Jos lapsesi haukkuu tuntematonta läskiksi, annatko mennä ohi korvien?

  • Viestiketjun aloittaja kyselijänä
  • Ensimmäinen viesti
kyselijänä
Siinäpä se oleellinen olikin. Jos lapsesi (sinun kuultesi) haukkuu jotain tuntematonta ihmistä lihavaksi, läskiksi, rumaksi tms, puututko asiaan vai oletko niin kuin et olisi kuullutkaan? Opetatko sinä lapsellesi pienestä pitäen että toisia ei saa haukkua?
 
"huoh"
Mitä tarkoittaa haukkuminen?
Tarkoittaako että sanoo läskin kuullen läskiä läskiksi vai sitä, että jos yrittää selventää kenestä on kyse, lapsi sanoo, että se "lihava" tyyppi, jolla sininen paita...

En ole koskaan kuulut lasten haukkuvat ketään ilkeyttää, mutta joskus on noita selvennytjuttuja tehty. samaten kuin itse saattaisini sanoa, sanon myös että "se laiha tyyppi" tai "se lihava" tai " se pitkä", pätkä, rillipää jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijänä;26340949:
Siinäpä se oleellinen olikin. Jos lapsesi (sinun kuultesi) haukkuu jotain tuntematonta ihmistä lihavaksi, läskiksi, rumaksi tms, puututko asiaan vai oletko niin kuin et olisi kuullutkaan? Opetatko sinä lapsellesi pienestä pitäen että toisia ei saa haukkua?
Todellakaan en suvaitse. En kyllä ole koskaan viel kuullut haukkuvan tai sellasia terveisiä keltään että olisi haukkunut. Opetan kokoajan miten muita kohdellaan ja mikä on soveliasta. Aika vähän poika ketään kommentoi mitenkään. Lähinnä on kysynyt että miksi sedällä on tuollaiset kepit tai esim pyörätuolista että mikä toi on ja miksi täti istuu tuommoisessa. Ei ole huudellu ja hiljentyny kun olen selittänyt mikä on pyörätuoli ja miksi sellasta voi tarvita tai niitä kyynärsauvoja. Utelias kuten lapset ovat.
 
arrrggh
Mulla teki pahaa kaupassa yks päivä, kun edessäpäin kassajonossa oli isompikokoinen nainen, hänen takanaan eli meidän edessä oli kaks pikkutyttöä sekä heidän äitinsä. Toinen tytöistä katsoi tuota naista ja sanoi "kato Milla, tuolla naisella on vauva mahassa!" johon se isompi tytöistä vastasi "ei sillä mitään vauvaa oo, se on muuten vaan läski" ja sitten tytöt hihittelivät "läskiläskiläskiiiiii", heidän äitinsä räpläsi puhelintaan eikä kiinnittänyt mitään huomiota tyttöjen huuteluun. Oli varmasti sillä haukutulla naisella TODELLA tukalat oltavat, ja teki mieli läimäistä tyttöjen äitiä paistinpannulla päähän.
 
[QUOTE="huoh";26341075]Mitä tarkoittaa haukkuminen?
Tarkoittaako että sanoo läskin kuullen läskiä läskiksi vai sitä, että jos yrittää selventää kenestä on kyse, lapsi sanoo, että se "lihava" tyyppi, jolla sininen paita...

En ole koskaan kuulut lasten haukkuvat ketään ilkeyttää, mutta joskus on noita selvennytjuttuja tehty. samaten kuin itse saattaisini sanoa, sanon myös että "se laiha tyyppi" tai "se lihava" tai " se pitkä", pätkä, rillipää jne.[/QUOTE]

Haukkuminen on sitä sellaista negatiivista huutelua ja lällätystä. Minusta joku läski on sanana jo negatiivinen ja mielummin käyttäköön vaikka lihavaa jos sellasella ominaisuudella on jotakuta ilmaistava.
 
Saraldo
Eipä ole tuollaista tilannetta tullut vastaan, mutta jos tulisi, niin puuttuisin siihen samantien. Ensinnäkin saisi pyytää kyseiseltä henkilöltä anteeksi ja sen jälkeen keskusteltaisiin asiasta. Ja mua hävettäis ihan julmetusti.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"yksi"
Meillä saattas tuo erityislapsi moista jollekin paukauttaakkin kun juuri tuon läski sanan, vaikka ei tajua mitä se tarkoittaa ees. Tottakai asiaan puuttuisin! Joskus olen miettinyt vaan sitä, että ku tuo oppii uusia sanoja, nii pitäskö tuommosiin pahoihin sanoihin olla liikaa kiinnottämättä huomiota, ettei tajuaisi niiden merkitystä ja vaikutusta eikä siksi sitten pitäisi niitä mitenkää erityisinä sanoina jota olisi kiva iha kiusaksikin käyttää.
 
Jos noin kävisi, niin tulisi (verbaaliset) turpakäräjät. Pitää osata käyttäytyä, kele.

Läski-sana on meillä kiellettyjen sanojen listalla sitäpaitsi. Jos on pakko jonkun ihmisen kokoon viitata, niin voi sanoa vaikka että "se isokokoinen naapuritalon setä", tms. Eikä ko. ihmisen kuullen tarvitse sitäkään sanoa.
 
Todellakin kieltäisin, mutta eivät ole tuollaista tehneet, kun olen opettanut ettei sellainen tunnu toisesta kivalta. Tiedän yhden äidin joka on itse laiha ja kammoaa lihavia. Hän puhuu rumasti selän takana lihavista, ja lapsensa ovat oppineet tämän kielenkäytön. Tämä äiti ei kiellä jos lapset sanovat jotakin ihmistä läskiksi (ivalliseen sävyyn) ja tämä kuulee sen. Iteäni ärsyttää nuo tilanteet kovasti, kaksi kertaa olen tämän nähnyt. Mutta vaikeaa puuttua, kun oma äiti ei puutu.
 
viclub
En todellakaan anna olla. Ei ole lapseni ketään läskiksi haukkunut mutta muuten on suorasukaisesti kommentoinut ihmisten ulkonäköä (omaan ikäänsä nähden minusta ok-meiningillä). Olen silti aina selittänyt, ettei toisten ihmisten tuijottelu, osoittelu tai kommentoiminen ole ok tuosta noin vaan, koska toinen voi siitä mielensä pahoittaa. Lapseni on sitä vielä hiukan vaikea käsittää, koska hän ei ole pahalla koskaan kommenttejaan tarkoittanut ("kato äiti, tuolla on tollaset riippuvat tissit", "sillä on tollanen mukavan pehmeä maha", "miksi tuolla on nii paljon noita ryppyjä?"). Hän on kommentoinut näkemäänsä ilman haukkumistarkoitusta, ei hän ole nähnyt esim. edellä mainittuja asioita mitenkään negatiivisessa valossa. Jos haukkuisi, puuttuisin välittömästi (ja häpeäisin itse...)
 
Komentaisin ja tiukasti, en halua mun tyttärestä haukkujaa, toisten kiusaajaa jne. Meillä noista seuraa rangaistus. En vaan voi sietää tollasta, en lapselta enkä aikuiselta. Mulla ja miehellä on lihavia hyvinä ystävinä ja ihan normaaleja ihmisiä.

Haluan että, myös meijän tytär oppii sen, että vaikka ihminen on sitten lihava tai laiha, tai vaikka neliskanttinen, niin nekin on ihmisiä ihan yhtälailla. Tytär on 2v eikä ole kartaakaan haukkunu ketään, paitsi mua tyhmäks kun ei saanu tahtoaan läpi ja jäähylle pääsi. Meillä ei haukuta ketään, minä ja mies ei olla koskaan toisiamme haukuttu tai nimitelty ja toivon todella että, myös tytär oppis saman.
 
"vieras"
En anna mennä ohi. Ja tässä on kaiken huipuksi sekin puoli, että olin itse erittäin iso, bmi yli 45 ja kuulen tosiaan jatkuvasti haukkuja koostani tai muuten ulkonäöstäni. Viimeksi tänään yksi pikkupoika huusi ostoskärrystä isälleen katso miten läski miten se mahtuu kulkemaan täällä. Päiväkotiin lastani viedessä huutelu on yleistä ja varsinkin tyttöjen keskuudessa. Ikkunan takaa huudetaan läskiläskiläski ja tämä toistuu päivästä toiseen eikä kielloista apua. Pahimpia on ehkä teini-ikäiset jotka lähtee kävelemään perässä ja huutelevat mitä sattuu. Ja painolleni en voi mitään koska johtuu sairaudesta(lihoin yli 60kg parissa vuodessa syöden ihan normaalisti).
 
rgrg
Todellakin puuttuisin. Läski-sanaa ei meillä käytetä missään tilanteessa. On lapset joskus sanoneet, että äidillä on pullukka maha, mikä on ihan totta! Mitäpä sitä kieltämään. Senkin olen selittänyt, että toiset ihmiset ovat isompia kuin toiset. Nyt vasta tuo 7v on alkanut miettimään ihmisten erilaisuutta ja joskus niitä ääneen mietiskelee.

Itse en hyväksy edes että lapset kommentoivat kaupassa toisten ostoksiakaan. Minusta sekin on todella typerää.
 
"mamaa"
Tulisi aikamoinen puhuttelu, jos erehtyisi huutelemaan ihan mitä tahansa haukkuja kuulteni ihmisille. Ja saisi luvan mennä pyytämään anteeksi ko. henkilöltä.

Minulla on nollatoleranssi kaiken haukkumisen ja kiusaamisen suhteen, en voi sietää sitä. Olisi kyllä vaikea kuvitella lapsen moista tekevän, on hyvin empaattinen luonne ja olemme panostaneet hyvän käytöksen opetteluun ihan pienestä asti. Emme miehen kanssa kommentoi muiden ihmisten ulkonäköä etenkään lapsen kuullen, enkä myöskään omaa painoani (olen kylläkin hoikka) kommentoi lapsen kuullen.
 
tihju
Läski. Miksi ihmeessä se herättää täällä niin suuria tunteta? Ekö se ole rasvaa, ihraa, jota on ihin allla ja osittain myös lihkasiston välissä? Ja saa ihmisen näyttämään lihavalta? Se on siis lihavan ihmisen erityiominaisuus, eikö sitä siis saa ääneen mainita?
Eikö muitakaan ihmisen erityiominaisuuksia saa nimeltä mainita?
Mulle useesti monet päivittelee, kuinka laiha, luinen olenkaan. Otanko nokkiini, suutunko?
En silti ole koskaan kuullut kenenkään lapsen esim. kaupassa huutelevan perääni, että luunen, laiha, luukasa...
Enkä todellakaan usko, että ketään lapsia ees kiinnostaa kenenkään ulkomuoto niin plajia, että sitä alkaisi huuteleman.
Jos siis käy niin, että joku on huomiotoaherättävän lihava, niin että lapsi meneee sanomaan häntä läskiksi, niin eipä siitä lasta voi syyttää!!!
 
Raja menee josain.
Mutta vaikea määrittää, missä. En osaa kuvitella lapsiani haukkumassa ketään mistään syystä, painonkaan perusteella. Jos kyse on jonkun ihmisen yksilöimisestä isommasta joukosta, eikä sentään lapset puhu mistää "tosi läskistä", niin selitän mitä on kohteliasta sanoa, mutten sen kummemmin ala saarnaamaan.

Mietitään sitten uudelleen, jos haukkumistarkoituksessa alkavat ihmisiä nimitellä.
 
"vieras"
Läski. Miksi ihmeessä se herättää täällä niin suuria tunteta? Ekö se ole rasvaa, ihraa, jota on ihin allla ja osittain myös lihkasiston välissä? Ja saa ihmisen näyttämään lihavalta? Se on siis lihavan ihmisen erityiominaisuus, eikö sitä siis saa ääneen mainita?
Eikö muitakaan ihmisen erityiominaisuuksia saa nimeltä mainita?
Mulle useesti monet päivittelee, kuinka laiha, luinen olenkaan. Otanko nokkiini, suutunko?
En silti ole koskaan kuullut kenenkään lapsen esim. kaupassa huutelevan perääni, että luunen, laiha, luukasa...
Enkä todellakaan usko, että ketään lapsia ees kiinnostaa kenenkään ulkomuoto niin plajia, että sitä alkaisi huuteleman.
Jos siis käy niin, että joku on huomiotoaherättävän lihava, niin että lapsi meneee sanomaan häntä läskiksi, niin eipä siitä lasta voi syyttää!!!
Läski on haukkumasana. Ihminen on ylipainoinen, puhekielessä yleensä lihava. Se on vähän sama kuin silmälasipäistä sanoo rillipääksi.
 
"vieras"
Mä opetan lapseni niin että ihmisiä on erilaisia ja kaikki samanarvoisia, ketään ei arvostella painon, ihonvärin tai seksuualisen suuntaumisen tms perusteella. Eli kun perusasiat on lapsilla jo kondiksessa, ei tarvitse huolehtia että ne haukkuis ketään läskiksi, neekeriksi tai homoksi.
 

Yhteistyössä