Jos lapsi ei kävele päiväkotiin mennessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syksyllä töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syksyllä töihin

Vieras
Kertokaa kokeneemmat emot, miten lapsi pärjää päiväkodissa, jos ei osaa vielä kävellä. Onko pienimmät jotenkin omissa "lokeroissaan", ettei isommat juokse ylitse tai muuten pääse vahinkoja sattumaan. Onko pienimmille lapsille enemmän hoitajia per porukka vai kuinka se mahtaa mennä. Esikoiseni menee syksyllä 1v3kk ikäisenä p-kotiin ja huolestuttaa tuo kävelyhomma. Nyt on 9kk eikä ryömi edes vielä muuten kuin ympyrää lattialla.

Toinen asia on tuo syöminen. Pitääkö siellä osata syödä itse vai riittääkö hoitajilla aikaa syöttää pienimpiä. Olen kuullut vain huhuja, ettei niillä hoitajilla riitä tarpeeksi aikaa noille pienimmille :'(

Kaipaisin nyt rohkaisun sanoja kun pikkuiseni joutuu hoitoon menemään ja vielä vuoropäiväkotiin, kun molemmat tehdään vuorotöitä. Toki yritämme mahdollisimman paljon sumplia työvuoroja niin, ettei iltoja tai viikonloppuja tai varsinkaan öitä tarvitsisi pienen hoidossa olla. Ja että hoitopäivätkään eivät olisi ainakaan alussa pitkiä. Kertokaa, miten teillä on päiväkotiin meno onnistunut tuon ikäisellä! Kaikkia kokemuksia, hyviä ja huonoja haluaisin lukea. Olkaa kilttejä ja vastatkaa. Olen NIIN huolissani jo etukäteen. :ashamed: :'(

Meidän päiväkodissa kyllä tädit syöttää, syöttivät vielä 2-vuotiastakin joka ei osannut / halunnut itse.

1 v 3 kk iässä melko varmaan lapsesi jo osaa kävellä ! vaikka nyt ei vielä otakaan askeleita.
Tukea vastenhan lapsi varmaan jo nousee? Siitä hän itse pikkuhiljaa alkaa asekelita ottamaan. ..

Omani on päiväkodissa jossa on nuorimmat alle 2 v taaperoita. Ovat hyvin paljon hoitajien sylissä, ja kummasti nämä isommat (3-4-vuotiaat) osaa ottaa pienen huomioon eli eivät juokse yli tai töni nurin. Eivät oikeastaan edes ota näitä pikkusia leikkeihin,käsittääkseni, koska noin pieni ei vielä osaa sosiaalista vuorovaikuteista leikkiä, mutta eivät kiusaakaan tms.

Ei kyllä nouse tukea vasten kun ei vielä ryömikään eikä konttaa. Pyörii vain napansa ympäri lattialla ja peruuttaa vähän. Istuu kun nostaa istumaan. Sellainen pullea neiti on. Kiitos vastauksesta, lisääkin saa laittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2007 klo 22:25 syksyllä töihin kirjoitti:
Ei kyllä nouse tukea vasten kun ei vielä ryömikään eikä konttaa. Pyörii vain napansa ympäri lattialla ja peruuttaa vähän. Istuu kun nostaa istumaan. Sellainen pullea neiti on. Kiitos vastauksesta, lisääkin saa laittaa.

1. Mun esikoinen ei myöskään tuossa iässä tehnyt yhtään mitään muuta, jätti sitten ryömimisvaiheen väliin kontasi 2 viikkoa ja lähti kävelemään 1v3päivää. Joten elä vielä huolestu.

2. Mulla on kaksi mennyt hoitoon suurinpiirtein saman ikäisenä kuin sun eka 1v2kk ja toinen 1v4kk, ensimmäisellä ei ollut kuin 2 hammasta joten hänelle kyllä tehtiin erikseen "vauvanruokaa" ja muutenkin kaikki meni ihan ok.

3. Päiväkodeissa on määritelty että alle 3v pitää olla 1 hoitaja / 4 lasta ja yli 3 v 1 hoitaja / 7 lasta. Yleensä päiväkodissa on pienten osasto erikseen, jossain on kyllä ns sisarusryhmiä eli on pienten joukossa myös isompia.

Hienosti varmaan menee ja hyvä jos alkuun pääsette lyhyempiin päiviin, mutta suosittelisin alkuun sumplimaan niin että lapsi olisi päivittäin noin samaan aikaan hoidossa, pääsee sitten paremmin mukaan rutiineihin jne.

Tulipa mieleen: jos lapsi on alle 3 v (ja eskari-ikäinen ja 1.-2.-luokkalainen) ja toinen vanhempi tekee osapäivätyötä max 30 h / viikko, on mahdollista hakea ja saada kelalta hoitorahaa, vuosi sitten se oli noin 50 e / kk brutto.
Papereihin mukaan se lappunen mistä selviää että on anonut ja saanut osapäiväisesti.

Meillä lapsi oli kokopäiväpaikalla kuitenkin, koska työaikaani laskettiin mukaan 30 min ruokatunti ja työmatkaan meni niin paljon, että ylitti sen 7 h / pv. Mutta lyhyempi se päivä oli silti kuin nyt, kun teen kokopäiväisesti. Ja jouston mahdollisuus oli parempi. Suosittelen.

Meillä hieman erikoinen tapaus:
Kuopus meni päiväkotiin 1 v 2 kk 2 vkon ikäisenä isoveljensä kanssa (silloin alle 4 v) viime vuoden elokuussa. Palasin töihin vasta silloin koska ajattelin että kun isoveljensäkin oppi kävelemään 1 v 2 kk ikäisenä niin kyllä nuorempikin. Mutta ei vaan oppinut, eikä ihan kävele vieläkään (pian 1 v 10 kk). Seisoo kyllä ilman tukea ja muutamia askeliakin on ottanut muttei vaan uskalla/halua kävellä.

Halusin vaan kertoa, että kaikki eivät lähde ajoissa kävelemään. Emme ole halunneet turvautua jumppariin koska vanhempaa poikaa pitää käyttää puhe- ja toimintaterapiassa (= liian rankkaa kahta poikaa kuskata), ja nuorempi poika on kuitenkin kehittynyt koko ajan liikkumisen suhteen. Muuten kehitys on ollut normaalia mutta konttaamaan oppi vasta 1 v 1 kk iässä. Puhetta ymmärtää ja sanoja tapailee jo, muutaman jopa sanoo oikein.

Se on hieno juttu, että nuorempi poika on oppinut päiväkodissa syömään itse, eikä edes anna kenenkään syöttää kotonakaan. Päiväkodissa on sen verran pieniä lapsia että ajallisesti hyvä kun poika syö itse.

Kiitos jälleen vastauksista :flower: ! Lyhyemmän päivän tekeminen ei valitettavasti minun työssäni onnistu (sairaalan osastolla). Vuoro kestää minkä kestää. Toki lyhyemmän viikon tekeminen onnistuisi, mutta rahallisesti ei ole kannattavaa, eikä se hoitopäivän pituutta lyhentäisi kuitenkaan, ainoastaan hoitopäivien määrää. Onhan mulla kuitenkin normaalistikin viikollakin välillä vapaata ja vastaavasti viikonloppuja töissä. Mies yleensä onneksi on viikonloput vapaalla elleivät erikseen pyydä töihin viikonlopuksi ja siitäkin saa kieltäytyä. Yövuoroja en ainakaan alkuun ajatellut tehdä ainakaan viikolla. Saapi sitten mies olla viikonloppuna lapsenlikkana yötäpäivää, jos teen öitä ja nukun päivällä. Miehellä ei yövuoroja ole, vain aamua ja iltaa vuoroviikoin. Eli käytännössä se olen minä, joka vuorojansa joutuu järjestelemään. Onneksi meillä saa aika pitkälti suunnitella työvuoronsa itse, kunhan tunnit tulee täyteen ja sopii yhteen toisten vuorojen kanssa. Osastonhoitaja sitten tietysti lopullisesti työvuorolistat tekee omien suunnitelmien ja toiveiden perusteella. Hups, taisi nyt juttu jo rönsyillä asian viereenkin :whistle: Ihana, kun saa teille, rakkaat kanssasisaret tilittää!

Laittakaa toki lisää päiväkotikokemuksia. Niin ja ei meidänkään tytöllä ole vielä yhtään hammasta, joten tuskinpa niitä suu on täynnä syksylläkään. Eli mössöruokaa pitää varmaan syötellä silloinkin.

Pienten ryhmässä on aina 12 lasta ja kolme hoitajaa, siis kunnallisessa ainakin, se on minimivaatimus.
Minäkin uskon, että lapsesi jo kävelee tuolloin, se saattaa tapahtua viikossa se kehitys makaamisesta seisomaan, nähty ja koettu on. Aikaa on vielä monta kuukautta.
Mutta kyllä pienempien perään katsotaan tarkemmin, heille on usein varattu yksi hoitajista ja tekevät muista erillään hieman sivussa joitain juttuja ja leikkejä.

Syödä ei noin pienenä tarvitse osata vaan hoitajat auttavat ruokailussa. 2-vuotiaana jo tulee sitten opetella.
Ulkoilu hoidetaan varmaankin niin, että lapsi istuu paljolti rattaissaan muita katsellen. Siellä on hoitajien oltava tarkempia lapsia seuratessa ja ulkoillessa on yleensä vain kaksi hoitajaa. Joten eivät pysty taluttamaan tai keskittymään koko ajan vain yhteen lapseen.

Yleensä ryhmissä on vain muutama noin pieni ja loput jo lähes 2-vuotiaita, joten tietenkin heitä autetaan ja yksi hoitaja usein vastaa koko ajan pienempien tarpeista.

Meillä lapsi meni viime syksynä päiväkotiin 1v 1kk ikäisenä eikä aluksi vielä kävellyt. Ihan hyvin pärjäsi, konttaili muiden seassa ulkona ja sisällä, lisäksi hoitajat kanniskelivat paljon. Hampaitakin oli tuossa vaiheessa vasta kaksi, mikä huomioitiin ruokailussa, ruoka pienennettiin ja syötettiin. Vieläkin ruokailussa tarvittaessa avustetaan, vaikka ihan mukavasti syökin jo itse.

=) Kiitoksia ihanan rohkaisevista vastauksista. Eiköhän se meidänkin arki ala sitten luistaa kun on muutkin selvinneet! Mukava oli lukea muidenkin kokemuksia.

Meillä on 1v8kk ikäinen tyttö, joka ei vielä kävele, ja kyllä täytyy sanoa että päiväkodissa ulkoilut olisivat aikamoista kärsimystä lapselle. Maassa kontaten tulee näin talvella pian kylmä, ja paksu haalari päällä on muutenkin konttaaminen tukalaa, ei sitä kauan jaksa. Rattaissa istuessakin tulee kylmä ja pieni tuskastuu kun tekisi mieli ottaa osaa leikkeihin.

Niin pienen paikka ei ole päiväkodissa, jos ei osaa vielä itse kävellä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 21:41 Jellonainen kirjoitti:

Tämä ei ole mielipidekysely päiväkotiin menemisen sopivuudesta tai sopimattomuudesta, joten olisitko ystävällinen, etkä tulisi tänne "ilkeilemään".
Kaikilla ei ole mahdollisuuksia valita työhön menon ja kotiin jäämisen välillä. Kiitos. =) Olen ollut kotona niin kauan kun se taloudellisesti on vaan ollut mahdollista.

Vaikka se tuntuu ilkeilyltä, on se silti totuus että lapsen olisi joitain taitoja hyvä osata ennen kuin hänet vie päiväkotiin. Konttaavan lapsen ulkoilu on todella työlästä, jos hänen täytyy olla ulkona yhtä kauan kuin isompien. Kylmä siinä tulee, yritä itse viettää maassa yli tunti. Tai sitten pue itsesi aivan tönköksi ettet palele muttet pääse liikkumaankaan.

Toivottavasti lapsesi oppii kävelemään ennen hoitoon menoa. Tai toivottavasti hoitopaikassa on niin mukavia hoitajia, että jaksavat pitää sylissä ulkona. Ja toivottavasti tulee lämmin syksy.

En kyllä ymmärrä miksi talous täytyy saattaa sellaiseen jamaan että töihin on rynnättävä kun lapsi on vielä melkein vauva (ja vielä vuoropäivähoitoon!). Asua voi hiukan ahtaamminkin (miksi kaikki kuvittelevat että heti raskausuutisen saatuaan on pakko hommata vähintäänkin kolmio) ja ajaa halvemmalla autolla, ei se lapsi arvosta sitä omaisuutta vaan sitä, että hänestä ehditään pitää huolta.

Minä vein katraani vuoden vaihteessa päiväkotiin. Pph:ta en edes harkinnut enää saamieni kokemusten ja näkemäni jälkeen.

No kuitenkin tilanne oli silloin se, että nuorin oli muutaman päivän yli 1 v, eikä kävellyt, noussut pystyyn edes tukea vasten eikä myöskään kontannut. Hän liikkui omalla tavallaan istumassa peppukiitoa. Muut lapseni olivat 2 (nyt 3) ja 5 v. Hoitoryhmässä on 24 lasta iältään 1-6 v. Koska meilläkin on noita isompia lapsia, oli nuorinkin hyvin tottunut tuohon hälinään ja menoon ympärillään.

Tuo kävelemättömyys ei ole tuottanut mitään ongelmia, usein ryhmä on jaettu kahteen huoneeseen, joista toisessa on isommat ja toisessa pienemmät. Suurin syy jakoon on ollut se, etteivät pienet ole jaksaneet esim. keskittyä satuun tai piirtämiseen, ei siis liikkuminen.

Nyt kuopus on jo pystyasennossa ja on ekat tuetta seisomisharjoituksensakin tehnyt, mutta ei edelleenkään kävele kuin tukia pitkin. Mutta osasin odottaakin tätä, sillä esikoinen lähti kävelemään vasta 1v4kk iässä. Minusta itse asiassa tämä "heikon tasapainon" vaihe on se kaikista hankalin, koska toisen suunnilleen samanlaisen hipaisukin kaataa pienen. En siis niinkään pelkää noita isompia, jotka jo osaavat varoa jonkin verran vaan toisia alle 1.5 v:tä, joilla ei ole vielä järkeä päässä lainkaan tässä suhteessa. Toisaalta valtaosa heistä liikkuu vielä hitaammin kuin 3 v:t.

Kiitos vaan myös ikävemmistä kommenteista. Tuli kyllä aika paha mieli noita lukiessa. Ensinnäkin taloutemme ei ole missään "jamassa"! Omakotitalon rakensimme jo muutama vuosi ennen lapsen syntymää ja halusimme muuttaa tänne maaseudun rauhaan, jotta LAPSELLA/LAPSILLA olisi hyvä kasvuympäristö ja puhdas luonto lähellä! Kyllähän me varmaan hengissä pysyisimme pienemmälläkin rahamäärällä, mutta onhan se toki kiva ettei tarvitse sitten enää ihan joka senttiä laskea vaan voi elää vähän huolettomammin talouden puolesta. Tämä on meidän perheen ratkaisu. Jollekin muulle voi sopia toisenlainen. Kirjoitin tänne saadakseni rohkaisua elämän vaikeassa kysymyksessä. Ja valitettavasti pph ei voi tulla kysymykseen juuri tuon vuorotyön takia. En ole ottanut selvää tuosta hoitaja kotiin- mahdollisuudesta, mutta ajatus tuntuu kyllä aika vieraalta. Ei taitaisi sopia meille.

Yritän ainakin itse ajatella positiivisesti, että onhan niitä nuorempiakin päiväkodeissa hoidossa. Esim eräs työkaverini vei toisen lapsensa p-kotiin jo 10kk ikäisenä ja he asuvat vuokralla. Tuskinpa heidänkään perheensä talous olisi kaatunut vaikka äiti olisi ollut vielä muutaman kuukauden kotona... en kuitenkaan syyllistä heitä. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi kokevat omassa elämäntilanteessaan.

Ei ollutkaan tarkoitus syyllistää, meillä on lapsi pph:lla joka on kyllä ollut loistava hoitaja, ja nimenomaan joustava, mitä on parikin kertaa tarvittu pikkuveljen takia, päiväkodissa jos lapsi olisi ollut, niin olisin ollut hätää kärsimässä kun olisi isompi pitänyt hakea hoidosta kun pienempi on viel henkitoreissaan sairaalassa anafylaktisen shokin vuoksi.. :heart:

Päivä koditkin ovat hyviä ja vuoropäiväkodissa yleensä ryhmät pieniä, johtuen juuri siitä että vuorot eivät ole kaikilla vanhemmilla samat..

En tarkoittanut että SINÄ olitsitkaan syyllistänyt. Oli ihan asiallinen tuo sinun kommenttisi kotihoidosta. Toivottavasti meidän ei tarvitse tyttöä pitää hoidossa kovin pitkiä päiviä. Siitähän tuo vuorotyö on toisaalta hyväkin kun voi tehdä eri vuoroja miehen kanssa niin voi olla lyhyitäkin hoitopäiviä. Sitäkin mietin, että onko lapselle taas liian srtessaavaa mennä hoitoon vain pariksi tunniksi, jos esim minä vien klo 13 iltavuoroon mennessä ja mies hakee klo 15 aamuvuorosta tullessa? Näin ei ainakaan tulisi liian pitkiä päiviä alkuun.

mä en usko et ois liian stressaavaa, enneminki päin vastoin, meidän pph oli sitä mieltä et hyvä jotta mulla on työaika 4h/pvä ni ei tuu paitkiä päiviä(hällä yks lapsi saatto olla 12-13h päivässä hoidossa)
JA eihän sitä tiedä vaikka teilläkin jo pikkunen juoksee kun hoitoon menee, meillä junnu läks kävelemään 11kk kun siskosa oli 1v2kk kun läks kävelee..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 21:41 Jellonainen kirjoitti:
Meillä on 1v8kk ikäinen tyttö, joka ei vielä kävele, ja kyllä täytyy sanoa että päiväkodissa ulkoilut olisivat aikamoista kärsimystä lapselle. Maassa kontaten tulee näin talvella pian kylmä, ja paksu haalari päällä on muutenkin konttaaminen tukalaa, ei sitä kauan jaksa. Rattaissa istuessakin tulee kylmä ja pieni tuskastuu kun tekisi mieli ottaa osaa leikkeihin.

Tätä peesailen aika pitkälle.
Meilläkin on 1v7kk ikäinen lapsi, joka ei vielä kävele(muutamia askelia on ottanut).
Minusta olisi ollut inhottavaa laittaa meidän lapsi hoitoon, kun ei vielä osaa kävellä eikä puhua.

Mutta toisaalta aina ei ole vaihtoehtoja. Eli kyllä ne ei kävelevät lapsetkin varmasti pärjäävät ihan kohtuu hyvin hoidossa.

Täällä yksi päiväkodin työntekijä kommentoi!
Itselläni ei niin paljoa kokemusta pinten ryhmästä,eskarissa itse pääosin ollut, mutta hyvin läheltä pienten ryhmän toimintaa seurannut. Meidän pk:ssa pienten ryhmässä max.12 lasta ja 3 aikuista. Ja välillä suruissani seurannut ulkoilua. Pienimmät, jotka eivät kävele, ovat välillä rattaissa tai kylmissään maassa. Vaikka päiväkodissamme on iso piha ja paljon aikuisia samaan aikaan pihalla, välillä tuntuu että pinet vain pyörivät siellä keskenään. olen itse monesti, vaikka on noita isompia vahdittavia, mennyt "pienten päähän" ja pitänyt sylissä ja lohduttanut noita pieniä. Tuntuu että kaikki "vanhat" hoitajat vain juoruavat keskenään ringissä keskellä pihaa. (itse olen ollut nyt sijaisena 3 kk) Ja oma tyttöni on ollut eri pk:ssa. (täytti juuri 2v) Suuri ongelma on isot ryhmät ja liian vähän henkilökuntaa. Esim. meidän pk:ssa ei vuosilomille oteta sijaisia eli silloin mennään vaan liian vähällä hk:lla. Mielestäni ihan törkeää lapsia kohtaan, mutta minkäs teet!!!

Oletpas saanut ikäviä kommentteja...Toki myös hyviä ja noista on varmasti apua sitten kun teillä on aika päivähoito aloittaa..

Kerronpas minäkin (lynkatkaa ihan rauhassa) meidän päivähoitokokemuksesta hurjalla kahden kuukauden kokemuksella ;) Meidän poika aloitti päiväkodissa pikkusen vajaa 10kk iässä,ryömi,konttasi,nousi seisomaan silloin.Nyt kävelee tukia vasten (ikää kohta 1v). Meidän päiväkodissa ainakin tuo pienten puoli on aivan mahtava ja hoitajiakin on melkein aina yli 3 vaikkei lapsia sen enempää olisikaan. Pienet saavat paljon huomiota hoitajilta ja kaksi hoitajista on vain pienten kanssa ja yksi tai kaksi isompien kanssa. Pienet syötetään,puetaan,nukutetaan ym ja ulkona kävelevät ovat maassa,konttaavat ainakin talvella joko nukkuvat (kuten oma poikani) tai istuvat rattaissa tai sitten heitä vedetään vuorotellen pulkassa, joskus myös keinuvat. Pienimmät ovat monesti myös lyhimmän aikaa ulkona, jotteivat paleltuisi. Mites muuten te kotona hoitoa hehkuttavat järjestätte ulkoilun, jos rattaissa ja pulkassa istuminen ei ole vaihtoehto? Siis näillä ei kävelevillä.

Aloittajalle, että uskoisin, että lapsesi ehtii oppia kävelemään ennen päivähoido aloittamista, mutta vaikkei oppisikaan niin tuskin siitä ongelmaa syntyy. Siellähän hän sitten oppii kun näkee muista lapsista mallia ;) Tsemppiä teille, kaikki menee varmasti hyvin!! :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 23:51 Jellonainen kirjoitti:
Vaikka se tuntuu ilkeilyltä, on se silti totuus että lapsen olisi joitain taitoja hyvä osata ennen kuin hänet vie päiväkotiin. Konttaavan lapsen ulkoilu on todella työlästä, jos hänen täytyy olla ulkona yhtä kauan kuin isompien. Kylmä siinä tulee, yritä itse viettää maassa yli tunti. Tai sitten pue itsesi aivan tönköksi ettet palele muttet pääse liikkumaankaan.

Toivottavasti lapsesi oppii kävelemään ennen hoitoon menoa. Tai toivottavasti hoitopaikassa on niin mukavia hoitajia, että jaksavat pitää sylissä ulkona. Ja toivottavasti tulee lämmin syksy.

En kyllä ymmärrä miksi talous täytyy saattaa sellaiseen jamaan että töihin on rynnättävä kun lapsi on vielä melkein vauva (ja vielä vuoropäivähoitoon!). Asua voi hiukan ahtaamminkin (miksi kaikki kuvittelevat että heti raskausuutisen saatuaan on pakko hommata vähintäänkin kolmio) ja ajaa halvemmalla autolla, ei se lapsi arvosta sitä omaisuutta vaan sitä, että hänestä ehditään pitää huolta.

Olen täysin samaa mieltä! En veisi päiväkotiin edes lasta kuka ei osaa puhua. Saatikka lasta kuka ei osaa kävellä..... Onneksi nuorimmaiseni oppi 9kk kävelemään ja menevät yhdessä iso veljensä kanssa päiväkotiin SISARUSryhmään, aikaisintaan kun nuorempi on 2v ja hänellä on tosiaan silloin 3,5v isoveli "turvana". Sori mut en vaan pysty ymmärtämään AP sun tilannetta.....ja vielä vuorotarhaan huh...

No nyt alkaa jo savu nousta korvista, että kiitos vaan jälleen ah, niin rohkaisevasta kommentista :kieh:

Kiitos teille ihanat kanssasiskot, jotka jaksatte minua "puolustaa" ja rohkaista.

Kuten jo aiemmin totesin, tämä on meidän perheen ratkaisu ja varmaan moni joutuu oikeasti menemään töihin heti ä-loman jälkeen, ja JOPA vuorotöihin. Itse pystyn sentään tuon puoli vuotta pitkittämään töihinpaluuta. Olkaa toki onnellisia te, jotka pystytte olemaan kotona lastenne kanssa. Itse kyllä varmaan en pystyisi olemaan kotona vaikka lotossa voittaisin, sillä mielestäni työyhteisö on ihan terveellistä vaihtelua itselle ja jaksaa taas antaa kotona sitten enemmän. Teilatkaahan taas... \|O

Yhteistyössä