Jos lapsi on kipeenä kotona, äiti on töissä ja isä jää hoitamaan lasta niin tarviiko äidin työnantajalta pyytää todistus isän työn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Siis asutte yhdessä vai mitä? Miehesi työnanajalla on oikeus pyytä sinun työnanajalta(koululta) todistus siitä että miksi sinä et voi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja päin vastoin ja vain jos työanaja niin vaatii. Jos oma työnanaja kokee että työtekijää tarvitaan töissä ja toinen osapuoli voisi "vähemmän tärkeänä" jäädä kotiin hoitamaan lasta on todistus hommattava ja kyse on siis teidän työnanajien mielipiteistä ei teidän,et vaikka itsestä tuntuisi että olisi tärkeä olla koulussa mutta työanajat katsoo että miehesi työ on "tärkeämpi " niin sinun on jäätävä kotiin. Jos on esim. mahdollisuus etä opiskeluun niin usein se opiskelija sit joutuu jäämään kotiin.

NO entäs jos on se tentti tai muu pakollinen juttu?

Sit sun pitää pyytää kolulta todistus että tätä tenttiä ei ole mahdollisuus suorittaa myöhemmin ja sun on oltava koululla, miehesi sitten vie todituksen työantajalleen.

Meillä minä jäin aina pois töistä sillä mun työnantaja ei vaadi mitään lappusia siitä että mies on olut töissä.
Mutta miehen työpaikka vaatii lapun siitä että mä olen ollut duunissa ja mä en lappujen perässä juoksennella.

kun opiskelijaa pidetään nollana... ihan kuin opiskelija huvikseen vaan kävis tosiaan leikkimässä siellä kavereiden kanssa päivittäin. Ei tentit tai pakolliset harjoitukset merkitse mitään. Jumalauta että ottaa päähän tuollainen!!! Tarvii varmaan jättää koulu kesken ja mennä töihin vaikka siivojaksi kun muuhun ei pääse että on sit töissä eikä leikkikoulussa... argh!

jotkut työnantajat vaativat todistusta jotta ei kumpikin vanhempi ole lasta kotona hoitamassa. Eikös koulun kansliasta voi pyytää läsnäolo todistusta, jonka toimittaa miehen työnantajalle?

mutta kun se ei kuulemma auta mitään koska se on VAAN koulu. Ei siis tärkeetä.

Jos koulu on sitä mieltä että sulla on siellä niin tärkeitä asioita että et voi olla pois niin lapun on kelvattava pomolle, he vaikka sit keskenään selvittävät kumpi jää pois töistä

kun jää monia kursseja suorittamatta lapsen sairastelujen takia? Sitten ei pääse töihin koskaan ja voi olla että koulustakin jo sanotaan että opiskeluaika alkaa olla täynnä ettei saa lisäaikaa... Sit jää koulu kesken.

kyl mun mies ainakin tarvii todistuksen jos se on kotona kipeän lapsen kanssa ja mä töissä. Mies siis vie töihin sairaslomalapun lapsesta ja mun työnantajan lapun että mä olen ollut töissä sinä ja sinä kellonaikana. Ja mies siis metallitöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja hemis:
palkattomana miehellä kuitenkin on oikeus olla pois töistä lapsen sairauden takia, pari päivää ei varmaan taloutta kaada...

Kaataa. Ollaan köyhiä, toinen opiskelija ja toinen huonopalkkainen metallimies.

Meillä tarvis. Siis jos mies jäis kotiin hoitaan kipeetä lasta niin miehen tarttis viedä omalle työnantajalleen mun työnantajalta todistus että miks mun tarvii olla töissä.

Siispä joskus kun meen töihin niin se on mä joka jää kotiin kipeen lapsen kans...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Kiinteistöpalvelualan TESissä ainakin on tuo vaatimus. Ja toisen täytyy nimenomaan olla ansiotyössä, opiskelua ei lasketa.

Missä se täällä sanotaan?

Alle 10-vuotiaan lapsen sairastuminen

-äkillinen sairastuminen,
-oikeus olla poissa lapsen hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi 1-4 työpäivää palkallisena.

http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kiinteistopalveluala/

mutta kun se ei kuulemma auta mitään koska se on VAAN koulu. Ei siis tärkeetä.

Meillä oli aikanaan ihan sama tilanne, ite opiskelin ja mies oli töissä. Kun lapsi sairastu mies jäi kotiin ja minä menin kouluun mutta mies ei saanu palkkaa siltä ajalta, ei kelvannu todistus, että olin koulussa. Siksi kuulema koska opiskelija ei tienaa mitään, eli jos ei ole ansiotyössä niin työnantaja voi katsoa, että voi jäädä kotiin. En tiedä miten laillista tuo on mutta sen verran otti kupoliin, että mies vaihto työpaikkaa.

Mun tarvi oikein lukea Metalliliiton TES tuon asian osalta. Ja niinpä niin, onhan siellä ilmoitettu ansiotyöedellytys...

e) Huoltajan ansiotyöedellytys
Työntekijän oikeus korvaukseen poissaolon ajalta on riippuvainen
muun ohella myös siitä, että samassa taloudessa
vakituisesti asuvat lapsen molemmat huoltajat ovat ansiotyössä.
Edellä sanottu ei koske tilannetta, jossa toinen lapsen
huoltajista on estynyt osallistumasta lapsen hoitoon ase- tai
siviilipalvelusvelvoitteiden vuoksi.

Yhteistyössä