Jos lapsi rikkoo jotain, vaaditko häneltä maksun?

• Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
mie
Oletetaan, että alle 10-vuotias lapsesi rikkoo kotona jotain alle 20 euron arvoista vahingossa. Kyseessä jotain, joka ei ole harvinaisuus, ei käytössä joka päivä jne. Pidätätkö tuotteen hinnan viikkorahoista? Mitä muuta rangaistusta lapselle tiedossa?

Entä, jos kyseessä onkin perheessä vieraileva etävanhemman lapsi, onko sääntö sama hänen kohdallaan vai tiukempi?

Eli vedänkö oikean johtopäätöksen, jos ymmärsin, että kysymyksessä on etävanhempansa luona vieraillut lapsi, joka on siellä rikkonut jotain ja sitten pyydetään se maksamaan?
Ajattelisin siinä tapauksessa, että istukaa kaikki yhteen pöytään: lapsen vanhemmat JA uudet puolisot. Keskustelkaa asiat selviksi ja säännöt myös.

---
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
En, vahinkoja sattuu. Sen sijaan jos selvästi uhmaten ja tahalleen rikkoo jotain, niin rangaistuksen saa. En nyt rahallisesta tiedä, mutta meillä istutaan portailla
Meillä ad/hd poika rikkoo, piirtelee sotkee tms. päivittäin jotain. Olis varmaan loppuikänsä mulle velkaa jos alkaisin noista velkakirjaa pitämään. Meillä istutaan nurkassa.

kinuski
En tietenkään jos vahingossa rikkoo, mutta jos esikoinen tahallaan ja kiusallaan rikkoo pikkuveljensä esim. lelun, niin viikkorahoista pidätän. Mieheni lapsi ei tahallaan kyllä mitään riko, joten en ole edes miettinyt miten toimisin, luultavasti juttelisin äitinsä kanssa, joka onneksi sattuu olemaan ystäväni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, etten ole ainoa, joka hämmästyisi, kun lapsi palautuu laskun kanssa kotiin.
Öö...jos lapsesi on vaikka ollut isänsä luona käymässä ja hajoittanut jotain, niin miksi lasku tulee sulle? Eikö isä ole samalla tavalla korvusvelvollinen? Miksi siis sun pitäisi maksaa? Huoltajuus pois tuollaiselta jos noin tekee, ei varmaan ajattele lasta hirveesti...

minusta...
... jos alle 10-v aivan vahingossa rikkoo minkä tahansa tuotteen, en vaadi häneltä/vanhemiltansa korvausta. Jos teko on tahallinen (esim. paiskaa esineen vihoissaan) niin sitten meillä menee seuraavan viikon viikkorahat. Jos on kyse jonkun toisen lapsesta, joka tahallaan rikkoo, keskustelen lapsen vanhempien kanssa.

ap
Ap tässä taas. Sain siis laskun kotiin sekä sen rikkoutuneen tuotteen. Se olikin itse asiassa aika ovela veto, sillä tuote ei edes ole rikki. Olen sen juuri tässä tarkastanut ja se toimii moiteettomasti. Tarkastin tuotteen hinnan netissä ja se on alle 10 euroa. En ihan ymmärrä, mistä kaikki tämä...

Ap tässä taas. Sain siis laskun kotiin sekä sen rikkoutuneen tuotteen. Se olikin itse asiassa aika ovela veto, sillä tuote ei edes ole rikki. Olen sen juuri tässä tarkastanut ja se toimii moiteettomasti. Tarkastin tuotteen hinnan netissä ja se on alle 10 euroa. En ihan ymmärrä, mistä kaikki tämä...
Kysy suoraan etäperheeltä. Onhan tuo aika käsittämätöntä.

ap
Voi, kun voisikin kysyä. Kommunikointi on todella hankalaa. En saa puhua perheen äidin kanssa ja eksä haluaa keskustella vain tekstiviestein. Mä olen niin kypsä tähän touhuun, tätä jatkunut jo useamma vuoden. Isällä on oikeus lapseen, mutta lapsella ei tunnu oikeuksia olevan.

joku

tuote ???

Voi, kun voisikin kysyä. Kommunikointi on todella hankalaa. En saa puhua perheen äidin kanssa ja eksä haluaa keskustella vain tekstiviestein. Mä olen niin kypsä tähän touhuun, tätä jatkunut jo useamma vuoden. Isällä on oikeus lapseen, mutta lapsella ei tunnu oikeuksia olevan.
Siinä tapauksessa otat yhteyttä huomenna lastenvalvojaan ja kerrot sen miehelle. Sanot, että tilanteeseen on tultava muutos, vaikka viranomaisteitse, koska lapsihan tuossa selvästi on väliinputoaja :| Silloin voit ainakin saada kaikki saman pöydän ääreen. Ei sinun pidä maksua maksaa, se on ainakin selvä. Senkin voi ottaa puheeksi.

Yhteistyössä