan vain haluta mieluummin tehdä aattona muutakin kuin paketteja availla. Ja toisaalta yhden paketin arvo voi rahallisesti olla suurempi kuin kymmenen...

Palstatotuuksien mukaan kaikenlainen materia poissulkee samantien rakkauden ja yhdessäolon. Vain köyhä perhe voi olla oikeasti onnellinen ja opettaa lapsilleen oikeat arvot.

Oikeassa elämässähän tuollainen on täyttä bullshittiä, eikä lapsia oikeassa elämässäkään ihan pelkällä rakkaudella elätetä.

Lapset rakastaa lahjoja ja siinä ei ole mitään pahaa. lapset ovat niin vähän aikaa pieniä, että haluan ainakin itse antaa heille lahjoja paljon jouluna JA sitä yhdessäoloa:)

Lahjojen määrällä ei ole merkitystä sen kanssa kuinka paljon lasta rakastaa.

Mutta onhan niitä ihmisiä, jotka ovat suoraan julkisestikin sanoneet ostavansa lapselle paljon kaikkea, sen takia kun potevat huonoa omatunto siitä ettei lapselle ole tarpeeksi aikaa. Tämä siis yleisesti. Mikä voi olla osana syynä siihen että ihmiset mieltävät paljon lahjoja tarkoittaa vähän yhteistä aikaa ja ehkä myös vähän rakkautta.

no ei nuo kaksi asiaa mitenkään lie sidoksissa toisiinsa. sitä rakkautta nyt toivottavasti annetaan vuoden jokaisena päivänä, ei vaan jouluna. mä en vaan ymmärrä sitä, että miksi se lapsi pitää opettaa siihen, että tavaroita saa ihan kauheesti. totuushan on se, että niistä tavaroista suurin osa nököttää siellä leluhuoneen nurkassa. joko siksi että se on rikki tai että lapsi ei tykkää siitä. ja kun lapsilla on aina ne muutamat lempilelut

Joidenkin vanhempien arvomaailmaan (jota lapsilleenkin haluavat välittää) ei kuulu ylenpalttinen kuluttaminen, vaika rahaa ehä sattaisi useampiinkin lahjoihin olla :)

Yhteistyössä