Jos lapsi ei halua osallistua eskarin kevätjuhlaan, pakottaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä me mentäisi juhlaan, se ei koko päivää kestä kuitenkaan. Suunniteltaisi yhdessä jotain kivaa tekemistä sitten juhlan jälkeen, vaikka uimaan, jäätelölle tai mitä nyt lapsi haluaakin. Aikuisena kuitenkin joutuu osallistumaan kaikenlaisiin juhliin, sukujuhliin, häihin, hautajaisiin, työpaikan kissanristiäisiin... Olen itsekin aika introvertti ja en juuri viihdy missään juhlissa tai väenpaljouksissa, joten ymmärrän kyllä että lapsi ei halua juhliin osallistua. Erityisesti sellaiset juhlat joissa en tunne itse juuri ketään on ihan painajaisia. Joskus sellaisiin on kuitenkin mentävä ja ihan hyvä pienenä jo harjoitella tutussa porukassa omien vanhempien kanssa. Ja jos kyse on jostain ihan paniikinomaisesta kammosta niin sitä olisi varmasti hyvä selvitellä ihan ammatti-ihmisen kanssa, onko kyse jostain sosiaalisten tilanteiden pelosta tms.

[QUOTE="niinno";30837316]Mikä tämä ehdottamasi ammatti-ihminen mahtaa olla.? Meillä tämä esikoinen kävi kaksi kertaa koulupsykologilla (jouduin oikein useaan otteeseen sitä vaatimaan, että pääsi) kun koin, että käytöksen kanssa ongelmia- oli motivaatio ja asenneongelmaa, huonoa käytöstä jne.. No psykologin arvio oli, että ihan normaalia- että ei näe että olisi mistään jatkuvista käynneistä apua/ etua/ tarvetta..
En minä ainakaan ole saanut mitään konkreettista apua- tai toimintamalleja niiltä ammattilaisilta, joita olemme neuvolan ja koulun puolesta tavanneet. Tätä samaa, "olisi hyvä, " kyllä pitäisi", "selvittää ja jutella" liibalaabaa sieltä tulee- mutta kun kysyy että kuinka ihan konkreettisesti voi lähteä avaamaan tällaista solmua, niin ei heistäkään kellään ole mitään ehdottaa. Olen tullut siihen tulokseen, että teen vanhempana ja kasvattajana parhaani omien kykyjeni ja taitojeni ja käsitysteni mukaan- mutta että jokaisen ihmisen oma persoona ja henkiset kyvyt määrittelevät myös aika pitkälti miten eri tilanteissa pystyy olemaan ja millaiseksi kenenkin elämä muotoutuu. En osaa sanoa, miksi tämän esikoisen kanssa on näissä asioissa vaikeaa- muut lapset joita perheeseen kuuluu suhtautuvat juhliin joko odottavan innokkaasti tai neutraalisti. Samat "velvoitteet " ja kasvatusperiaatteet on kaikkien lasten kohdalla.[/QUOTE]

ok, hyvä jos olet hakenutkin jo lapselle apua tai arviota, kun olet itsekin huomannut, että "jotain " voisi olla. Aika usein se pyskologin, tmv apu on kuitenkin juuri tuollaista kuvatunlaista, ettei siitä ehkä saa mitään konkreettista irti....ja lapset on hyvin erilaisia keskenään, mullakin on kolme täysin erilaista lasta, vaikka saman kasvatuksen ovat saaneet....se on ihan ok...

Koulussa noihin juhliin on pakko osallistua ja koska eskarissa harjoitellaan koulutaitoja niin kyllä mentäs. En kyllä ymmärrä miksi juhlat on niin monen vastaajan mielestä kamalia, eikö ole kiva nähdä tuttuja ja kenties tutustua uusiinkiin ihmisiin, syödä herkkuja ja kenties jotain hyvää ohjelmaakin on luvassa? Jotenkin tosi suomalainen asenne, että pitäs vaan möllöttää kotona ja juhlavaatetus on sama asia kuin pakkopaita (olen muualta tälläistä asennetta havainnut)

.
[QUOTE="vieras ap";30837373]
Sain vahvistusta kannalleni. :) En tule pakottamaan lasta. Mielestäni kukaan ei antanut yhtään pätevää perustelua sille, miksi pitäisi pakottaa. Päin vastoin, varsin naurettaviakin ehdotuksia oli joukossa, esim lahjominen ruoalla, herkuilla tai leluilla.

Tärkeisiin tilaisuuksiin on pitää osallistua. Eskarin kevätjuhla ei ole mielestäny tärkeä tilaisuus. Lapsemme eivät päätä asioistamme, mutta omiin asioihinsa saavat vaikuttaa. Ratkaisut tekee aikuinen.

Introverttius ei ole mielenhäiriö, mutta kiitos toki huolestanne, jotka ammattiapua suosittelitte. :)

Kuten aloituksessakin jo sanoin, keskustelen vielä lapsen kanssa, kyselen miksi ei halua jne. Mutta en pakota.[/QUOTE]

"Itse ajattelin suoraan, että ihan sama, ei mennä (eikä istuta huoneessa tuijottamassa seinää, vaan mennään vaikka pyöräilemään tms kivaa)."Aiot siis palkita lapsen sillä kun ei lähde kevätjuhlaan?Just.

Onko sitten kouluunkaan pakko mennä? sielläkin on toso paljon hälinää ja paljon vieraita ihmisiä, mutta eihän lapselta toki voi vaatia mitään epämukavaa...
???

Ensinnäkin huolestuisin aika lailla siitä, miksi ei halua mennä.
Kiusataanko lasta vai mikä syynä.
Meillä poika ei olisi halunnut myös mennä, koska jännitti. "Pakotin" lapsen mukaan juhlaan, koska mielestäni ne ovat sosiaaisia tilanteita, joissa on hyvä oppia käymään. Ja loppuviimein pojalla olikin tosi hauskaa. Ja jos lapsen antaa aina vältellä tilanteita, jotka tuntuvat vierailta tai ei-halutuilta, kostautuu tämä usein vanhemmalla iällä, kun pitäisi tehdä jotain ei niin kivaa.

[QUOTE="vieras ap";30837373]Kiitos vastauksista!

Sain vahvistusta kannalleni. :) En tule pakottamaan lasta. Mielestäni kukaan ei antanut yhtään pätevää perustelua sille, miksi pitäisi pakottaa. Päin vastoin, varsin naurettaviakin ehdotuksia oli joukossa, esim lahjominen ruoalla, herkuilla tai leluilla.

Tärkeisiin tilaisuuksiin on pitää osallistua. Eskarin kevätjuhla ei ole mielestäny tärkeä tilaisuus. Lapsemme eivät päätä asioistamme, mutta omiin asioihinsa saavat vaikuttaa. Ratkaisut tekee aikuinen.

Introverttius ei ole mielenhäiriö, mutta kiitos toki huolestanne, jotka ammattiapua suosittelitte. :)

Kuten aloituksessakin jo sanoin, keskustelen vielä lapsen kanssa, kyselen miksi ei halua jne. Mutta en pakota.[/QUOTE]
Introverttius ei ole mielenhäiriö, mutta sen negatiivisia puolia voi pyrkiä liventämään ja opetella niistä pois. Mitä enemmän introvertti ihminen välttelee sosiaalisia tilanteita, sen vaikeammaksi ne koko ajan muodostuvat.

Pakottamisesta ei ole hyötyä, mutta kannustaminen on tarpeen. Uskon, että lapsi hyötyy enempi harjaantumisesta ja tottumisesta erilaisiin tilanteisiin kuin ammattiavusta. Tilanteiden pitäisi vain olla lapsen taidoille sopivia eikä liian ahdistavia. Jos kevätjuhla on liian ahdistava, niin on parempi jäädä kotiin ja harjoitella vastaavia tilanteita jossain muualla.

[QUOTE="...";30837481]Introverttius ei ole mielenhäiriö, mutta sen negatiivisia puolia voi pyrkiä liventämään ja opetella niistä pois. Mitä enemmän introvertti ihminen välttelee sosiaalisia tilanteita, sen vaikeammaksi ne koko ajan muodostuvat.[/QUOTE]

Nimenomaan näin. Maailmassa tulee niin paljon tilanteita jotka ovat introverteille hankalia, parempi olisi oppia käsittelemään ja sietämään niitä. Mielestäni suomalaisissa kouluissa pitäisi opettaa esiintymistä paljon enemmän ja aikaisemmin.

[QUOTE="...";30837481]Introverttius ei ole mielenhäiriö, mutta sen negatiivisia puolia voi pyrkiä liventämään ja opetella niistä pois. Mitä enemmän introvertti ihminen välttelee sosiaalisia tilanteita, sen vaikeammaksi ne koko ajan muodostuvat.[/QUOTE]
Juuri näin. Normaali elämä ei onnistu, jos aikuisena kokee muiden ihmisten kohtaamisen ahdistavana. Mielenterveys järkkyy helposti, jos joutuu pelkäämään arkipäivisiä normaaleja tilanteita.

Kiitos huolestanne, mutta olen edelleen sitä mieltä, että pakottaminen on väärä ratkaisu.

Lapsi on introvertti ja ahdistuu väenpaljouksissa, siksi ei halunnut juhlaan. Häntä ei kiusata, hänellä ei ole "vakavia ongelmia".

Tilanne ratkesi varsin helposti:
Sanoin lapselle, että ei ole mikään pakko mennä. Juteltiin siitä, mitä juhlissa olisi ja punnittiin hyvät ja huonot puolet. Sanoin lapselle, että saa ihan itse valita meneekö. Pohdittuaan ja tajuttuaan, ettei kukaan pakota, lapsi muutti itse mieltään ja on nyt innoissaan lähdössä. :)

Jos olisin pakottanut vastahakoisen lapsen, olisin todennäköisesti sekä pilannut kevätjuhlan lapselta että vahvistanut hänen käsitystään siitä, että juhlat ovat ikävää pakkopullaa.

[QUOTE="vieras ap";30837518]Kiitos huolestanne, mutta olen edelleen sitä mieltä, että pakottaminen on väärä ratkaisu.

Lapsi on introvertti ja ahdistuu väenpaljouksissa, siksi ei halunnut juhlaan. Häntä ei kiusata, hänellä ei ole "vakavia ongelmia".

Sanoin lapselle, että ei ole mikään pakko mennä. Juteltiin siitä, mitä juhlissa olisi ja punnittiin hyvät ja huonot puolet. Sanoin lapselle, että saa ihan itse valita meneekö. Pohdittuaan ja tajuttuaan, ettei kukaan pakota, lapsi muutti itse mieltään ja on nyt innoissaan lähdössä. :)

Jos olisin pakottanut vastahakoisen lapsen, olisin todennäköisesti sekä pilannut kevätjuhlan lapselta että vahvistanut hänen käsitystään siitä, että juhlat ovat ikävää pakkopullaa.[/QUOTE]

Loistavasti ratkaistu tilanne :), ja juuri näin se pitääkin tehdä. Rauhallisesti juttelemalla ja sijaa ja tilaa antamalla sekä - sitä omaakin päätösvaltaa :). Oikein hyviä juhlia teille kummallekin :)

[QUOTE="vieras ap";30837518]Kiitos huolestanne, mutta olen edelleen sitä mieltä, että pakottaminen on väärä ratkaisu.

Jos olisin pakottanut vastahakoisen lapsen, olisin todennäköisesti sekä pilannut kevätjuhlan lapselta että vahvistanut hänen käsitystään siitä, että juhlat ovat ikävää pakkopullaa.[/QUOTE]

Niin, no harvapa täälläkään sanoi että pakottaisit lapsen menemään, vaan nimenomaan sanoi että rohkaisisit ja kannustaisit menemään. Mutta hienoa että nyt sinun ratkaisuillasi kaikki on hyvin.

[QUOTE="maria";30837458]"Itse ajattelin suoraan, että ihan sama, ei mennä (eikä istuta huoneessa tuijottamassa seinää, vaan mennään vaikka pyöräilemään tms kivaa)."Aiot siis palkita lapsen sillä kun ei lähde kevätjuhlaan?Just.[/QUOTE]

Meillä tehdään joka päivä jotain mukavaa, se ei ole palkinto mistään. :) Pyöräillään, pelaillaan lautapelejä, potkitaan palloa, luetaan kirjoja jne. Se on normaalia elämää, ei palkitsemista. :) Tosi surullista, jos teillä pyöräillään/tehdään kivoja juttuja vain "palkinnoksi".

Mulla on vasta leikki-ikäiset lapset, mutta meillä ei edes olisi tota vaihtoehtoa, etteikö mentäis juhliin!? Tietenkin mentäisiin, on menty jo kerhon päättäjäisiin ja muihin isompiin ja pienempiin juhliin jotka kohdalle sattuu. Surkea on esim kesä jolloin kellään ei ole häitä, ylppäreitä, rippijuhlia tai pyöreitä.. :D Ihmeen paljon myös tässä ketjussa noita vastauksia, joissa sanotaan että "ei kiinnosta" juhlat. Onko tää jotain suomalaista möllikkyyttä? Meille kaikki juhlat on ainakin ilon aiheita ja kivaa vaihtelua arkeen, juhliin saa laittaa hienot vaatteet ja juhlissa saa herkkuja, tapaa tuttuja joita harvoin näkee. Vau, se fiilis mikä juhlista aina jää!

Elämässä tulee paljon tilaisuuksia, joihin on pakko mennä. Jos opettelee alusta asti väistämään kaiken itselle epämieluisan, niin mitä sitten kun on pakko mennä?

Hanki lapselle apua.

Juuri näinkin mä olisin toiminut. En pakottanut, mutta keskustellut miksi sinne olisi hyvä mennä ja miksi lapsesta tuntui ettei halua. Koen tuon tärkeänä kuitenkin. Ennemmin totutan tällaisiin juhliin kun väkisin aikuisten häihin tms.

Ikävää pakkopullaa? Teillä ei ole lapsen pakko tehdä mitään, mikä ei ole lapsen mielestä kivaa?

Tuskin maltan odottaa milloin koulunkäynti mahtaakaan olla ikävää pakkopullaa kaikkine hälinöineen?

Mulla on vasta leikki-ikäiset lapset, mutta meillä ei edes olisi tota vaihtoehtoa, etteikö mentäis juhliin!? Tietenkin mentäisiin, on menty jo kerhon päättäjäisiin ja muihin isompiin ja pienempiin juhliin jotka kohdalle sattuu. Surkea on esim kesä jolloin kellään ei ole häitä, ylppäreitä, rippijuhlia tai pyöreitä.. :D Ihmeen paljon myös tässä ketjussa noita vastauksia, joissa sanotaan että "ei kiinnosta" juhlat. Onko tää jotain suomalaista möllikkyyttä? Meille kaikki juhlat on ainakin ilon aiheita ja kivaa vaihtelua arkeen, juhliin saa laittaa hienot vaatteet ja juhlissa saa herkkuja, tapaa tuttuja joita harvoin näkee. Vau, se fiilis mikä juhlista aina jää!

Niin, ihmiset on erilaisia. Kaikki ei vaadi lapsiaankaan olemaan samanlaisia kuin muut. Onneksi.